Inlägg från: VillaVillerkulla |Visa alla inlägg
  • Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad bär du hem maten i
  • VillaVillerkulla
    myskmalva skrev 2021-03-28 13:09:36 följande:

Vet inte vad du menar med nyligen. Jag har köpt mina tygkassar efter att det äntligen började dyka upp tunna sådana. Jag tycker inte om de kraftiga bomullskassar som var det enda som fanns att köpa förr. De får ju inte plats i fickan!

Vi kan väl säga i samband med att plastpåsar blev dyrare, då.
  • VillaVillerkulla
    Minimalen skrev 2021-03-28 14:29:31 följande:

Jag använder ryggsäck, återanvända plastpåsar och Dramaten. Men det går ju inte att välja mer än 1 alternativ. Du borde göra om tråden och låta folk välja flera alternativ. Har kanske köpt 5 nya påsar de senaste 10 åren.

Det är inte livsviktigt att det blir till 100% rätt.
  • VillaVillerkulla
    Minimalen skrev 2021-03-28 14:29:31 följande:

Jag använder ryggsäck, återanvända plastpåsar och Dramaten. Men det går ju inte att välja mer än 1 alternativ. Du borde göra om tråden och låta folk välja flera alternativ. Har kanske köpt 5 nya påsar de senaste 10 åren.

Det är inte livsviktigt att det blir till 100% rätt.
  • VillaVillerkulla
    hawthorne skrev 2021-03-28 21:53:40 följande:
    Jag gissar att TS tänker på miljöpåverkan.

Plats- eller papperskassar är lika dåliga för miljön. Medan nya tygkassar är allra värst.
    Bäst är att använda det som redan finns, tex tygkassar som gjorts av begagnat tyg.
    Jag tycker det är lite intressant för att argumentet med nya tygkassar vägs mot plastkassar. Hittills verkar det som att de flesta här i alla fall, redan hade tygkassar eller liknande hemma. Att använda det man redan har är förstås skonsammast för miljön, i princip oavsett vad det är, om man kan välja. 
  • VillaVillerkulla
    Pilsner skrev 2021-03-28 23:15:11 följande:
    20 år, då är det inte så många år innan du är nere på samma miljömässiga nivå som plastkassse. En ekologisk kasse behöver man använda i 77 år.

Rapporten, som publicerades förra året, visar att en tygkasse i ekologisk bomull behövde bära hem matvaror fler än 20 000 gånger för att komma ner i samma miljö- och klimatpåverkan som en vanlig plastpåse. Det innebär att du måste använda den fem gånger i veckan i 77 år, enligt Råd & Rön, för att det ska motsvara en plastkasse. Motsvarande siffra för en tygkasse i vanlig bomull var 7 100 gånger.

Studien är kritiserad. Det här är en läsvärd text:
    https://www.etc.se/debatt/inte-sant-att-tygpasen-ar-20-000-ganger-samre

Svar på tråden Vad bär du hem maten i