• Sun 28 Mar 2021 15:20
    477 visningar
    0 svar
    -2
    0
    477

    Faran med cannabis och andra psykedeliska

    Syftet med den här tråden är att både varna om och sprida information om den i många fall livsförstörande komplikationen posthallucinatorisk perceptionsstörning (HPPD) som jag för fem veckor drabbades av och som man kan få efter ett enstaka bruk av en psykedelisk drog, som exempelvis LSD, MDMA och svampar, men även av cannabis. Detta då jag själv ansåg mig själv vara väldigt påläst om cannabis och de potentiella riskerna, som exempelvis ångestsyndrom, depersonalisation, derealisation och psykos som i de flesta fallen är godartad, men något som jag aldrig hade läst eller hört talas om är denna åkomman. Hade jag varit medveten om den innan så hade jag ALDRIG gått i närheten av cannabis. Så förhoppningsvis kan denna tråden och min historia göra att fler inte rör dessa drogerna och drabbas av denna mardrömmen.

    Först så kan jag starta med att säga att jag inte är någon missbrukare, långt ifrån! Jag har vid 4-5 tillfällen under de senaste tretton åren provat cannabis för avslappning, smärtlindring och ångestdämpning. Utöver det så har jag aldrig brukar någon annan drog förutom alkohol 4-5 gånger om året och levt ett väldigt hälsosamt liv. Hur som helst, det senaste året har varit väldigt tufft för mig, både psykiskt och fysiskt och i slutet av februari så blev jag hos en vän erbjuden cannabis, och då jag har fått god effekt av det tidigare och mådde mindre bra den kvällen så tog jag två bloss, vilka inte ens gav mig ett rus, utan gjorde mig bara lite avslappnad. Så en timme senare så åkte jag hem och la mig.

    När jag vaknade på morgonen så kände jag direkt att något var jäkligt fel; jag upplevde ett extremt obehagligt tryck i mitt huvud, som en känsla av att jag hade bomull i det, en hjärndimma (markant nedsatt kognition), starka overklighetskänslor, hjärtklappning och en ångest intensivare än vad någonsin hade känt tidigare med regelbundna panikattacker. Jag upplevde även att något var väldigt fel med min syn, till en början så var det bara mitt periferseende som var nedsatt; som att jag inte uppfattade saker i det lika bra, jag kunde inte heller fokusera min blick på saker, utan allt såg ut att vara lite ur fokus/blurrigt och jag var EXTREMT ljuskänslig (photophobia). Jag blev livrädd och trodde att jag hade fått en stroke, så jag for in till akuten och fick ta massa prover, göra en DT med kontrast samt träffa en ögonläkare, men de kunde inte hitta något fel. Så jag hoppades på att detta bara var något temporärt, men dagen efter så fick jag ännu mer symptom. Utöver de andra synstörningarna så fick jag som ett filter med statiskt brus över hela mitt synfält (visual snow), siffror och text från elektronik såg dubblerad ut (ghosting) och ljuskällor hade nu halos runt sig och det strålade skarpt ljus från dem (starburst/glaring). Jag fick på dag fyra även en vag tinnitus i mitt högra öra. Sedan detta startade så har jag även haft extremt livliga och obehagliga drömmar och till för några dagar sedan en extrem ångest och panikattacker som gjorde mig i stort sätt helt sängliggande. Jag har vid några tillfällen även fått visuella hallucinationer, ljuskällor har rört sig, objekt som ökar och minskar i storlek (pulserar) och som att marken zoomar ut för mig.

    Nu har det gått fem veckor sedan detta startade och det har inte skett någon förbättring i mina symptom, förutom att overklighetskänslorna har minskat och att ångesten har gått över till depression och dagliga självmordstankar, då jag som jag skrev ovan är som en halvblind grönsak som i dagsläget knappt kan läsa, köra bil, tänka eller öht fungera i vardagen, vilket har tvingat mig till att hoppa av mina studier och bli sjukskriven.

    Det värsta med denna sjukdomen är att det inte finns så mkt forskning om den, att de flesta läkarna inte vet om den och att det inte finns något botemedel. Oftast så tror läkarna att det rör sig om en psykos och skriver således ut neuroleptika, vilket förvärrar symtomen markant (har testat). Benzodiazipiner dämpar symptomen lite och tydligen så har vissa fått lindring av de antiepileptiska läkemedlen Keppra och Lamatrogine. Så det enda man kan göra är att försöka härda ut varje dag och hoppas på att tiden kan dämpa eller ta bort symtomen. Enligt Dr. Abraham som har forskat om detta i ca 40 år så går många av symtomen in i remission för ca 50% inom det första året, men för många så kan det dröja år och i vissa fall så är det permanent. Så mitt råd till er som brukar psykedeliska eller funderar på att prova, gör det inte!

    Jag kan med handen på hjärtat säga att jag gladligen hade offrat båda mina ben och min talförmåga för att få må normalt igen med en klar syn och kognition. Bortsett från att bli helt blind eller att få någon dödlig sjukdom så är nog detta något av det värsta som jag kunde ha drabbats av och ord kan verkligen inte beskriva det självhat och den ånger som jag känner för att jag tog de där blossen och gjorde detta mot mig själv, sambo och familj, och om detta inte blir bättre inom ett år så kommer det förmodligen att kosta mig livet.

    För er som vill läsa mer om detta kika på länkarna nedan. Om jag har uppfattat det rätt så verkar personer med aura migrän och tidigare psykisk ohälsa (neurotiska människor) en högre risk för att drabbas av detta, och jag lider av båda. Att jag även brukar SSRI tror jag kan ha ökat risken ytterligare, då man misstänker att det är vissa receptorer i hjärnan som blir dysfunkyionella eller skadade vid hppd.

    thedrugclassroom.com/video/h...disorder-hppd/

    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5870365/

Svar på tråden Faran med cannabis och andra psykedeliska