Inlägg från: Challenger |Visa alla inlägg
  • Challenger

    Brister i engagemang i förskoleklass

    Har ett barn som går i förskoleklass. 

    Jag upplever att det brister i engagemang och tillsyn från skolans sida. Pga att vi bägge föräldrar heltidsarbetar vistas barnet där från morgon till sen eftermiddag. Känner ofta att det tycks handla om mer förvaring, snarare än en skola. Kanske speciellt på eftermiddagarna. Ska det verkligen behöva vara så?

    Finns det någonstans man kan anmäla detta som vi närmast uppfattar som missförhållanden. Skolinspektionen kanske?

  • Svar på tråden Brister i engagemang i förskoleklass
  • Challenger
    Sisisisi skrev 2021-03-26 07:30:14 följande:

    Eftermiddagarna är väl ändå fritids, förskoleklassens verksamhet brukar ju vara slut vid 13-tiden.

    Prata med lärarna och rektorn i första hand.

    Vad mer specifikt är det som gör att du känner så här?


    Han sitter ofta själv utomhus när vi kommer för att hämta honom. Han säger att det är tråkigt där. Ofta sitter han bara och gräver gropar i en sandlåda. 
    På min tid hette det dagisfröken, men nu för tiden kallas alla för pedagoger. Borde det inte ingå att man ger barnen engagemang och pedagogiska utmaningar i vardagen då? Även efter den obligatoriska tiden fram till lunch? Känns ju galet om halva dagen bara ska vara förvaring. 
    Börjar tröttna på att tvätta hans utomhuskläder varje dag.
  • Challenger
    Litorina skrev 2021-03-26 07:47:29 följande:

    Är han ensam på skolgården utan vuxen? Det är absolut inte ok.


    Ensam på det sättet är han nog inte, men det är en stor skolgård och det är förstås fler barn än pedagoger. Vissa barn får väl mer uppmärksamhet än andra, men jag upplever nog att pedagogerna mest står och pratar med varandra än vad de engagerar sig i barnen. Hade de inte sådana där varselvästar på sig skulle man inte kunna tro att de ens jobbade på skolan.
  • Challenger
    Sisisisi skrev 2021-03-26 07:49:20 följande:
    Varför tvättar du hans utomhuskläder varje dag? Låter ju otroligt onödigt och sliter på kläderna.

    Självklart ska även fritids vara pedagogiskt, de har ju en egen läroplan att följa. Men såklart blir det även mycket fri lek för barnen.

    Vad säger de när du frågar varför han är ensam och vad de gör år det? Hur jobbar de för att få in honom i gruppen? Vill han själv leka med andra barn?
    Jag tvättar hans kläder varje dag för att det ser ut som att han typ har rullat sig i lera varenda dag. Kläderna är så skitiga att jag inte ens kan köra dem i tvättmaskinen innan jag sköljt av dem utomhus för att få bort den värsta smutsen, för annars skulle jag fylla hela tvättmaskinen med sand. 

    Det finns ett fåtal barn som han vill vara med. Ofta är de barnen inte där, då coronapandemin har gjort att sjukfrånvaron är hög, då snuviga barn inte får vistas där. Han känner sig helt klart ensam. Känns inte som personalen bryr sig särskilt mycket om det. 
  • Challenger
    Litorina skrev 2021-03-26 08:08:39 följande:
    Nej, det låter ju inte som någon särskilt engagerad personal. :( Försök prata med dem. Ni behöver ju inte säga att ni tycker att de verkar kassa generellt utan utgå ifrån er son, säg vad ni upplever att han skulle behöva.

    Angående ytterkläderna borstar vi bara av det värsta. De ser ju ändå likadana ut dagen efter.

    Jag funderar också på om er son sitter ensam för att han är trött. Det är långa dagar i en väldigt stökig och bullrig miljö med massor av intryck. Han kanske söker lugn och ro?
    Jo, trötthet kan möjligen vara en förklaring, men varför ska det vara sådan stökig miljö i skolan? Då är det väl för stora grupper och för få pedagoger i förhållande till antalet barn? Ibland funderar jag på varför man har gjort denna "undervisning" obligatorisk från 6 års ålder. Visst, vi skulle kunna hämta honom tidigare, men allra helst hade jag nog placerat honom på ett sådant ställe där han fick bättre pedagogisk hjälp och mer vuxenstöd.
  • Challenger

    Vi har pratat med dem och de svarade ungefär sådär. Att de skulle hålla ögonen öppna, men det verkar inte betyda samma sak för dem som för oss?

    Märker i alla fall inte av någon skillnad. Därför jag funderat på att lyfta frågan.

  • Challenger
    Litorina skrev 2021-03-26 08:45:08 följande:
    Har man fler än typ två, tre barn så blir det stökigt för någon som tar in mycket av det som händer runt omkring. Det är alltid någon som slår sig, blir arg, inte vill mm.

    Jag tänkte råda er att vara med en dag för att kolla läget, men det går ju inte pga den här skitpandemin vi dras med! :(

    Jag ser en poäng med obligatorisk förskoleklass. Jag vet en förskola där vi bor som inte gav någon träning i bokstäver och siffror alls. De barnen låg efter och hade betydligt tuffare skolstart. Det blir också en invänjningsperiod att vara i grupp för de barn som varit hemma, så att de fixar att äta i matsal, ha samling mm innan den riktiga skolan börjar. Det fångar också upp barn med dåliga språkkunskaper och pedagogerna har möjlighet att justera klassindelningen inför lågstadiet vid behov.

    Men å andra sidan verkar det vara fritids som är problemet hos er, inte den obligatoriska verksamheten? Om ni kan hämta tidigare förstår jag inte riktigt varför ni inte gör det. Eller kanske ha dagbarnvårdare på eftermiddagarna?

    Jag ser att jag låter lite gnällig gentemot er som föräldrar och det är inte min mening. Jag tycker absolut att ni ska prata med personalen. De borde vara intresserade av att alla barn ska trivas.
    Eftersom vi båda jobbar heltid kan vi inte med nuvarande arbeten hämta tidigare. Hade inte förskoleklass varit obligatorisk tror jag att vi hade kunnat finna bättre privata alternativ. Både vad gäller själva "skolan", men framförallt tiden efter.
    Att lära en 6-åring siffror och bokstäver är liksom ingen raketforskning. Det kräver inget under av pedagogik.
    Varför har barnen olika språkkunskaper menar du? 
  • Challenger
    Litorina skrev 2021-03-26 08:58:25 följande:
    Många har inte svenska som modersmål och har de då dessutom inte gått i förskola (eller förskola där de inte tränar på svenska språket) är svenskkunskaperna väldigt låga. Andra kan ha större eller mindre språkstörningar som kräver lite extra stöd.
    Vore det inte bättre att ge dem en språkintroduktion istället för att förlänga hela grundskolan med 1 år?
  • Challenger
    Berguven skrev 2021-03-26 09:24:09 följande:

    Jag reagerar på att du gnäller på att ni måste tvätta hans kläder varje dag. Är inte det jättepositivt att ditt barn är ute så pass mycket under dagen?


    Om utevistelsen var normal skulle jag hålla med dig. I annat fall nej. Då ser jag det inte som positivt. 
  • Challenger
    Sisisisi skrev 2021-03-26 09:57:53 följande:
    Vad är det som inte är normalt med utevistelsen?
    Den bristande tillsynen och geggan. Hade folk behandlat sina barn på det viset hade det inte dröjt länge innan någon granne gjort en orosanmälan. 
Svar på tråden Brister i engagemang i förskoleklass