• Challenger

    Brister i engagemang i förskoleklass

    Har ett barn som går i förskoleklass. 

    Jag upplever att det brister i engagemang och tillsyn från skolans sida. Pga att vi bägge föräldrar heltidsarbetar vistas barnet där från morgon till sen eftermiddag. Känner ofta att det tycks handla om mer förvaring, snarare än en skola. Kanske speciellt på eftermiddagarna. Ska det verkligen behöva vara så?

    Finns det någonstans man kan anmäla detta som vi närmast uppfattar som missförhållanden. Skolinspektionen kanske?

  • Svar på tråden Brister i engagemang i förskoleklass
  • Litorina
    Challenger skrev 2021-03-26 09:54:16 följande:

    Vore det inte bättre att ge dem en språkintroduktion istället för att förlänga hela grundskolan med 1 år?


    Hur skulle de barnen upptäckas?
  • Litorina
    Challenger skrev 2021-03-26 12:32:19 följande:

    Den bristande tillsynen och geggan. Hade folk behandlat sina barn på det viset hade det inte dröjt länge innan någon granne gjort en orosanmälan. 


    Bristande tillsyn är så klart dåligt. Men gegga? Självklart ska barnen få leka i gegga. Alla älskar ju att hoppa i leriga pölar, för att citera Greta Gris.
  • Challenger
    Berguven skrev 2021-03-26 13:04:33 följande:
    Geggan? Vad ska personalen göra åt att ditt barn leker i gegga? Hindra honom?

    Nu jobbar jag på förskola men det är det bästa barnen vet är att få gå ut en regnig dag och leka med geggamojja.

    Jag förstår att du tycker att bristen på tillsyn är jobbig och du bör verkligen ta upp det med personalen men att ditt barn leker med gegga och blir skitig och säkerligen har riktigt roligt medan han leker är bara konstigt. Du får väl säga till honom att du förbjuder honom att leka i geggan...
    Ja, jag får väl göra det. Det finns andra sysselsättningar. Borde finnas i vart fall. 
  • Challenger
    Litorina skrev 2021-03-26 16:02:55 följande:
    Hur skulle de barnen upptäckas?
    De ser väl vilka som är föräldrar? Hur länge de varit i Sverige osv.
  • Litorina
    Challenger skrev 2021-03-26 17:00:51 följande:

    De ser väl vilka som är föräldrar? Hur länge de varit i Sverige osv.


    Men man kan inte se på det viset vilka som pratar dålig svenska. Jag har tex en kompis som flyttade till Sverige som vuxen men har svenska som ett av två modersmål. Samtidigt finns det långt fler som har bott i Sverige hela sitt liv men har ett annat modersmål/hemspråk än svenska.

    Och språkstörningar har inget med etniskt ursprung att göra.
  • Cartjan1

    Är Grundlärare med behörighet fritidshem och om du har en känsla av att det bara är förvaring så lyft det med den ansvariga personalen och fråga kring deras pedagogiska verksamhet. Det ingår nämligen att den ska synliggöras även för vårdnadshavare (via blogg, i korridorer, veckobrev eller dylikt) - däremot så vet jag att många verksamheter just nu har fått dra in på det för att det knappt finns personal till att hålla fritids öppet pga pandemin. Så det kan ju vara en rutin som de tillfälligt drar in på.

    Sedan så är min erfarenhet att de flesta fritidshem avslutar sina organiserade aktiviteter (med pedagogiska mål) kring mellanmålet för att sedan ge utrymme för fri lek. I läroplanen står det att fritidshemmet ska erbjuda lika delar av pedagogiskt lärande som utrymme för rekreation och egen utveckling. Så om ni hämtar sent på eftermiddagen så låter det inte konstigt om det mest är utelek och inget mer. Även barn behöver få tid att bara vara, om vuxna konstant lägger sig i och försöker styra leken så kan det vara hämmande. Att ditt barn ofta är ensamt förstår jag är tufft som förälder att se men det behöver inte betyda att barnet är ensamt hela dagen - många av mina elever som stannar sent på eftermiddagarna drar sig ofta undan och vill vara ensamma mot slutet. De är trötta av all socialisation och vill filura för sig själva. Så prata med personalen och se vad de säger :)

    Hoppas att det kommer kännas bättre!

  • Spucks

    Jag tycker att det låter jättebra! Barnen SKA leka fritt och inte konstant bli underhållen av någon eller något. Jag ser det alltså som underbart om mina barn kan leka fritt ute, utan att pedagogerna lägga sig i. Speciellt eftersom du klagar på att det är stökig i skolan. En anledning till stökiga skolor i Sverige är att barn blir underhållen alldeles för mycket, vilket leder till att månge inte klara av att INTE bli underhållen under en längre tid. Dem förväntar sig bli animderad konstant och kan inte bara sitta tysta och lyssna eller jobba ett tag. 


    Och geggan ... vad underbart! Jag älskar när mina barn är helst smutsiga, för då har dem lekt ordentligt. Ju smutsigare desto bättre.

  • hurtänktedunu

    Jag har också ett barn i förskoleklass och när jag hämtar runt 16.30 så leker hon fritt på skolgården. Inte har hon en pedagog som underhåller henne.

    Dom har en aktivitet mellan halv tre och halv fyra men sen är det fri lek. Jag tycker det är bra att hon leker fritt. Dom brukar ibland vara inne och pyssla och ibland ute och leker. Igår var jag tvungen att gå ett varv runt ena huset för att hitta henne. Pedagogerna visste vad hon gjorde och att hon rörde sig runt huset men dom har inget behov av att ha stenkoll minsta steg hon tar heller. Nu är hon så stor att hon får ta eget ansvar. En stund lekte hon med en kompis men när jag kom hade hon lämnat Dom och lekte själv. Hon hittar alltid på något att göra. Hon vet att pedagogerna finns där för henne trygghet men dom sysselsätter ju inte henne. Ber hon dom att göra något med henne så gör dom ju det. Men fritidspersonalen är ju inte där i lärandesyfte på det sättet.

    Det är ju väldigt viktigt att barn lär sig att underhålla sig själv också och använda fantasin. Frågan är ju hur din son är socialt? Hur har det vart på förskolan tidigare? Har han inte kommit in i gruppen? Har han svårt att ta för sig? Och vad det gäller kläderna så är min dotter skitig precis jämt. Men det gör inte mig något. Då har dom ju kul.

  • Challenger
    Cartjan1 skrev 2021-03-27 00:57:46 följande:

    Är Grundlärare med behörighet fritidshem och om du har en känsla av att det bara är förvaring så lyft det med den ansvariga personalen och fråga kring deras pedagogiska verksamhet. Det ingår nämligen att den ska synliggöras även för vårdnadshavare (via blogg, i korridorer, veckobrev eller dylikt) - däremot så vet jag att många verksamheter just nu har fått dra in på det för att det knappt finns personal till att hålla fritids öppet pga pandemin. Så det kan ju vara en rutin som de tillfälligt drar in på.

    Sedan så är min erfarenhet att de flesta fritidshem avslutar sina organiserade aktiviteter (med pedagogiska mål) kring mellanmålet för att sedan ge utrymme för fri lek. I läroplanen står det att fritidshemmet ska erbjuda lika delar av pedagogiskt lärande som utrymme för rekreation och egen utveckling. Så om ni hämtar sent på eftermiddagen så låter det inte konstigt om det mest är utelek och inget mer. Även barn behöver få tid att bara vara, om vuxna konstant lägger sig i och försöker styra leken så kan det vara hämmande. Att ditt barn ofta är ensamt förstår jag är tufft som förälder att se men det behöver inte betyda att barnet är ensamt hela dagen - många av mina elever som stannar sent på eftermiddagarna drar sig ofta undan och vill vara ensamma mot slutet. De är trötta av all socialisation och vill filura för sig själva. Så prata med personalen och se vad de säger :)

    Hoppas att det kommer kännas bättre!


    Jo, jag har känslan av att det mest är förvaring och att tillsynen brister. Har även ett äldre barn som tidigare gick i förskoleklass i den skolan. Den gången hade skolan så dålig tillsyn att barnen fritt kunde traska iväg och var borta någon timme varpå personalen började leta efter dem. De hade gått iväg till ett vattendrag för att kasta stenar i vattnet. 

    I mina öron låter det lite konstigt att det hela tiden framhålls vilken fantastisk pedagogisk verksamhet det bedrivs i förskolan, men det enda man ser är ett ensamma barn som lämnas vind för våg och tom kan traska iväg själva från skolområdet utan att någon personal reagerar trots att barnen bara är 6 år gamla.

    Jag tycker det där med låg personaltäthet och "fri lek" mest låter som ett argument för att dra ned på personalen och spara kostnader. Du får ursäkta, men jag blir faktiskt lite upprörd. Om det ska vara "fri lek" och bristande tillsyn förstår jag faktiskt inte varför man gör denna verksamhet obligatorisk. Visst, det är inte obligatoriskt efter lunch, men jag har ju inte valet att inte låta sonen gå i förskolan och jag kan exempelvis inte lämna honom på annan pedagogisk verksamhet på annan plats hela dagen. Jag kan inte åka och hämta honom mitt på dagen och låta honom vara någon annanstans hela eftermiddagen. Det finns inte tid till det. Det som erbjuds honom på eftermiddagen tycks inte vara någonting på den skolan. Varför ska han sitta och ha tråkigt en halv dag och låta personalen kalla det för "fri lek"? De skulle lika gärna kunna kalla det för "lämna barnen åt sitt öde och gå därifrån". Eller hur? Det är ju så det fungerar. 
  • Challenger
    Spucks skrev 2021-03-27 07:46:56 följande:

    Jag tycker att det låter jättebra! Barnen SKA leka fritt och inte konstant bli underhållen av någon eller något. Jag ser det alltså som underbart om mina barn kan leka fritt ute, utan att pedagogerna lägga sig i. Speciellt eftersom du klagar på att det är stökig i skolan. En anledning till stökiga skolor i Sverige är att barn blir underhållen alldeles för mycket, vilket leder till att månge inte klara av att INTE bli underhållen under en längre tid. Dem förväntar sig bli animderad konstant och kan inte bara sitta tysta och lyssna eller jobba ett tag. 


    Och geggan ... vad underbart! Jag älskar när mina barn är helst smutsiga, för då har dem lekt ordentligt. Ju smutsigare desto bättre.


    Det fantastisk är ju också att jag känner till att barn blivit orosanmälda av skolan för att det haft för skitiga ytterkläder. Den är rolig eller hur? Först skiter skolan i barnen så de kan grisa ned sig hur som helst. När så kläderna inte är hela och rena dagen efter så reagerar någon "pedagog" vid påklädning och skickar in en orosanmälan. 
Svar på tråden Brister i engagemang i förskoleklass