• Jacksparrow

    Erfarenhet av bukspottskörtelcysta/tumör/cancer?

    Min pappa har genomgått en whipple-operation på Sahlgrenska för 6 veckor sedan då sjukvården "av olyckshändelse" hittade en vad de kallar cysta på pappas bukspottskörtel i november. Pappa har under 2020 haft ändtarmscancer utan spridning och behandlades för detta med cellgifter/strålning och sedan operation. Han friskförklarades/är cancerfri i höstas och genomgick en stominedläggningsoperation och det var i samband med detta som cystan på bukspottskörteln hittades. 

    Det vi vet om cystan är att läkarna kallar den för IPMN och att den sitter i huvudgången. Den är 2.5 cm och har vidgat gången, pga detta ville Sahlgrenska operera ut den så fort som möjligt. De kunde före op inte säga om den innehöll cancer eller ej, bara att IPMN-cystor anses som pre-maligna då en stor del av dem utvecklas till cancer med tiden. De sa att de trodde det var ett förstadie till cancer men de kunde inte säga säkert. Efter operationen skickades huvudet av bukspottskörteln på analys och vi kommer få svar IDAG om det är cancer eller om de tog ut den i tid. 

    Vi har varit på möte med kirurgen efter op men då var inte analysen klar. Kirurgen sa att de inte med blotta ögat hittade något "där inne" som såg oroväckande ut utöver cystan då som de tog ut tillsammans med huvudet av körteln, tolvfingertarmen, gallan och en bit av magsäcken. 

    Har någon där ute erfarenhet av detta? Jag vill gärna höra andras historier då jag känner mig så himla ensam. Jag har bara pappa och är så rädd att han ska försvinna från mig... Jag har alltid hört att ingen överlever bukspottskörtelcancer men pappa har flera bekanta runt sig som överlevt den diagnosen. Samtidigt är man ju rädd för att hoppas för mycket...

Svar på tråden Erfarenhet av bukspottskörtelcysta/tumör/cancer?