• Wed 24 Mar 2021 08:32
    4530 visningar
    12 svar
    12
    4530

    Mamma ger mig ständigt dåligt samvete

    Hej!! Jag känner att jag måste höra andras åsikter om detta, kanske att någon kan känna igen sig?

    Min mamma ger mig ständigt dåligt samvete och det kvittar vad jag gör. Hon har alltid varit väldigt negativ och bitter, allt ska vara så perfekt på ytan men egentligen sitter hon bara hemma, har ett jobb hon inte trivs på, inga vänner och hela situationen har hon bara sig själv att skylla på. Hon har satt sig i sitsen själv helt enkelt men enligt henne själv är livet orättvist och allt och alla är emot henne. 

    Jag har en annan inställning till livet. Jag anser att man skapar sin egen lycka och sitt eget liv, oavsett vad man kommer från osv. För mig handlar livet om att må bra och göra det som får en att må bra. Jag bor idag 20 mil från mamma, har en underbar sambo, en bra utbildning, ett bra jobb, ett fint boende och vi ser ljust på framtiden. Som mamma borde ju min mamma vara glad över att jag har lyckats? Speciellt med tanke på vilken egen sits hon sitter i, men nej, hon är så extremt missunnsam? Varje gång vi pratar i telefon så klagar hon alltid över hur trött hon är, hur jobbigt allt är helt enkelt. Försöker jag berätta något eller vända samtalet till något glatt så lyckas hon ändå alltid hitta något negativt med det. Hon ger mig ofta dåligt samvete för att jag bor 20 mil bort men till saken hör att det alltid är jag som måste besöka henne också, hon åker aldrig hit för det är ju MITT fel att jag flyttade, därav är det jag som alltid borde resa till henne. Jag kan aldrig ta med sambon heller för väl hos henne finns inga sovplatser så det blir typ en madrass på golvet. Hos oss finns säng och allt för henne och hennes man men nej, det är tydligen mer jobbigt för henne att köra än det är för mig. (Sen att hon är en av anledningarna till att jag flyttade och aldrig vill tillbaka förstår hon ju inte heller. Enligt henne själv är hon perfekt och alla andra är hemska)

    Till saken hör nu att jag och sambon funderar på att köpa en gård, ännu längre bort. Istället för 20 mil blir det nu 30 mil och såklart planerar vi även barn snart. Jag vill verkligen flytta men det som tynger mig är min mamma. Jag kommer ha svårt att besöka henne med barn och hela köret i en lägenhet utan sovplatser men jag vet om att hon aldrig kommer besöka mig. Hon kommer se detta som ännu en anledning till att hennes liv är hemskt och att alla är emot henne. Hon kommer inte se det som något bra, vara glad för min skull, verkligen inte.

    Jag drömmer om en mamma som hade stöttat mig i detta. Som hade tagit varje tillfälle hon fick för att åka upp och träffa mig och vår familj, som normala mammor gör.. Jag tror att hon drömmer om att jag skulle bo i lägenheten bredvid henne och inte ha någon sambo eller några drömmar så att hon kunde kontrollera allt jag gjorde och känna sig som hjälten i mitt liv.

    Min pappa är helt tvärt om, han stöttar mig i allt oavsett vad hans personliga åsikt är. Svärföräldrarna är precis likadana, stöttar oss och finns där. Så jag vet om att min mammas beteende inte är normalt men jag vet inte hur jag ska hantera det. Jag har försökt prata med henne några gånger men hon tar på sig offerkoftan med en gång.. Är det någon som känner igen sig?
  • Svar på tråden Mamma ger mig ständigt dåligt samvete
  • Anonym (Ja)
    Wed 24 Mar 2021 08:51
    #1

    Du ska tänka på dig och din familj. Gör det som ni mår bra av. Du är inte din mammas väninna eller förälder. Din mammas lycka & välmående ligger inte på dina axlar. Du lägger nog inte din lycka & välmående på din mammas axlar. Hon har eget ansvar precis som du har. Stå på dig & lycka till!!

  • Anonym (Du)
    Wed 24 Mar 2021 09:08
    #2

    Om jag var du så hade jag talat om för henne att du upplever henne som bitter, missunnsam och negativ och att det påverkar dig negativt. Om hon vill förbättra sitt liv och sina relationer så borde hon gå i terapi för detta. Antingen privat om hon har råd eller åtminstone testa att söka via vårdcentralen, kyrkan, någon av alla dessa nya sjukvårdsappar eller liknande. För du behöver fokusera på dig och din situation. Hon är en energitjuv som det är just nu och det ska du inte behöva stå ut med.

  • Anonym (Kapp)
    Wed 24 Mar 2021 09:10
    #3

    Jag känner igen mig, påsätt och vis. Men i mitt fall är mina föräldrar fortfarande gifta och båda tycker de ha rätt och styra och ställa över mitt liv. Och jag låter dem, trots att jag är vuxen och har egen familj. Så nu har jag byggt upp ett liv de vill och allting bara skaver. Och jag är på god väg att bli precis så bitter som du skriver att din mamma är.

    Mitt svar är gör din grej. Och om du skaffar barn så får hon acceptera att du inte kan hälsa på henne och sova på madrass på golvet. Om hon inte vill komma till dej, då är det hennes val. Det blir så klart väldigt tråkigt om hon inte är del i ditt liv och inte heller dina barns liv. Men då får det vara så, för du vill inte hamna där jag är.

  • Anonym (Flytt­a)
    Wed 24 Mar 2021 10:20
    #4

    Hela din förklaring av din livssyn om att man skapar sin egen lycka säger att ni borde flytta till den där drömgården.

    Vi har också dessa negativa, pessimistiska individerna där allt som sker i livet är andras fel och som inte tar något eget ansvar. Det verkar vara vanligt.

    Det gör egentligen ingen stor skillnad om ni bor 20 mil eller 30 mil bort. Det är oavsett lika krångligt att åka på besök. Ni måste sannolikt boka hotell i din mammas stad.

    Det är inte ett alternativ att flytta nära din mamma och välja olycka. Tror du din mamma skulle komma på besök om ni bodde 1 km bort? Tror du hon skulle bli positiv och få en tro på framtiden och se världen i rosaskimrande glitter om ni flyttar till grannhuset? Eller kommer hon hitta andra saker att klaga på (att ni hjälper henne för lite, hälsar på för sällan)? Skulle hon vilja umgås med era barn? Vill ni att hennes livssyn ska överföras till era barn?

  • Wed 24 Mar 2021 12:24
    #5
    Anonym (Flytta) skrev 2021-03-24 10:20:11 följande:

    Hela din förklaring av din livssyn om att man skapar sin egen lycka säger att ni borde flytta till den där drömgården.

    Vi har också dessa negativa, pessimistiska individerna där allt som sker i livet är andras fel och som inte tar något eget ansvar. Det verkar vara vanligt.

    Det gör egentligen ingen stor skillnad om ni bor 20 mil eller 30 mil bort. Det är oavsett lika krångligt att åka på besök. Ni måste sannolikt boka hotell i din mammas stad.

    Det är inte ett alternativ att flytta nära din mamma och välja olycka. Tror du din mamma skulle komma på besök om ni bodde 1 km bort? Tror du hon skulle bli positiv och få en tro på framtiden och se världen i rosaskimrande glitter om ni flyttar till grannhuset? Eller kommer hon hitta andra saker att klaga på (att ni hjälper henne för lite, hälsar på för sällan)? Skulle hon vilja umgås med era barn? Vill ni att hennes livssyn ska överföras till era barn?


    Det är så sant det du skriver, och jag behövde nog höra det ännu en gång. Hade vi bott mer nära henne hade hon hittat andra saker att beklaga sig över. Hon hade förmodligen kommit på besök men bara korta stunder (hon är alltid för trött för att orka ses mer än ett par timmar) och under den tiden skulle hon nog alltid ha klagat. Det är det absolut sista man orkar med. Som du skriver så kan det nästan kvitta om vi bor 20 eller 30 mil bort. Jag har alltid tänkt att om vi skaffar barn där vi bor nu så kommer hon besöka oss oftare (tar 2 timmar att köra så det går att åka över en dag) men sen inser jag att jag har bott här i 6 år nu och kan räkna på en hand alla gånger hon åkt hit... Vet inte om det kommer bli någon radikal förändring sen direkt.
  • Wed 24 Mar 2021 12:47
    #6

    Du får gora som vi som bor utomlands gor, åk och hälsa på en gång per år och bo på hotell hela familjen.

  • Anonym (Flytt­a)
    Wed 24 Mar 2021 12:55
    #7
    påsklilja123456789 skrev 2021-03-24 12:24:50 följande:

    Det är så sant det du skriver, och jag behövde nog höra det ännu en gång. Hade vi bott mer nära henne hade hon hittat andra saker att beklaga sig över. Hon hade förmodligen kommit på besök men bara korta stunder (hon är alltid för trött för att orka ses mer än ett par timmar) och under den tiden skulle hon nog alltid ha klagat. Det är det absolut sista man orkar med. Som du skriver så kan det nästan kvitta om vi bor 20 eller 30 mil bort. Jag har alltid tänkt att om vi skaffar barn där vi bor nu så kommer hon besöka oss oftare (tar 2 timmar att köra så det går att åka över en dag) men sen inser jag att jag har bott här i 6 år nu och kan räkna på en hand alla gånger hon åkt hit... Vet inte om det kommer bli någon radikal förändring sen direkt.


    Sammanfattning av min livserfarenhet är att det är väldigt sällsynt att personer ändrar sig. Att få barnbarn ändrar inte radikalt en persons väsen. Men det finns så klart undantag. Men jag tror du vet hur din mamma kommer reagera och agera (man brukar kunna känna sånt på sig) vid eventuellt flytt till hennes stad, till gården 30 mil bort, vid ankomst av eventuella barnbarn.

    Välj det som är bäst för dig, din sambo och eventuellt kommande barn. Utan dåligt samvete.
  • Wed 24 Mar 2021 13:46
    #8

    Lider med dig... jag vet precis hur det är. Min situation är din fast snabbspola lite och jag bor bara 5mil ifrån dom.

    Är gravid för första gången och det har redan börjat komma på tryckningar att jag ska döpa bebisen till ett "familje"namn som gått i generationer och använda en gammal spjälsäng som stått ett förfallet hus med 40 katter..

    Jag vet och känner på mig att detta är bara en början.. att jag måste hälsa på när bebisen kommer och skuldsatta mig att jag inte kommer tillräckligt ofta osv.

    Då hon inte kan köra bil och knappt ta hand om sig själv samt pappa dricker sprit varje dag så har jag sagt att jag aldrig ska lämna mina barn där. Ska försöka stå på mig distansera mig mer och mer, samt verkligen stå upp för mig och bebis. Lättare sagt än gjort men håll hårt i svärföräldrarna, ångra inte en sekund när ni flyttat och stå på dig. Hon har lärt mig vad jag aldrig kommer säga eller göra mot mina barn. För jag hade inget annat än velat att min mamma stöttat mig och funnits med i mitt liv men hon förstört detta själv inte jag.


    Skönt att få skriva av sig hehe
  • Wed 24 Mar 2021 13:56
    #9
    +1
    1994Rose skrev 2021-03-24 13:46:52 följande:

    Lider med dig... jag vet precis hur det är. Min situation är din fast snabbspola lite och jag bor bara 5mil ifrån dom.

    Är gravid för första gången och det har redan börjat komma på tryckningar att jag ska döpa bebisen till ett "familje"namn som gått i generationer och använda en gammal spjälsäng som stått ett förfallet hus med 40 katter..

    Jag vet och känner på mig att detta är bara en början.. att jag måste hälsa på när bebisen kommer och skuldsatta mig att jag inte kommer tillräckligt ofta osv.

    Då hon inte kan köra bil och knappt ta hand om sig själv samt pappa dricker sprit varje dag så har jag sagt att jag aldrig ska lämna mina barn där. Ska försöka stå på mig distansera mig mer och mer, samt verkligen stå upp för mig och bebis. Lättare sagt än gjort men håll hårt i svärföräldrarna, ångra inte en sekund när ni flyttat och stå på dig. Hon har lärt mig vad jag aldrig kommer säga eller göra mot mina barn. För jag hade inget annat än velat att min mamma stöttat mig och funnits med i mitt liv men hon förstört detta själv inte jag.


    Usch, så tråkigt att höra och jag förstår dig till fullo också. Visst tar man med sig mycket som man aldrig kommer utsätta sina egna barn för. När jag tänker på framtiden och mina eventuella barn så kan jag inte på något sätt förstå hur min mamma resonerar eller tänker, med något. Jag känner verkligen ännu mer efter alla svar i detta forum att det finns inget dåligt samvete att ha, inte du heller! Dem har förstört för sig själva och det fallet ska inte vi också dras med i.
  • Anonym (bryt/­minime­ra kontak­ten)
    Wed 24 Mar 2021 14:51
    #10

    Jag säger "Bryt eller minimera kontakten med din mamma". Inget du gör är gott nog, allt vrids till att det är henne det är synd om etc. 

    Gör det som är bäst för dig, sambon och er gemensamma framtid. 

    Min sambo bröt kontakten med sin mamma mer eller mindre långt innan vi träffades. Hon ringer möjligen när han fyller år och skickar kort på jul och när barnen fyller år. Hon har träffat sina barnbarn en gång och då ägnade hon dem ungefär 2 minuter av sitt besök till dem, övriga 8 till att beklaga sig över hur hemska alla var mot henne (vi var på besök hos annan släkting som bodde i samma stad som hans mamma). Barnbarnen fyller 8 år i år. 

    Ja, det är trist att barnen inte har en farmor som är närvarande men så som hon är så är det bättre så här. Sorgligt men sant.

  • Anonym (H)
    Wed 24 Mar 2021 14:55
    #11

    Jag har en exakt likadant mamma.

    + att hon anser att säga kränkande och otrevliga saker innebär att ? man är bara ärlig? .

    Det enda sättet är tyvärr att umgås så lite som möjligt.

    Om hon inte åker till er och du inte åker till henne då är problemet löst.

  • Wed 24 Mar 2021 15:39
    #12
    Anonym (H) skrev 2021-03-24 14:55:33 följande:

    Jag har en exakt likadant mamma.

    + att hon anser att säga kränkande och otrevliga saker innebär att ? man är bara ärlig? .

    Det enda sättet är tyvärr att umgås så lite som möjligt.

    Om hon inte åker till er och du inte åker till henne då är problemet löst.


    Åh herregud, det är så tröttsamt, tyvärr är min mamma också likadan på den punkten. Hon kan säga saker som "åh vad fin du är i det klädesplagget, det får verkligen din stora rumpa att försvinna", till saken hör också att jag är extremt normalviktig (hade kvittat oavsett i och för sig). Hon älskar att säga något snällt och väva in det med något elakt. Hon kan även ge mig beröm ena dagen för att jag varit så duktig med min utbildning men sen nästa dag trycka på grejer som jag borde tänka på så att jag inte blir uppsagd (med andra ord att företaget gjort ett misstag som anställt mig). Dem gånger jag sagt emot och förklarat att det hon säger gör mig ledsen så får man till svar "du är så himla känslig, det går ju inte att säga något till dig utan att du ska ta det fel" och sen tycker hon synd om sig själv för att även jag är så hemsk mot henne och ska vända allt emot henne... Nej, desto mer jag skriver nu så inser jag att dessa mil emellan är väldigt bra. Som du säger, problemet är ganska lättlöst egentligen. Det är väl tanken om en kärleksfull mor som är svår att släppa.
Svar på tråden Mamma ger mig ständigt dåligt samvete