• Anonym (Kaffedraken)

    Present till exmakes nya barn?

    Jag och mitt ex har varit skilda i 7-8 år nu. Vi har ett gemensamt barn, samt att båda av oss har barn i våra nya förhållanden. Nu har han blivit pappa igen, och äldsta barnet fått ett nytt småsyskon.

    Min spontana reaktion när barn föds nära familjen är att ge en handgjord gåva, de är lämpliga och praktiska för spädbarn/familjerna och jag är bra på det jag gör. Äldsta barnet har uttryckt en önskan om att få skapa något till sitt nya syskon, vilket jag absolut understöder, barnet behöver dock ett visst stöd i detta.

    Så min undran är om det kommer kännas obekvämt för dem? De vet ju vad jag gör så jag tänker att det är inte självklart att äldsta barnet har gjort presenten själv.

  • Svar på tråden Present till exmakes nya barn?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (A) skrev 2021-03-27 08:52:02 följande:

    Hur i allsin dar tänkte du där?

    Hur ska vi veta hur de kommer att uppleva det? Det blir så många fel i din fråga att det nästan blir komiskt.

    Jag undrar varför du inte frågar dem?

    Är du så konflikträdd?


    Jag frågar inte, för barnet vill att presenten är en överaskning.
    Anonym (nja) skrev 2021-03-27 08:47:42 följande:

    Är presenten från ditt barn så är det väl bara trevligt att denne vill göra nåt till sitt syskon? 

    Men om hela presenten liksom "skriker" att du gjort 95% så är jag inte helt säker faktiskt. Vet förstås inte vad ni har för relation mellan er vuxna. 

    Är ditt barn typ lågstadieålder så förstås de säkert att denne inte kan göra själv.

    Men varför inte utgå från vad ditt barn vill göra, och sen gör du så absolut lite du kan? Jag tänker tex att om du är konstnär och gör superfina tavlor så ska inte du vara den som håller i penseln utan ditt barn, med lite tips från dig. 

    Eller om du tex stickar superfina barnkläder, så nej, då blir ju presenten från dig och inte från ditt barn. Möjligen att du tex stickar en babyfilt och ditt barn virkar enkla applikationer som ni syr på. Lite så tänker jag. 


    Själva grundutförandet klarar barnet med lite handledning, med materialval och avslutandet, det som ger det färdiga utseendet, behövs det mer hjälp. Iom att det kan användas av bebisen måste jag hjälpa till mer där så presenten blir säker. Barnet har gjort liknande hantverk i skolan, så pappa med fru vet ju barnets nivå på egen hand.
    Anonym (Vet) skrev 2021-03-27 08:33:13 följande:

    Vet inte er relation i övrigt men jag hade blivit glad om jag var den nya


    Vi har en ganska bra relation tycker jag. Lite haltande nu pga corona förstås, men hämtning drar alltid ut på tiden för vi blir att prata så mycket. Jag var bland de första utomstående som höll deras äldsta barn, när jag följde vårt gemensamma till BB för att hälsa på (de blev inlagda pga komplikationer). Då gav jag en gåva, men det var lite annat läge, eftersom jag just då "serieproducerade" bebisgåvor och bara tog en från hyllan, för blir man inbjuden till BB har man med sig present.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (A) skrev 2021-03-27 09:27:53 följande:

    Då får du chansa för här kan du aldrig någonsin få ett svar på din fråga.

    Å andra sidan måste du inte avsöja exakt alla detaljer. Du skulle tex kunna fråga om de skulle uppsakatta en present från DIG.


    Och om de svarar ja, så har de byggt upp en förväntning, de vet som sagt vad jag gör (inte som yrke, men på en professionell nivå) och hur kul är det då för det äldsta barnet att ge en liknande gåva som i inga aspekter utom de emotionella kan mäta sig med det jag skapar? Mitt äldsta barn tillhör inte normen och skulle vägra ge sin present om den ens riskerar att jämföras med något jag skapat. Det är ett problem när vi skapar gemensamt i familjen och småsyskonen behöver mycket hjälp, för barnet upplever att deras då blir bättre/snyggare och vägrar sedan drlta, helt oaktat att jag uppskattar hens helt egengjorda alster mer än de som jag gjort mycket på.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Fjäril kär skrev 2021-03-27 10:45:20 följande:

    Men alltså... Gör två presenter då? En från dig som är användbar och säker. Och en från syskonet som inte måste vara avslutad från dig utan mer kanske en fin gest och något som kan användas på annat sätt tex som hänge i barnvagnen eller vad det nu är för pryl.

    Och en fråga, måste presenten vara just exakt det du alltid brukar göra och ge bort? Kan inte barnet få bestämma själv och ge ur fantasin utan att det måste vara en kopia av det du gör? Gör något nytt tillsammans? Virka grytlappar eller drägglisar typ med bebisens namn på?


    Barnet har valt helt själv. Barnet vill ge något som är praktiskt och kommer att användas.
    Anonym (A) skrev 2021-03-27 10:38:51 följande:

    Betraktar man andra vuxna människor som barn, att de har samma emotionella mognad och behov av att överraskas så kan ditt resonemang stämma. Möjligen.

    Om man utgår från att det är vuxna människor du pratar om, fullt förmögna att ta ansvar för sitt emotionella liv så bör ditt resonemang inte stämma att de måste överraskas.


    Jag ser till barnets uttalade önskan att överraska dem. Jag gör eftertaktade, högkvalitativa produkter som i nuläget har ännu högre marknadsvärde pga att jag inte tillverkat annat än för eget behov under coronaåret (blev utbränd för ett år sedan, inte varit en lätt väg tillbaka). För min del behöver ingen överraskas, men barnet är väldigt känsligt och att gå emot hens uttalade önskan i en redan omvälvande situation kommer inte på fråga. Jag vill att detta nya syskon blir en positiv händelse i barnets liv.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vad glad jag blir att läsa att ingen här skulle ta illa upp eller känna sig illa berörd

    Jag vet själv hur känslig man kan vara som nyförlöst, och vill helt enkelt inte trampa på några tår. Och är absolut mågot av en "overthinker"


    Anonym (A) skrev 2021-03-27 11:38:48 följande:

    Och jag skrev inte ett ord om att du till varje pris måste förstöra barnets överraskning.

    Som normalbegåvad, ansvarstagande vuxen bör du kunna komma på fler sätt att få svar på din fråga samtidigt som du inte förstör för barnet. Men det verkar vara en omöjlig kombination för dig så jag antar att du får chansa.

    Oavsett hur mycket du uppskattar dina egna produkter så är det trots allt inte givet att andra skattar på samma sätt, det allra mest troligare, oss hantverkare emellan, är att man aldrig får den uppskattning man själv anser att man förtjänar.


    Min bedömning av mina verk är helt baserad på efterfrågan, samt det jag ser dem säljas för på lokala andrahandsmarknaden (som jag håller koll på för att kunna tipsa de som hör av sig och vill beställa). Trist att du inte upplever att du får den uppskattning du förtjänar. Jag får väldigt ofta påminnelser om det och beröm när jag träffar personer som fått dem.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (A) skrev 2021-03-27 21:56:29 följande:

    Ändå. det är inte anonyma på familjeliv du sak ge något. Det är en känslig nyförlöst, som du uttrycker det.

    Du frågar vad DE tycker, inte "alla andra".

    Du vill inte trampa på några tår. Det kommer du att göra om du fortsätter vägra ha en kommuniukation med de det gäller och hellre har en diskussion med anonyma på nätet som hellre ger dig de svar du vill ha.Du vet inte vad jag upplever!

    Det här är rent barockt av dig. Helt ärligt.

    Jag pratar om hantverkare i stort och det här är den krassa verkligheten för alla som inte är megakända och det oavsett hantverk.


    Vill du märka ord, så gör det. Övriga i tråden förstod vad jag frågade och svarade på det. Det är ju trist att det stryker dig så mothårs att jag försöker tänka på andra samtidigt som jag respekterar mitt barn nog att inte gå emot dennes uttryckliga önskan. Som jag skrev följer inte mitt barn normen, i det ingår en väldigt hög känslighet för "svek" och lögner.

    Förstår faktiskt inte vad som är tidsåldersrelaterbart med att du skrev att en aldrig får den uppskattning en förtjänar, och att jag svarade att jag för mina "bebisgåvor" upplever att jag får det.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (A) skrev 2021-03-28 07:01:47 följande:

    Märka ord?

    Stryka medhårs?

    Kära nån, här blev det helt galet. Du måste ta reda på vad uttrycken betyder innan du använder dem för det blir helt galet. Ett tips i all välmening.

    Jag skrev inte att man aldrig får uppskattning. läs det jag skriver för det blir helt fel när du slarvläser.


    Vi kommunicerar uppenbarligen helt förbi varandra, så med detta svar avslutar jag diskusionen från min sida då den helt lämnat trådens syfte.
  • Anonym (Kaffedraken)
    hammarhajen skrev 2021-03-28 06:57:23 följande:

    Är man mogen nog att uppfostra ett barn borde man vara mogen nog att hantera en present, även om den skulle komma av "fel" person eller ha "fel" innehåll. 

    Om det nu finns något fel. Jag kan inte tänka mig att någon vettig, sund person skulle ta illa upp. Du är ju också nära familjen, vare sig ni vill det eller inte. Du är barnets syskons förälder liksom. Ni kommer ju ses vid barnets födelsedagar, högtidsdagar och liknande.

    Var och en får ta ansvar för sina känslor. Att ge en present är en fin gest, det ska du absolut kunna göra utan att stämma av. Är någon så instabil att hen blir upprörd över en present, så kan personen lika gärna bli upprörd över att få frågan eller av tanken på att du övervägt att inte ge present...


    Jag och min exmake har en ganska öppen och bra kommunikation, men håller oss till änben som rör vårt gemensamma barn. Av förklarliga skäl har jag inte samma kontakt med hans "nya" fru, det finns inget behov av det, men vi är vänliga när vi träffas och pratar ofta en god stund.

    Jag vet att hon när hon var yngre var väldigt känslig inför hur vänskaplig min och exmakens relation var, ungdomskärlek som växte ifrån varandra och skildes i samförstånd. Jag läser så ofta här på FL om kvinnor som tycker barnens biomamma lägger sig i den nya familjens liv, allt de gör ses som en provokation, jag är nog lite färgad av det i min oro.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (P) skrev 2021-03-28 09:35:56 följande:

    Hade det varit okej ifall ni gick till en butik där barnet valde en present som du betalade? I så fall borde det vara lika okej att barnet väljer vad syskonet ska få och att ni båda hjälps åt att tillverka det.


    Så har jag inte tänkt, det har du nog rätt i.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Hanna D skrev 2021-03-28 10:25:28 följande:

    Personligen skulle jag inte ta illa upp.

    Om gåvan är från syskonet skulle jag se det som syskonets gåva även om du har gjort 100% av den, om gåvan är från din familj men på syskonets förslag så ser jag gåvan som från din familj.

    Tex min dotter fick en jättefin filt från en kompis när hon föddes, det var min kompis mamma som gjort filten men filten I sig var fortfarande en gåva från min kompis. Gav en annan kompis ett lapptäcke som min svärmor gjort på beställning av mig, gåvan var från mig men tillverkad av nån annan. Jag känner inte min kompis mamma, min andra kompis känner inte min svärmor.

    Ser ingen skillnad på att ge en gåva som någon annan har tillverkat på "beställning" av givaren och gå in i en butik och köpa något. Visst är det ett hantverk är det i många fall en tanke bakom det, men det finns många hantverksbutiker som tar beställningar också.

    Slutändan är det tanken från givaren som räknas.

    Får man fråga vad det är du tillverkar?


    Nu ångrade barnet sig när det kom "för snabbt på" att åka till pappa (barnet hade trott att det skulle dröja till efter påsk att träffas) så istället för att skapa valde barnet en present från presentlådan och det blev en virkad nalleskallra (inte mitt alster) samt ett egenritat kort med en egenskriven dikt. Jag skickade med ett kort och en bukett blommor, det verkade uppskattas.
Svar på tråden Present till exmakes nya barn?