Inlägg från: Egon den stora |Visa alla inlägg
  • Egon den stora

    Lån vid dödsfall

    För lite info för att kunna ge rätt svar.

    Lånar hon själv och sedan lånar hon ut till dig, eller står ni båda på lånet hon har?

  • Egon den stora
    Anonym (×) skrev 2021-03-25 16:33:44 följande:

    Jag står ej på lånet


    Om bara hon står för det så är det ju bara hon som skall betala det, alltså om hon dör så blir det dödsboet som betalar. Om hon i sin tur lånat ut till dig så blir ju du skyldig dödsboet pengarna. En skuld går inte bara upp i rök.
  • Egon den stora
    Anonym (×) skrev 2021-03-25 21:09:12 följande:

    Men hur kan dödsboet veta vad pengarna gått till? Finns ju inget som säger att hon gett dem till mig...


    Är det en gåva så har du ju fått pengarna.
  • Egon den stora
    Anonym (×) skrev 2021-03-26 09:57:47 följande:

    Jag betackar mig från alla moraltanter på familjeliv. Tråden stängd.


    Nej, den är inte stängd! Det går att skriva. Om du har syskon så lär dom ha synpunkter på att du fått ett förskott på arv. Är du ensam arvinge så har du ju inte du problemet, men däremot lurar du ju långivaren som vilken kriminell som helst.
  • Egon den stora
    Anonym (F) skrev 2021-03-27 18:58:07 följande:

    Om inga andra arvingar finns, vem ska ifrågasätta dödsboets uträkningar?


    Det stämmer. Ts kommer med all säkerhet att komma undan.
  • Egon den stora
    Guldnovan skrev 2021-03-28 23:21:00 följande:

    Min mormor betalade två resor till USA för mig. Gåva. Hon noterade summorna på ett papper för sin egen del. När hon dog hittades papperet och summan drogs bort från mim mammas arv. Att det var en gåva till mig valde morbror att inte tro på. Naturligtvis....

    TS kan absolut klara sig för övrigt. Det är inte brottsligt att vara oetisk. Om övriga for reda på det så tar det nog hus i helvete...


    Varför skulle han tro på det om han inte fick motsvarande? Grunden är ju att man ska behandla sina barn lika, det var säkert hennes tanke när hon skrev upp det. Nu blev det ju rättvist till slut!
  • Egon den stora
    Guldnovan skrev 2021-03-29 11:49:35 följande:

    Jag är barnbarn. Min mamma fick avdrag på arvet ned den summan. Det var en gåva till mig från min mormor. Det accepterade inte min morbror. Hur är det rättvist för min mamma?


    Ja förmodligen räknades det som gåva till din mamma. Man ska alltid skriva ett papper på att gåvan inte skall ses som ett förskott på arv. Då slipper man dessa problem. Även om det var sniket av din morbror så är det inte juridiskt fel. Att han redan är miljonär tar juridiken inte hänsyn till.
  • Egon den stora
    Guldnovan skrev 2021-03-29 20:42:02 följande:

    Gåva till min mamma? 4 flygbiljetter som jag nyttjade?

    Det begriper väl jag också att det inte spelar roll om han var tät.

    Men du säger att man ska dela lika till sina barn? Hur länge då? När jag betalar körlektion till 17-åringen, ska jag swisha 580 på samma gång till hans syskon som är 23, 27 och 28?

    Nu var det här en gåva till ett barnbarn.

    Det kan inte vara förskott på mitt arv från varken mormor eller mamma. Mamma lever än och där finns inga pengar.

    Har du ändrat dig?


    När det gäller gåvor till barn som inte är gåvor vid födelsedag eller liknande så är det alltid meningen att barnen skall behandlas lika ja. Ger du en person körlektioner så kan dom andra förvänta sig motsvarande. Det behöver inte vara vid samma tillfälle. Annars skriver man helt enkelt ett papper som säger att gåvan inte skall ses som förskott på arv.

    I ditt fall måste gåvan uppfattats som en gåva till din mamma och inte till dig. Varför går ju inte svara på med den info du ger, men du kan säkert fråga juristen som skötte detta.
  • Egon den stora
    Guldnovan skrev 2021-03-30 11:31:51 följande:

    Men ser du inte orimligtheyen i det hela? Så varje gång ett barn får något så ska de andra ha lika. Vuxna barn med familj? Hur länge då? Jag har 4 mellan 18-28. K fick ett par sneakers för 250 i feb, ska jag swisha de övriga samma summa? Varje körlektion för D ska jag multiplicera med 4 i min budget. Det blir mycket papper annars. 250 till K, inte förskott på arv. En körlektion i veckan-gånger 4 eller papper att det inte är förskott på arv. Jag är 54. När ska man börja med detta, jag har missat det här och har varit förälder I 28 år. Mina barn kommer jubla för de extra pengarna de kan räkna med.

    Du har kommit på att ditt påstående inte håller och bara måste hävda att du har rätt....

    Arv föresten, är det oxå något man "ska" lämna?


    Lagstiftarens syfte är att alla barn skall behandlas lika ja, det har inte med mig eller tyckande att göra, sedan i praktiken blir det inte bråk om småsummor. Arv behöver du inte lämna. Du kan ge bort allt, men du kan inte ge allt för olika till dina barn.
  • Egon den stora
    Egon den stora skrev 2021-03-30 14:22:56 följande:

    Lagstiftarens syfte är att alla barn skall behandlas lika ja, det har inte med mig eller tyckande att göra, sedan i praktiken blir det inte bråk om småsummor. Arv behöver du inte lämna. Du kan ge bort allt, men du kan inte ge allt för olika till dina barn.


    Om du inte uttryckligen skriver det alltså.
  • Egon den stora
    Guldnovan skrev 2021-03-30 14:48:20 följande:

    Men nu får du väl ändå ge dig.

    Nu försöker du slingra dig ifrån att de övriga tre ska ha motsvarande en körlektion när hemmavarande får det. Plötsligt är det inte småsummor?

    Du tog själv upp mitt exempel så 560 kr är tydligen mycket nog. Det blir en annars en väldig pappershantering detta. Dyrt för alla föräldrar.... Bäst att bara ha ett barn m.a.o.

    Jag har inte tid med dig nu. Måste swisha 179 kr till de tre andra för D fick nya strängar till gitarren. Ny jacka till våren, jag köper 4 på en gång och skickar en till varje barn. Att de är nästan 30 spelar ingen roll för det är ju jag som ska ge alla lika. Jobbar gör de alla tre.

    Jag bör söka jobb oxå så jag råd att ge alla barn lika livet ut. Jobbar redan heltid, men är det så här "man ska" göra så gör jag väl som man ska.


    Du behöver diskutera frågan med en jurist. En exakt summa anges inte i lagen, bara att alla gåvor ses som förskott på arv. Tänkbara är tex födelsedag. Bag jag menade med mindre summor är att risken är väldigt liten att barn bråkar om småsummor, men om ett barn hela tiden får mer då kommer det garanterat att bli en tvist. Varför behöver du ta ett extra jobb? Ger du ett barn så mycket att du inte har råd att kompensera dom andra? Då är det ju där felet ligger.

    Du behöver inte argumentera med mig, det finns massa att läsa om gåvor till barn och grunden är tydlig.

    Alla gåvor ses som förskott på arv och eventuell snedfördelning ska kompenseras när arvet skiftas. Kontakta gärna en jurist och stäm av.
  • Egon den stora
    Anonym (.) skrev 2021-03-30 15:57:28 följande:

    Nej, alla gåvor ses inte som förskott på arv, du läser lagen som Djävulen läser Bibeln. 

    Så här står det:

     Detta gäller främst för bilar, fastigheter, större summor pengar och värdepapper. Vardagsgåvor såsom exempelvis julklappar, födelsedagspresenter och liknande behöver inte beaktas.

    Källa: Förskott på arv - detta gäller - Begravningssidan.se


    Jag nämnde tex födelsedagsgåvor som undantag. I övrigt finns ingen tydlig gräns. Om du konstant bara ger ett barn gåvor och inga andra får så lär dom ha synpunkter när arvet skiftas..
  • Egon den stora
    Guldnovan skrev 2021-03-30 17:25:41 följande:

    Är det vad jurister tar hand om, fördelar kläder och gitarrsträngar mellan alla vuxna barn i landet. Ok.

    Jag ska ju ge alla barn lika livet ut.... Enligt dig. Även nere på 600 kronor. Körlektion till D, 560 kronor till mina nästan 30-åriga barn. Det är ju du som upplyser mig om att man ska göra så. Är det så då blir det dyrt och trassligt att hela tiden skicka pengar till mina andra. Hur länge ska barnen ingå i min ekonomi? När arvet skiftas säger du, hur mycket har jag, vet du det också? Var finns pengarna?

    Jag behöver ingen jurist för något arv kommer aldrig bli efter mig, undersköterska i hyresrätt. Ja jag borde väl gifta mig rikt så jag har råd att skicka mina pengar till barnen.

    Jag trodde jag skulle få njuta av min lön själv numera.... Så fel jag hade.


    Du behöver ju inte ge pengar till någon, så är det ju inga problem sen.

    Om du visste vad jag sett när det gäller arvstvister
    Guldnovan skrev 2021-03-30 17:25:41 följande:

    Är det vad jurister tar hand om, fördelar kläder och gitarrsträngar mellan alla vuxna barn i landet. Ok.

    Jag ska ju ge alla barn lika livet ut.... Enligt dig. Även nere på 600 kronor. Körlektion till D, 560 kronor till mina nästan 30-åriga barn. Det är ju du som upplyser mig om att man ska göra så. Är det så då blir det dyrt och trassligt att hela tiden skicka pengar till mina andra. Hur länge ska barnen ingå i min ekonomi? När arvet skiftas säger du, hur mycket har jag, vet du det också? Var finns pengarna?

    Jag behöver ingen jurist för något arv kommer aldrig bli efter mig, undersköterska i hyresrätt. Ja jag borde väl gifta mig rikt så jag har råd att skicka mina pengar till barnen.

    Jag trodde jag skulle få njuta av min lön själv numera.... Så fel jag hade.


    Ja du behöver ju inte ge bort något. Varför ger du bort när du inte har råd? Om du visste vad jag sett i arvstvister. Ibland handlar det bara om att ha rätt, inte hur mycket pengar det finns. Frågan är väl inte om jag har rätt eller inte. Frågan är varför det är så viktigt att behandla sina barn olika, men det spelar ju inte mig någon roll.
Svar på tråden Lån vid dödsfall