• Anonym (TS)

    Dålig i magen - mens eller matvanor?

    Jag ber om hjälp för att försöka förstå vad som händer med min mage. De senaste dagarna har min mage känts lite orolig, igår kväll blev det värre och jag blev tvungen att springa på toa och var väldigt lös. Hade druckit lite dåligt under dagen så gjorde en resorb och drack lite. Blev tvungen att gå på toa igen. Vågade sen inte dricka på ett tag, tog en liten klunk senare och magen kändes orolig men inget hände. Mensen började också igårkväll. För två månader sen var det liknande, gick då på toa en gång och var halvkass, sen var det inget förrän två-tre dagar senare då jag åt normalt en måltid, magen dålig igen. Två-tre dagar senare åt jag en måltid med kyckling, vitt ris och champinjonsås och magen rasade igen. Sen blev jag jätteförsiktig och trappade upp maten i drygt en vecka innan jag åt normalt. Då blev jag dålig mitt i/mot slutet av mensen. Under de senaste typ fyra månaderna har jag förändrat mina matvanor så jag äter mycket grönsaker, lite rotfrukter, ibland svart ris, quinoa och mer fett (alltid innan använt light varianter, använder nu fullfeta produkter) och mer majo och liknande. Innan åt jag en hel del ljus bröd, pasta och ljust ris. Någon som har någon idé? Vill verkligen inte ha detta återkommande och är nu rädd inför upptrappning av maten..

  • Svar på tråden Dålig i magen - mens eller matvanor?
  • Anonym (Liv)

    Jag har pmds och magen blir alltid påverkad. Jag får trög mage vid pms och när mensen kommer blir jag jättelös. Vissa månader mer extremt än andra! Ju trögare jag varit i magen vid pms desto lösare vid mensens intåg.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Liv) skrev 2021-03-27 08:42:34 följande:

    Jag har pmds och magen blir alltid påverkad. Jag får trög mage vid pms och när mensen kommer blir jag jättelös. Vissa månader mer extremt än andra! Ju trögare jag varit i magen vid pms desto lösare vid mensens intåg.


    Tack. Men blir magen påverkad om du äter eller dricker något?
  • Anonym (Liv)
    Anonym (TS) skrev 2021-03-27 08:43:19 följande:

    Tack. Men blir magen påverkad om du äter eller dricker något?


    Hur menar du? Alltså, magen blir ju känsligare, men det är svårt att med kosten balansera magen. Jag kan alltså inte motverka trögheten/diarré. Genom att ställa om kosten.

    Men diarrén funkar nästan som vid magsjuka, alltså, jag kan reagera så fort jag har ätit något.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Liv) skrev 2021-04-02 07:39:06 följande:

    Hur menar du? Alltså, magen blir ju känsligare, men det är svårt att med kosten balansera magen. Jag kan alltså inte motverka trögheten/diarré. Genom att ställa om kosten.

    Men diarrén funkar nästan som vid magsjuka, alltså, jag kan reagera så fort jag har ätit något.


    Tack, det var just det där nere jag funderade på. Att magen reagerar när man äter/dricker något.
Svar på tråden Dålig i magen - mens eller matvanor?