• Mon 22 Mar 2021 18:42
    209 visningar
    0 svar
    0
    209

    Porslinskronor, erfarenheter?

    Har mina två framtänder lagade sedan barndomen. Som vuxen har jag inte haft karies i dem,men behövt byta ut lagningarna ibland. Senast det hände såg det fint ut efteråt, men efter en lite olycka där jag räkade bita ihop hårt nån vecka senare efter så lossnade en flisa av tanden och den nya lagningen "försköts" så att skarven syns och känns tydligt. En annan tandläkare har tittat på tanden och sagt att det inte är något funktionellt fel på den lagningen, Men både den och lagning på andra tanden ser nu rätt fula ut och jag hörde mig för om skalfasader. Jag blev rekommenderad kronor istället.

    Nu är jag verkligen i valet och kvalet. Dels kostar kronor/fasader det väldigt mycket, dels är jag  fundersam över risken för problem med "skarvarna". Har nämligen på kort tid plötsligt fått djupa fickor i tandköttet på flera  (andra) ställen, trots nästan mansik användning av tandtråd och tandborstning. Dessutom sa tandläkaren att man behöver sova med bettskena.för att inte kronorna ska slitas ner. Jag har haft en bettskena tidigare, men hade extremt svårt att vänja mig vid den, och då jag redan har väldigt svårt med sömn känner jag att jag inte orkar med ännu en grej som försvårar det.

    Vad är era erfarenheter av porslinskronor? Och hur vet man att tandlkaren är bra på det? Har inte lyckats hitta någon tjänst för att kolla upp tandläkares ev anmälningar och det finns för få recensioner för att dra några slutsatser.

Svar på tråden Porslinskronor, erfarenheter?