• Anonym (Kalaspuffen)

    Är det mer OK för kvinnor att säga att de har dåligt självförtroende eller är blyga?

    Då och då läser jag inlägg eller profiltexter till dejtingsidor från kvinnor som skriver att de har så dåligt självförtroende i olika sammanhang eller att de är blyga. Men jag har nog aldrig sett en man skriva det. Min uppfattning är att det är nästan lite tabu för en man att skriva det, för det man fått lära sig när man växt upp är ju att män ska ha självförtroende och inte vara blyga i både dejting och andra sammanhang.

    Är det så det är tror ni? Om en man skriver att han lider av lågt självförtroende och är blyg av sig, vad tänker ni kvinnor då? Gör det att ni blir mindre intresserade då, generellt sett? Och för män, om en kvinna skriver så, påverkar det attraktionen till henne?

  • Svar på tråden Är det mer OK för kvinnor att säga att de har dåligt självförtroende eller är blyga?
  • Anonym (oooo)
    Anonym (Kalaspuffen) skrev 2021-03-23 14:46:51 följande:

    Då och då läser jag inlägg eller profiltexter till dejtingsidor från kvinnor som skriver att de har så dåligt självförtroende i olika sammanhang eller att de är blyga. Men jag har nog aldrig sett en man skriva det. Min uppfattning är att det är nästan lite tabu för en man att skriva det, för det man fått lära sig när man växt upp är ju att män ska ha självförtroende och inte vara blyga i både dejting och andra sammanhang.

    Är det så det är tror ni? Om en man skriver att han lider av lågt självförtroende och är blyg av sig, vad tänker ni kvinnor då? Gör det att ni blir mindre intresserade då, generellt sett? Och för män, om en kvinna skriver så, påverkar det attraktionen till henne?


    Jag blir väl mest förvånad över att någon (oavsett kön) vill gå ut med det i en text eftersom det gör att den som läser associerar med olika saker som kanske inte ses som så positiva. Samtidigt, är man blyg eller har dåligt självförtroende så har man - och det måste vara "ok" att man har, så att säga. Kanske vill man bara vara ärlig eftersom det ändå kommer märkas om man ses? 
  • Anonym (T)

    Är ok oavsett kön
    Jag personligen gillar blyga män bättre än de som är på gränsen till stöddiga 

  • Anonym (OK)
    Anonym (T) skrev 2021-03-23 15:02:17 följande:

    Är ok oavsett kön
    Jag personligen gillar blyga män bättre än de som är på gränsen till stöddiga 


    Tror du att oblyga tjejer kan tycka det är fint med blyga killar?
  • Anonym (M)

    Ja, det är väl rätt uppenbart att självförtroende är viktigt för män, både för att det är nånting som anses sexigt av kvinnor men också för att män förväntas ta initiativ. 
    Kvinnor kan unna sig att vara osäkra och vara öppna med det,om nånting så är det snarare en fördel eftersom det gör det lättare för män att agera självsäkert omkvinnan är osäker, självsäkra kvinnor skrämmer förmodligen bort mer män än osäkra.. 

  • Anonym (xxx)

    Ja, det är nog mer acceptabelt att en kvinna säger så än en man.

    Tycker att man ser idag i samhället och på olika forum att många, främst män men även kvinnor, inte gillar den väg samhället tagit, att män blir mer mjuka och mindre manliga. De gillar inte att kvinnor blivit så oberoende av män. 

    De som är emot detta, vill gärna att det ska vara som förr, innan kvinnor blev oberoende av männen. Tiden när männen tog initiativ, jobbade och kvinnan tog hand om hem och barn. De ogillar feminismen som gjort män mjuka.

    Och det hjälper inte män som har det svårt att hitta en kvinna, om man är blyg, när andra män signalerar att mannen ska vara man och kvinnan vara kvinna. Tyvärr.

  • Anonym (M)
    Anonym (xxx) skrev 2021-03-23 15:18:17 följande:

    Ja, det är nog mer acceptabelt att en kvinna säger så än en man.

    Tycker att man ser idag i samhället och på olika forum att många, främst män men även kvinnor, inte gillar den väg samhället tagit, att män blir mer mjuka och mindre manliga. De gillar inte att kvinnor blivit så oberoende av män. 

    De som är emot detta, vill gärna att det ska vara som förr, innan kvinnor blev oberoende av männen. Tiden när männen tog initiativ, jobbade och kvinnan tog hand om hem och barn. De ogillar feminismen som gjort män mjuka.

    Och det hjälper inte män som har det svårt att hitta en kvinna, om man är blyg, när andra män signalerar att mannen ska vara man och kvinnan vara kvinna. Tyvärr.


    Det spelar ingen roll vad andra män säger om blyga män, det som spelar roll är att kvinnor nobbar blyga män. 

    Och det är det män protesterar mot, att kvinnors traditionella syn på män inte problematiseras.  
  • Anonym (xxx)
    Anonym (M) skrev 2021-03-23 15:40:20 följande:
    Det spelar ingen roll vad andra män säger om blyga män, det som spelar roll är att kvinnor nobbar blyga män. 

    Och det är det män protesterar mot, att kvinnors traditionella syn på män inte problematiseras.  
    Och det jag säger, är att många män vill att kvinnor har denna traditionella syn på män, de vill inte att kvinnor ska vara oberoende, välja fritt vem de vill dejta osv. De vill ha traditionella kvinnor som vill bli bjudna, att män håller upp dörren osv. 

    Och dessa män syns och hörs ofta i forum, både här på FL och FB. 
  • Anonym (M)
    Anonym (xxx) skrev 2021-03-23 15:46:44 följande:

    Och det jag säger, är att många män vill att kvinnor har denna traditionella syn på män, de vill inte att kvinnor ska vara oberoende, välja fritt vem de vill dejta osv. De vill ha traditionella kvinnor som vill bli bjudna, att män håller upp dörren osv. 

    Och dessa män syns och hörs ofta i forum, både här på FL och FB. 


    Nu handlar ju tråden om osäkerhet, men jag håller inte med dig, jag tror det framförallt är kvinnor som vill ha kvar de traditionella könsrollerna i det här sammanhanget därför att de är till deras fördel. Samtidigt är man mån om att ändra rollerna på andra områden där de är till deras nackdel. Det är det hyckleriet som män protesterar mot.
  • Anonym (Sanna)

    Blyg passar säkert bättre in i en stereotyp föreställning om hur (unga) kvinnor ska vara än hur män ska vara. Att vara "lagom klädsamt" blyg kan uppfattas positivt hos tjejer, men det handlar ju knappast om att det är poppis att vara tvärblyg, ha jättesvårt att prata med folk osv. Men lite lagomt försiktig och söt kan nog passa in i vissa idealbilder av (yngre) kvinnor.

    Men jag tror nog att ganska många kvinnor kan uppskatta en man som är ärlig med att han är blyg, om det ha dlar om att vara lite försiktig i nya sammanhang osv.

    Jag tror att det beror på vad man menar med blyg och vilken annan info man kombinerar denna med.

    Att skriva att man har dåligt självförtroende på en dejtingsida sku,le jag inte rekommendera. Det låter som att det skulle kunna locka en del suspekta personer. Särskilt som ung kvinna kanske. Jag tror att så gott som alla accepterar att ens blivande partner inte har högt självförtroende inom alla områden men att lyfta det som något av det viktigaste med en själv, är lite märkligt. Det känns inte som något som man bör berätta i en presentation. Inte det motsatta heller förresten.

  • Tecum
    Anonym (Kalaspuffen) skrev 2021-03-23 14:46:51 följande:
    Då och då läser jag inlägg eller profiltexter till dejtingsidor från kvinnor som skriver att de har så dåligt självförtroende i olika sammanhang eller att de är blyga. Men jag har nog aldrig sett en man skriva det. Min uppfattning är att det är nästan lite tabu för en man att skriva det, för det man fått lära sig när man växt upp är ju att män ska ha självförtroende och inte vara blyga i både dejting och andra sammanhang.

    Är det så det är tror ni? Om en man skriver att han lider av lågt självförtroende och är blyg av sig, vad tänker ni kvinnor då? Gör det att ni blir mindre intresserade då, generellt sett? Och för män, om en kvinna skriver så, påverkar det attraktionen till henne?
    Det är inga problem för en kvinna att skriva så, snarare tvärtom. Män vill inte ha bossiga kvinnor. Däremot vill många kvinnor ha tuffa och självsäkra män, ingen vill ha en osäker man. Därför skriver inte män så i sina profiler. Detta är välkänt, osäkerhet hos män är avtändande.
Svar på tråden Är det mer OK för kvinnor att säga att de har dåligt självförtroende eller är blyga?