• Anonym (A)

    Alls måsten gör mig stressad!!!

    Hej!

    Jag skriver mest för att fråga om någon har liknade problem som jag.

    Sedan långt tillbaka känns familjelivet tungt att dra runt. Alla måsten och vardagssysslor gör att jag ständigt har ett tryck över bröstet och får svårt att andas. Har mkt spänningar i kroppen också pga strrssen, mestadels i axlar och nacke.

    Min man hjälper till hemma, men ändå känner jag såhär. Känner ingen glädje för något längre pga mina kroppsliga besvär som skapar stort lidande.

    Tips hur man tar sig ur detta? Jag lever liksom inte längre utan existerar bara.

  • Svar på tråden Alls måsten gör mig stressad!!!
  • Anonym (Ett liv)

    Då får du dra ner på alla "måsten". Prioritera det som är absolut måste och viktigt. Dit hör din egen hälsa. Allt oviktigt får ryka. Du har bara ett liv och det är nu. 

  • Anonym (+)
    Anonym (A) skrev 2021-03-25 21:39:51 följande:

    Hej!

    Jag skriver mest för att fråga om någon har liknade problem som jag.

    Sedan långt tillbaka känns familjelivet tungt att dra runt. Alla måsten och vardagssysslor gör att jag ständigt har ett tryck över bröstet och får svårt att andas. Har mkt spänningar i kroppen också pga strrssen, mestadels i axlar och nacke.

    Min man hjälper till hemma, men ändå känner jag såhär. Känner ingen glädje för något längre pga mina kroppsliga besvär som skapar stort lidande.

    Tips hur man tar sig ur detta? Jag lever liksom inte längre utan existerar bara.


    Tycker absolut att du ska boka tid på vårdcentralen och prata med en läkare
  • Anonym (M)

    Ja, i perioder har jag också känt mig stressad. Du får väl sänka kraven kanske? Be din man ta ett större ansvar för hemmet? Anlita hjälp för att sköta vardagssysslor?

  • Tow2Mater

    Sätt barnen på förskola, och börja jobba om du inte gör det.
    ät mer hämtmat, och enkel mat som varm korv med bröd etc underlättar.
    Begränsa barnen till en fritidsaktivitet var.
    Sluta träna flera ggr i veckan.
    Besök föräldrar och svärisar enbart ett fåtal ggr per år, vägen går åt båda håll.
    Låt dammet samlas i hörnen, det är ok.

  • hammarhajen
    Anonym (+) skrev 2021-03-25 21:55:26 följande:
    Tycker absolut att du ska boka tid på vårdcentralen och prata med en läkare
    Vad ska läkaren göra åt hennes hemsituation eller åt hur hon ser på "måsten"? Familjeliv är ingen sjukdom. 

    En terapeut är bättre TS, så att du kan få hjälp att prioritera och tänka kring vad som är ett måste och vad som inte är det.

    Annars: fysisk aktivitet! Ta dig hemifrån (utan barn) och promenera eller jogga en stund varje dag. 30 min är mycket bättre än inget. Fysisk aktivitet hjälper till att hantera stress, man blir ofta gladare och kroppsliga besvär som huvudvärk, stelhet, ont i axlar etc  lindras. 
  • hammarhajen

     


    Tow2Mater skrev 2021-03-26 01:18:22 följande:

    Sluta träna flera ggr i veckan.
    Besök föräldrar och svärisar enbart ett fåtal ggr per år, vägen går åt båda håll.


    Snarare börja träna.. Träning/fysisk aktivitet hjälper mot varenda symtom TS radar upp och är dessutom superviktigt om man vill hålla sig frisk och leva länge. 

    Goda relationer förebygger också stress och psykisk ohälsa. Han man bra relationer till föräldrar och svärföräldrar är det viktigt att värna om dem. Fortsätta ses, prata om det som är jobbigt, tillåta sig att prata om annat, skratta, själv få en kram och lite omtanke mellan varven. Man behöver inte storstäda huset eller bjuda på trerätters för det..
  • Dexter dot com
    hammarhajen skrev 2021-03-26 05:35:44 följande:
    Vad ska läkaren göra åt hennes hemsituation eller åt hur hon ser på "måsten"? Familjeliv är ingen sjukdom. 

    En terapeut är bättre TS, så att du kan få hjälp att prioritera och tänka kring vad som är ett måste och vad som inte är det.

    Annars: fysisk aktivitet! Ta dig hemifrån (utan barn) och promenera eller jogga en stund varje dag. 30 min är mycket bättre än inget. Fysisk aktivitet hjälper till att hantera stress, man blir ofta gladare och kroppsliga besvär som huvudvärk, stelhet, ont i axlar etc  lindras. 
    Det är alltid bra att utesluta fysiska orsaker till smärta först och det är hennes läkare som skickar remiss till tex psykolog och sjukgymnast. Så att boka tid på VC är helt rätt väg att gå.
  • hammarhajen
    Dexter dot com skrev 2021-03-26 05:45:25 följande:
    Det är alltid bra att utesluta fysiska orsaker till smärta först och det är hennes läkare som skickar remiss till tex psykolog och sjukgymnast. Så att boka tid på VC är helt rätt väg att gå.
    Just det, tänkte inte på att det kan behövas remiss. Annars är det så många som tänker att sjukskrivning är lösningen, var det jag fick för mig. En familj kan man ju inte sjukskrivas för, den behöver man lära sig hantera.. 
Svar på tråden Alls måsten gör mig stressad!!!