• Anonym (Ida)
    Tue 23 Mar 2021 12:24
    391 visningar
    4 svar
    4
    391

    Skaffa barn?

    Känner mig så kluven till att skaffa barn. Känner en stress över att behöva bestämma mig om jag vill eller inte vill ha barn då jag är 30 år. Samtidigt älskar jag mitt liv som jag har nu och barn skulle innebära en stor förändring. Som person är jag väldigt omhändertagande och har alltid haft djur att ta hand om. Det behovet kommer jag alltid att ha men nu med heltidsjobb är det svårt att få ihop det med att ha ett husdjur.

    Just nu har jag bara en hund som börjar komma till åren. Jag har tidigare haft häst som jag fick avliva förra året. En del av mig vill skaffa en ny men en gäst kostar både tid och pengar. Skaffar jag barn blir det svårt att kombinera och jag vill inte köpa ett djur för att ett eller två år senare behöva sälja.

    Jag vill gör så mycket som barn kan sätta stopp för. Samtidigt är det mycket jag vill göra och uppleva med barn.

    Känner mig stressad över det här. Har en kille men vi har inte pratat om barn. Han blir 40 i år, så känner att om vi ska skaffa barn så får det vara inom dem närmaste åren. En nära vän som också är kollega berättade att hon är gravid. Superglad för henne samtidigt som det ökar stress och press hos mig.

    Har ni några bra råd?? Vad fick er att skaffa barn, ni som var tveksamma eller aldrig riktigt haft det som ett mål i livet?

  • Svar på tråden Skaffa barn?
  • Anonym (J)
    Tue 23 Mar 2021 12:27
    #1

    Jag var inte sugen på barn när jag var 30. Blev oplanerat gravid när jag var 38 och då kändes det perfekt

  • Anonym (L)
    Tue 23 Mar 2021 12:42
    #2

    Du är alltså 30 nu och din man fyller 40. Kan tycka att det är märkligt att ni aldrig har pratat om detta, det brukar man ju göra så att man vet var den andra står.

    Börja med att prata med honom om det här. Tänk om han inte vill ha barn alls? Då har du ju ett stort beslut framför dig, att välja om du ska stanna med honom och förmodligen förbli barnlös eller göra slut och hitta någon annan.

    Om du vill ha barn (och särskilt om du vill ha flera) så ska du inte vänta allt för många år till, då kan det bli svår att få till det. Om du är osäker så får du väl vänta och se hur du känner om kanske några år, men då får du vara beredd på att det kan bli svårt att få barn. Kanske går det inte alls, eller så går det snabbt. Det vet du inte nu.

    Ha också i åtanke att det kan ta tid att bli gravid, även om man är normalt fertil.

    Gör en lista över fördelar samt nackdelar med att skaffa barn. Du får fundera på om livet med barn är värt det som du kommer behöva ge upp eller ägna mindre tid åt.

    Självklart går det att ha djur samtidigt som man har barn, det är det många som har. Särskilt om man är två. Det blir ju en hel del arbete men det går.

    Jag har inga barn än, är dock mycket yngre än dig, men jag vet att jag vill ha barn. Jag har barnlängtan och längtar så mycket efter att få uppleva familjelivet tillsammans med min kärlek. När jag tänker på det blir jag glad och varm och jag bara vet att jag vill det.

  • Anonym (Ida) Trådstartaren
    Tue 23 Mar 2021 13:59
    #3
    Anonym (L) skrev 2021-03-23 12:42:58 följande:

    Du är alltså 30 nu och din man fyller 40. Kan tycka att det är märkligt att ni aldrig har pratat om detta, det brukar man ju göra så att man vet var den andra står.

    Börja med att prata med honom om det här. Tänk om han inte vill ha barn alls? Då har du ju ett stort beslut framför dig, att välja om du ska stanna med honom och förmodligen förbli barnlös eller göra slut och hitta någon annan.

    Om du vill ha barn (och särskilt om du vill ha flera) så ska du inte vänta allt för många år till, då kan det bli svår att få till det. Om du är osäker så får du väl vänta och se hur du känner om kanske några år, men då får du vara beredd på att det kan bli svårt att få barn. Kanske går det inte alls, eller så går det snabbt. Det vet du inte nu.

    Ha också i åtanke att det kan ta tid att bli gravid, även om man är normalt fertil.

    Gör en lista över fördelar samt nackdelar med att skaffa barn. Du får fundera på om livet med barn är värt det som du kommer behöva ge upp eller ägna mindre tid åt.

    Självklart går det att ha djur samtidigt som man har barn, det är det många som har. Särskilt om man är två. Det blir ju en hel del arbete men det går.

    Jag har inga barn än, är dock mycket yngre än dig, men jag vet att jag vill ha barn. Jag har barnlängtan och längtar så mycket efter att få uppleva familjelivet tillsammans med min kärlek. När jag tänker på det blir jag glad och varm och jag bara vet att jag vill det.


    Tack för svar!

    Vet att jag borde ta upp detta med min kille men nog varit rädd för svaret. Säger han nej så måste jag som du säger fatta ett beslut. Rädd för att han skulle säga nej och att det i så fall innebär slutet.

    Barnlängtan kan komma och gå för mig men första gången jag kände den var för ca 5 år sen. Men vill uppleva familjelivet, bli och att vara gravid. Samtidigt är jag nöjd med mitt liv idag, men vill nog inte ha det så livet ut.
  • Anonym (K)
    Tue 23 Mar 2021 14:37
    #4

    Varför ändra på ditt liv om du älskar det som det är?

    Gå med i gruppen Barnfria livet på Facebook. Vi ses där! <3

Svar på tråden Skaffa barn?