• Anonym (Matst­örd)
    Mon 29 Mar 2021 11:08
    353 visningar
    6 svar
    6
    353

    Hur ska man kunna gå ner i vikt när man haft ätstörningar?

    Jag skulle vilja gå ner några kilo efter två graviditeter. Fyra kanske. Max fem. Det borde egentligen inte vara några problem. Jag är för övrigt absolut normalviktig, men vill väga lite mindre.

    Tyvärr har jag levt allt för många år med ätstörningar. Jag är inte "aktivt" ätstörd, men så fort jag gör ett försök att medvetet gå ner i vikt, känner jag hur jag snabbt blir besatt och får tvinga mig själv att sluta för att inte hamna på fel sida.

    Jag började till exempel logga det jag åt i en app. Enligt appen skulle jag äta ett visst antal kalorier per dag. Jag började genast äta färre. Och när jag klarade färre, kunde jag lika gärna prova att klara ännu färre. Jag drog mig för att ta en knäckemacka eller en banan mellan måltiderna, för det var ju ett misslyckande att logga mer än jag "borde". 
    Även utan att logga, blir jag lätt besatt. Jag tänker mycket på hur jag ska äta, vad vi borde köpa hem, vad jag ska laga för mat och hur mycket av riset jag egentligen kan ta. Jag blir stressad om min man lagar mat, för han använder mer fett och mindre grönsaker än vad jag gör. Jag blir stressad när han lägger sig i matplaneringen, för det är så "tung" mat han vill äta.

    Istället tänkte jag träna mig i form. Men samma sak händer så klart där. Jag väljer bort träning som bränner för lite kalorier, är inte nöjd förrän jag bränt ett visst antal kalorier och planerar noga vad och hur jag ska träna. Ett missat träningspass blir jättejobbigt.

    Det här är saker jag i vanliga fall kan hantera. När jag aktivt försöker gå ner i vikt går det inte. Jag vill visa mina barn att man kan äta både glass och pizza ibland, utan att det är farligt. Jag vill visa mina barn glädjen i rörelse. Inte att träning handlar om hur många kalorier som kan brännas. 

    Hur gör man? Visst kan jag försöka acceptera min vikt, men det känns som ett misslyckande att inte lyckas gå ner när alla andra gör det. 

  • Svar på tråden Hur ska man kunna gå ner i vikt när man haft ätstörningar?
  • Anonym (Fd ätstör­d)
    Mon 29 Mar 2021 11:27
    #1
    -1

    Om du är normalviktig har du ingen anledning att behöva gå ner i vikt. Börja med att acceptera det.

    Sen att lära sina barn hur man äter korrekt handlar ju mer om helheten och inställning till mat. Att lära dom vad normala portioner är och att fredagsmys inte måste vara mat/godis utan en mysig aktivitet med familjen och att man använder fantasin när man har tråkigt och inte automatiskt äter något. Det är en mycket god början.

  • Anonym (Matst­örd) Trådstartaren
    Mon 29 Mar 2021 11:38
    #2
    Anonym (Fd ätstörd) skrev 2021-03-29 11:27:22 följande:

    Om du är normalviktig har du ingen anledning att behöva gå ner i vikt. Börja med att acceptera det.

    Sen att lära sina barn hur man äter korrekt handlar ju mer om helheten och inställning till mat. Att lära dom vad normala portioner är och att fredagsmys inte måste vara mat/godis utan en mysig aktivitet med familjen och att man använder fantasin när man har tråkigt och inte automatiskt äter något. Det är en mycket god början.


    Tack, jag vet hur man lär sina barn en normal inställning till mat. Det är därför det blir bekymmersamt när jag själv känner en stress över en glass en sommardag. För en glass en sommardag, utan att man måste springa bort minst lika många kalorier, är en del i en normal syn på mat. Vi kopplar inte sött och gott till mys och firande, men att kunna äta allt, är det normala.
  • sextio­talist
    Mon 29 Mar 2021 11:47
    #3
    +1

    Om du är normalviktig, så är det troligen väldigt svårt att gå ner i vikt. Av den enkla anledningen att det finns inget större överskott att ta av. 
    Har du redan en bakgrund av ätstördhet, så är det vansinnigt att hantera detta med mat, risken att du triggar igång detta beteende är stor och då blir det farligt för din kropp.


    Det du kan göra är att hitta en träningsform som gör att du får en mer muskulös kropp. För ofta är det kroppen som "säckat" till sig efter graviditeten. Jag tror mer på en allsidig träning istället för att använda kost i din situation

  • Anonym (2:5)
    Mon 29 Mar 2021 13:49
    #5

    Jag har aldrig haft ätstörning.

    Nu väger jag runt 66-67 kg och är 175 cm. Jag vägde 61-62 kg före graviditeterna och det är mer min trivselvikt än nuvarande (jag kan inte förklara varför men jag är inte helt bekväm i min nuvarande vikt).

    Oavsett. Det är mer upplevelsen av kroppen än vikten som är mitt mål. Jag började fasta 2 vardagar i veckan (äter 500-600 kalorier vid kvällsmaten med barnen). Jag fuskar ibland men går sakta ned i vikt (tappat 2 kg). Huruvida detta är hållbart i längden kan jag inte uttala mig om men jag räknar enbart kalorier de två dagarna och äter vanlig mat i övrigt. Jag tar gärna en glass med barnen eller pizza (alla andra dagar struntar jag i kaloriintaget och äter precis det jag vill men inte i kopiösa mängder). Kan det vara något som skulle fungera eller skulle du ändå fasta i tävlingstänket mot mat och kalorier?

  • Anonym (nej)
    Mon 29 Mar 2021 14:28
    #6
    +1

    I ditt fall skulle jag undvika att försöka gå ner i vikt om jag var normalviktig. Anledningen är just den som du beskriver - att du har lätt att trigga igång en ätstörning igen. Det är inte värt det. Din psykiska hälsa är viktigare än att gå ner 4 kilo. 

  • Anonym (Emma)
    Mon 29 Mar 2021 15:11
    #7
    +1
    Anonym (Matstörd) skrev 2021-03-29 11:08:40 följande:
    men det känns som ett misslyckande att inte lyckas gå ner när alla andra gör det. 

    "Alla andra" är mer än känsla än den faktiska sanningen. Du ser dem som lyckas eftersom det är de som pratar om det, men det finns också mängder av kvinnor som är nöjda trots att kroppen bytt både storlek och form efter graviditeterna. Eftersom du är normalviktig och har den bakgrund du har är det helt klart vettigast att du försöker sälla dig till den skaran. Kanske någon form av samtalsstöd kan vara till hjälp?
Svar på tråden Hur ska man kunna gå ner i vikt när man haft ätstörningar?