• Kallejjj

    Anmäla?

    Hej!

    Min pojke är 8 år gammal och hade varit med i ett bråk. Fritidspedagogen kommer dit och säger till de att sluta min pojke mumlar och pedagogen drar honom riktigt hårt i armen och säger till honom att sluta. Så får man absolut inte göra.

    Nu tänkter jag hur jag ska göra. Prata med fritidspedagogen först? Rektor? Polisanmäla?

    Vad är bäst för mitt barn och framtida händelser. Så han inte får utbrott på andra!

  • Svar på tråden Anmäla?
  • Anonym (Visst)

    Vad menar du med bråk? Slagsmål med knytnävarna eller bara tjafs?

  • Anonym (Ok)

    Känns som att du skulle behöva vara tydligare med att beskriva situationen och vad som hände lite mer utförligt för att man ska kunna ha en åsikt/komma med något råd.

  • Anonym (Em)

    Har barnet blåmärken efter pedagogens tag i armen?

  • Anonym (Mamma)

    Prata med rektor. Om barnet har märken ska ni också polisanmäla, samt anmäla till Skolinspektionen. Våld är oacceptabelt inom skolan, mot barn öht.

  • Anonym (Mamma)

    MEN tänk också på att de vuxna i skolan också har en skyldighet att avstyra bråk så det hårda taget om armen kan anses nödvändigt om din son var i ett slagsmål.

  • Anonym (Mamma till 3)

    Jag hade inte anmält för att någon tar mina barn i armen.

  • Moder1

    Ska man anmäla allt som pedagoger och lärare gör så har vi snart inga lärare /pedagoger som vågar ingripa.

    Prata med pedagoger och fråga vad som hänt

  • Anonym (Z)

    Om jag hade sett ett par åtta åringar stå och slåss så hade jag med dragit de ifrån varann. Men stod de och tjafsade utan fysisk kontakt hade jag ställt mig emellan och bett de gå isär. Så det beror ju på. Men om ditt barn slog det andra barnet och inte var mottaglig så var ju en vuxen tvungen att ta tag i honom för att skydda båda barnen.

  • Anonym (Pappa)
    Moder1 skrev 2021-03-26 21:08:50 följande:

    Ska man anmäla allt som pedagoger och lärare gör så har vi snart inga lärare /pedagoger som vågar ingripa.

    Prata med pedagoger och fråga vad som hänt


    Som lärare kan jag meddela att vi redan har varit där en sväng. Det har börjat svänga åt motsatta håller på senare år men fortfarande drar sig väldigt många lärare och andra i skolans värld från att ingripa till och med när det blir farligt för risken att få arga, anmälningsglada föräldrar efter en.

    Det är som den där memen. Förr stod lärare och föräldrar enade mot eleven när denne gjorde dumheter eller inte pluggade tillräkligt, nu står föräldrar och elever enade mot läraren när eleven gör dumheter eller inte pluggar tillräkligt.
  • Moder1
    Anonym (Pappa) skrev 2021-03-26 21:35:20 följande:

    Som lärare kan jag meddela att vi redan har varit där en sväng. Det har börjat svänga åt motsatta håller på senare år men fortfarande drar sig väldigt många lärare och andra i skolans värld från att ingripa till och med när det blir farligt för risken att få arga, anmälningsglada föräldrar efter en.

    Det är som den där memen. Förr stod lärare och föräldrar enade mot eleven när denne gjorde dumheter eller inte pluggade tillräkligt, nu står föräldrar och elever enade mot läraren när eleven gör dumheter eller inte pluggar tillräkligt.


    Ja det har blivit helt galet.
  • Tow2Mater

    Prata med ditt barn att han ska visa respekt för lärare (dvs inget mumlande), och inte vara med i bråk annat än om han måste försvara sig.

  • Anonym (S)

    Vad ska du anmäla?din son är med i ett bråk och du vill anmäla läraren?

    Nej, prata med läraren och med din son.

    För armen gick väl inte av?

  • Anonym (x)

    Men vad överdrivet, från din sida ts!

    Jag tror inte du riktigt förstår hur barn kan vara mot andra barn när föräldern inte är i närheten. De kaxar, de utagerar sig, de kan fortsätta slå eller försöka gå på trots tillsägelser. Det är väl inte konstigt att fritidspedagogen behövde ta tag i ditt barn för att avstyra bråket??? Kan du inte se det som positivt - fritidspedagogen vågade ingripa och avstyra bråket?! Om fritidspedagogen inte har ingripit hade den säkert blivit anmäld för det. 

    Skolans värld har blivit helt galen. Alla känner sig kränkta för allt och man ska anmäla alla hit och dit för minsta lilla, och "väljer att tro på sitt barn" i alla lägen. Du gör ditt barn en björntjänst ts. I sådana här lägen är det du som borde stå på den vuxnas sida. Men nu har du säkert suttit hemma och sagt saker till ditt barn som "det var inte okej att h*n tog tag i dig så hårt" vilket bara rättfärdigar ditt barns beteende i ditt barns öron.

    Förlåt, men det är sådana här situationer som får mig att spy över hur skolan har blivit. Man kan inte göra "så" - för då blir man anmäld, och man kan inte göra "si" för då blir man anmäld. Fy fan. 

  • Anonym (A)

    Det är ingen idé att anmäla. 8-åringar är ju inte straffmyndiga ändå.

  • Anonym (trevlig förälder)
    Moder1 skrev 2021-03-26 21:46:51 följande:
    Ja det har blivit helt galet.
    Kan ju också bero på en ökad benägenhet från lärare och pedagogers sida att lämna in orosanmälningar i tid och otid.

    Verkar barnet ledset på morgon = orosanmälan
    Säger barnet att det förekommer bråk hemma = orosanmälan
    Kommer barnet med skitiga ytterkläder = orosanmälan
    Når barnen inte upp till läroplanen = orosanmälan

    Som förälder har man då att välja mellan att polisanmäla minsta övergrepp från skolans sida och kanske krydda med en anmälan till Skolinspektionen för brister i skolans verksamhet. 

    Som enskild är det svårt att påverka. Man kan bara anpassa sig. Jag har befunnit mig på bägge sidorna om skrivbordet. Jag känner lärare, jag känner skolledare, jag känner föräldrar och jag är även själv förälder. Jag vet till och med dem som jobbat som rektorer och besvarat anmälningar till Skolinspektionen, som därefter hämnats genom att lämna in egna anmälningar till Skolinspektionen, efter det att deras egna barn har blivit orosanmälda av andra lärare och rektorer. Man vet ju vilka knappar man ska trycka på då. Det fullkomligen haglar anmälningar till socialen, skolan, skolinspektionen och polisen. Är det någon som fiser i korridoren är det någon som blir kränkt och det blir en anmälan av det. Blir man själv anmäld faller ribban som en sten för när man själv väljer att ta till verktyget. 

    Det här med att upphöja barnkonventionen till lag som det så vackert heter tror jag inte var något genidrag. Åtminstone inte tillämpningen. Resultatet ser vi nu. Men vad kan man göra? Det är bara att anpassa sig och fortsätta att anmäla och besvara anmälningar. Man lär sig mycket av det. Man lär sig hur alla parter tänker och vilka mallar de följer. 
Svar på tråden Anmäla?