• Challenger

    Brister i engagemang i förskoleklass

    Har ett barn som går i förskoleklass. 

    Jag upplever att det brister i engagemang och tillsyn från skolans sida. Pga att vi bägge föräldrar heltidsarbetar vistas barnet där från morgon till sen eftermiddag. Känner ofta att det tycks handla om mer förvaring, snarare än en skola. Kanske speciellt på eftermiddagarna. Ska det verkligen behöva vara så?

    Finns det någonstans man kan anmäla detta som vi närmast uppfattar som missförhållanden. Skolinspektionen kanske?

  • Svar på tråden Brister i engagemang i förskoleklass
  • elmadumle

    Fritids efter skolan är ju inte som en skolverksamhet, då är det mellis och en hel del egna pyssel och lekar. Att sonen är smutsig efter att ha varit ute när det har regnat och är kladdigt ute är ju ett bevis på att han förhoppningsvis haft kul. Nu är mina barn vuxna men de gick på fritids på -90 talet och yngsta sonen 2006-2010 ca, då lekte de mycket på egen hand, pusslade, ritade, var i snickarrummet osv men även ute, har hämtat skitiga barn många gånger:)

  • Tow2Mater
    Cartjan1 skrev 2021-03-27 12:10:59 följande:
    Om elever kan lämna området obevakat så är det givetvis allvarliga brister i omsorg och ska lyftas med rektor direkt- inget snack om saken.

    Sedan tror jag du missförstod mig, de fritidshem jag är van vid har haft fri lek efter mellis - alltså med start någon gång efter 15. Det är alltså inte alls halva dagen utan förlagt i slutet. Fri lek är inte något valfritt utan ska erbjudas pga de anledningar jag tidigare skrev. Sedan så är generellt inte personalbrist ett argument för bristande verksamhet men just nu när det är som det är i världen så kanske vi inte kan förvänta oss det bästa. På mitt jobb är över 60 % av alla lärare borta och det ser liknande ut i hela kommunen, det resulterar i mer fri lek än vanligt. Men återigen, om du upplever att det finns pedagogiska brister utöver de gällande omsorgen så fråga personal och rektor. Så vet du ju om det är aktuellt att gå vidare. Men skilj på förskoleklassverksamheten och fritidsverksamhet- de har skilda läroplaner och bedrivs annorlunda, även om det ibland är samma personal.

    Återigen, hoppas att allt blir bra för er!
    Varför är över 60 % av alla lärare borta?? Lärare har ju t ex mindre risk att smittas av covid än andra yrken generellt.
  • Hyllemor

    Maila rektor och beskriv sakligt hur du uppfattar situationen. Jag har upplevt liknande på min pojkes skola och jag fick gehör av rektor direkt och man införde något som de kallar för "veckans aktivitet" på skolan, där de i alla fall en gång i veckan gör någonting med barnen. Ytterligare en gång per vecka går de inomhus med några barn och pysslar. Ingenting av det här fanns innan vi skrev mail till rektor. Jag lyfte läroplanen för fritids och trygghet och kompisar för barnen. (Fritids fokuserade enbart tidigare på att ha koll på bollsporter med ett halvt öga, samt att stå i klunga och prata med varandra.) Det är inte klockrent nu, men i alla fall betydligt bättre.

  • Linnie
    Challenger skrev 2021-03-26 08:17:18 följande:
    Jo, trötthet kan möjligen vara en förklaring, men varför ska det vara sådan stökig miljö i skolan? Då är det väl för stora grupper och för få pedagoger i förhållande till antalet barn? Ibland funderar jag på varför man har gjort denna "undervisning" obligatorisk från 6 års ålder. Visst, vi skulle kunna hämta honom tidigare, men allra helst hade jag nog placerat honom på ett sådant ställe där han fick bättre pedagogisk hjälp och mer vuxenstöd.
    Men det är klart att han kan vara trött efter skolan. Han har väl bara gått sedan i höstas?

    När jag började i skolan gick vi till 14 ca och det var en lång dag för mej. Jag var alldeles trött efter all ledd lek, all intryck från lektionerna och att vara med massa andra barn. (Gick i skolan i en mindre skola, vi var mellan 17-20 elever i klassen hela lekis-åk 6, men det kan också vara en stor barngrupp om man är van vid mindre. Var ofta lite rädd för andra, större barn i 1-2 klass, speciellt killarna som var mest högljudda.)
    Ska barnen känna en förändring så skulle de ju behövt gå med 25-30 andra elever först för att sedan direktminska till tio-femton, för att få känna effekten, en stund, att det är bara några barn.

    Efter skolan är det väl fortfarande fritidsverksamhet, vilket är mer förvaring för de barn som inte har föräldrar hemma och det mest pedagogiska man får lära där är väl en massa olika brädspel med personalen eller andra barn. Ledda lekar, rita, pyssla och spela andra spel på paddor (idag) osv. Vuxenstödet består väl i ca 2 personal på 15-20 barn (jämför med då jag själv gick i skolan på 90-talet. 
    Även fast jag inte gick på fritids så hade vi några "lektioner" i veckan på fritids för att det inte skulle vara konstant skola. Det var jätteroligt när det var som lektioner 40 min här och där i vanliga skolan. Som lite vilopauser emellan. men att tvingas vara där efter skolan varje dag.. Då föredrar nog många barn att komma till hemmets trygga vrå istället.

    Din son har ju varit i skolan hela dagen, om ni har möjlighet att hämta tidigare så gör det! Han kanske är som jag var som ville hem tidigt och hade vantrivts på fritids om det innebar flera h varje dag efter att skolan har slutat.
  • hurtänktedunu
    Challenger skrev 2021-03-27 10:48:59 följande:

    Det är skolan som ligger närmast och det är därför.

    Om det funnits annat i bakgrunden vet jag inte och inte du heller.

    Men jag tvivlar inte en sekund på att det stämmer. 

    Du kan själv gå in och läsa de dokument som förskolan har att följa. Är inte ytterkläderna hela och rena i rätt storlek kan det vara ett argument för att sända in en orosanmälan till socialen. Hellre en anmälan för mycket än en för lite. 

    Många har haft synpunkter på missförhållanden genom åren, men tyvärr tycks det inte hända så mycket. Dessutom är det väl skolans uppgift att kvalitetssäkra sin verksamhet? Det kan väl inte vara vår uppgift som föräldrar? Jag jobbar ju inte inom skolan som pedagog. De borde vara medvetna om vad som krävs.


    Skolan som låg närmast oss var inte den bästa så vi valde en annan. Varför kunde inte ni göra samma sak om du redan innan visste att den var dålig?
  • Litorina
    Tow2Mater skrev 2021-03-28 01:08:44 följande:

    Varför är över 60 % av alla lärare borta?? Lärare har ju t ex mindre risk att smittas av covid än andra yrken generellt.


    Förmodligen för att man måste stanna hemma vid minsta lilla symptom. Vi ser samma sak på mitt jobb. Bland de som inte kan jobba hemifrån har vi väldigt hög sjukfrånvaro i år - bland de som jobbar hemma en ovanligt låg (de kan ju jobba även om det killar lite i halsen).
  • Cartjan1
    Tow2Mater skrev 2021-03-28 01:08:44 följande:

    Varför är över 60 % av alla lärare borta?? Lärare har ju t ex mindre risk att smittas av covid än andra yrken generellt.


    För att vi måste stanna hemma vid minsta symptom, smittan har även spridits så mycket i samhället så det finns flera bekräftade fall i personalgrupperna även om själva arbetsplatsen i grund inte var en grogrund för smitta. Sedan så har många barn som i sin tur inte får gå till förskola/skola vid minsta symptom och så snurrar det runt.
  • Sommarlöv

    TS, vad är det du saknar i förskoleklassen? Har du koll på hur undervisningen ser ut där? Jag är själv lärare och arbetar i förskoleklass och har haft en del diskussioner med föräldrar då de tror sig veta hur det ska vara, då de bygger sina förväntningar utifrån sina egna erfarenheter, utan att ha erfarenhet hur dagens skola fungerar. På vår skola har vi undervisning men den sker på ett lekfullt sätt. Vi har matematik, läs och skrivträning, bild, musik, teman osv, men detta varvas även med lek, då tanken är att förskoleklassen ska vara en övergång mellan förskola och skola. (Läroplan för förskoleklassen - Skolverket)

    På fritids brukar det vara planerad verksamhet fram till mellanmål. Många barn går hem efter mellanmål och det är därför smidigast att ha undervisningen (ja, de har undervisning även där) innan mellanmål så så många som möjligt kan delta. Efter mellanmål går både många barn och pedagoger hem (om man börjar kl 6 måste man ju sluta tidigare). Barn är även behov av att få leka fritt och få använda sin egen fantasi och kreativitet. Många tycker om att få varva ner på em och är i behov av det. 
    Jag tycker du ska prata med pedagogerna om att du upplever att ditt barn ofta sitter ensam. Sedan tycker jag du även ska fråga (i första hand) din son om han sitter ensam för att han vill det, eller för att han inte har någon att leka med? Jag är själv supersocial och har en son som gärna är stunder för sig själv. Jag har haft lite svårt att acceptera det, speciellt när han var yngre i förskoleklass och i ettan. Till slut kom jag på att det var nog mer mitt problem än hans. Mitt bagage som spökade, där jag stundtals varit ensam i skolan och tyckt det varit jobbigt. 

    Sedan det här med att pedagoger står och snackar på gården. Ja, det kan se illa ut, och ska inte göras för mycket. Ibland kan det dock vara så att det är deras enda chans att snacka ihop sig kring olika saker som ska ske i undervisningen. De kanske behöver prata om något som hänt, hur de ska lösa morgondagen då det fattas personal osv. 

  • Sommarlöv

    Sedan det här med smutsiga kläder....hur tänker du att pedagogerna ska agera där? Ska de gå efter eleverna och säga att de inte får leka, för då blir de smutsiga? 

    Min 8-åring ser ut som en grävling typ varje dag när han kommer hem...Ett kvitto på att han har haft en aktivt rast, och förmodligen har haft ganska roligt. Och nej, han får inte gå till skolan i finskor och skinnjacka. Det är överdragsbyxor och slitstark jacka som gäller, så han kan slänga sig på fotbollsplanen, klättra i träd, attackera den där inbjudande vattenpölen om han känner för det. Jag ser till att hans kläder alltid är torra som han har på sig till skolan, men kläderna tvättas inte varje dag. Det skulle förstöra kläderna.  
    Jag är som sagt lärare och jag kan garantera dig att du inte blir anmäld för att din son kommer i smutsiga ytterkläder. 
    Ingen blir endast  anmäld för att de har fula eller smutsiga kläder, utan givetvis så är det så att det finns fler saker som oroar då skolan gör en orosanmälan. Jag har haft elever som kommit i pyjamaströja. Smakfull? Nej? Skulle jag låta min son gå i pyjamas till skolan? Nej! Anmäler jag? Nej, eftersom det inte finns något annat som oroar, och barnet verkar må utmärkt, och känner sig fin i sin pyjamaströja. 

  • Sommarlöv
    Cartjan1 skrev 2021-03-28 09:22:09 följande:
    För att vi måste stanna hemma vid minsta symptom, smittan har även spridits så mycket i samhället så det finns flera bekräftade fall i personalgrupperna även om själva arbetsplatsen i grund inte var en grogrund för smitta. Sedan så har många barn som i sin tur inte får gå till förskola/skola vid minsta symptom och så snurrar det runt.
    Vi har haft jättehög smittspridning på vår skola. Nu har hälften av alla pedagoger haft covid 19 på skolan. Har man kollegor med små barn så är det ju så att de måste vabba väldigt mycket. Min närmsta kollega har varit borta nästan 50 %. Jag får jobba dubbelt upp, utan något extra ersättning för det. Jag har endast 3 timmars planering för att planera all undervisning då jag arbetar i förskoleklass. Jag kan säga att jag är mer än redo för semester. Jag och alla andra lärare som fått dra ett stort lass under det här året. Jag blir minst sagt provocerad när folka som inte jobbar i skolan uttalar sig att det inte är hög smittspridning i skolan och att vi lärare inte har en hög arbetsbelastning (det hade vi redan innan, nu är den helt absurd).
Svar på tråden Brister i engagemang i förskoleklass