• Anonym (kikken)

    Samboavtal kontra vigsel

    Har tänkt på det här med vigsel kontra att skriva ett samboavtal. Går i vigseltankar men min mor tyckte att jag skulle låta bli, fast hon är iofs inte så förtjust i min flickvän/sambo heller, och istället skrva ett samboavtal då hon menar att jag kommer bli lurad.

    För mig låter det säkrare med vigsel i längden, särskilt då vi har två, snart tre barn. Eller ska man avvakta i några år till?

    Vi litar ju fullt på varandra, och hon är ingen lycksökerska som skulle göra allt för pengar.

  • Svar på tråden Samboavtal kontra vigsel
  • Sockerikaffet

    Att gifta sig och att skriva samboavtal har ju motsatt effekt. Ett samboavtal skriver man ju när man är överens om att vissa saker inte ska ingå i det gemensamma bohaget. Ett äktenskap innebär ju mer att man delar på alla tillgångar och försörjer varandra. Samboavtal och äktenskap är inte likvärdiga, snarare har de omvända effekter.

  • Anonym (Fia)

    Om ni vill gifta er men vill att var och en ska behålla sina egna tillgångar vid skilsmässa så kan ni skriva ett äktenskapsförord. För jag gissar att det är något sådant som din mamma har problem med: att du har mycket mer ek8nomiska tillgångar än din sambo. Om du äger och driver ett företag är det definitivt en god idé med äktenskapsförord. Du vill inte att ditt ex äger halva företaget efter en skilsmässa. Prata med en familjejurist och red ut vad ni har för alternativ!

  • Anonym (kikken)
    Anonym (Fia) skrev 2021-03-30 04:10:06 följande:

    Om ni vill gifta er men vill att var och en ska behålla sina egna tillgångar vid skilsmässa så kan ni skriva ett äktenskapsförord. För jag gissar att det är något sådant som din mamma har problem med: att du har mycket mer ek8nomiska tillgångar än din sambo. Om du äger och driver ett företag är det definitivt en god idé med äktenskapsförord. Du vill inte att ditt ex äger halva företaget efter en skilsmässa. Prata med en familjejurist och red ut vad ni har för alternativ!


    Har för mig att arvrätten påverkas på olika sätt.

    Känner igen det där med att man äger hälften av varandra, man ser ju hur typ rika kändisar slåss om sin makes arv o dylikt.

    På nått vis känns det närmare att vara gifta än "bara" sambos, men det kanske bara är jag. Jag är ju kille, så borde inte gå runt i massa romantiska bröllopsdrömmar enligt normen....
  • sextiotalist

    Äktenskapet för med sig en hel juridiska avtal. Reglerar arv, barn, tillgångar (främst vid äktenskapet upphörande).

    Sambolagen reglerar endast gemensamma tillgångar.

    När det gäller tillgångar kan mycket regleras via äktenskapsförord.

    Samboavtal reglerar avsteg från sambolagen

    Vi valde att inte gifta oss pga särkullbarn och fastighet.

    Varken jag eller sambon kommer ärva varandra.

    Läs på juridiskt var det innebär.

    Jodå män kan vara lika romantiska som kvinnor, även när det gäller bröllop.

    Du och din sambo ska göra exakt vad ni vill, inte vad din mamma vill.

    Men självklart ska ni veta innan, om ni gifter er eller skaffar hus, vad som gäller

  • Anonym (eee)
    Anonym (kikken) skrev 2021-03-29 23:14:28 följande:

    Har tänkt på det här med vigsel kontra att skriva ett samboavtal. Går i vigseltankar men min mor tyckte att jag skulle låta bli, fast hon är iofs inte så förtjust i min flickvän/sambo heller, och istället skrva ett samboavtal då hon menar att jag kommer bli lurad.

    För mig låter det säkrare med vigsel i längden, särskilt då vi har två, snart tre barn. Eller ska man avvakta i några år till?

    Vi litar ju fullt på varandra, och hon är ingen lycksökerska som skulle göra allt för pengar.


    Jag reagerar lite här. Vad vill du och din sambo? Har ni pratat igenom detta, vill ni båda gifta er osv? Då gör ni ju det! Eller är du en person som fortfarande är väldigt beroende av vad lilla mamsen säger? 
    Trist att mamma inte gillar din sambo (vad nu det står för) men om ni har familj med flera barn så är det detta som är din kärnfamilj! Inte mamma, hon får acceptera att du är vuxen och gör precis som du vill. 
  • Anonym (Kvinna)

    Jag reagerar också på att du verkar prata sådana saker med din mamma istället för sambo. Dessutom att ni skaffar barn tillsammans, vilket på sätt och vis gör er mer bundna ihop än ett äktenskap. Det är lättare att skiljas än att göra sig av med barnen. Sitter du på en massa miljoner och din sambo hos kronofogden? I så fall kan det förklara saker

    Annars finns ju äktenskapsförord, om man vill skydda släktens förmögenhet. Det liknad ett samboavtal.

    Som andra skriver är det helt olika.
    Samboavtal skriver man för att typ som jag köpt ett hus åt mig och min sambo. Skulle vi separera är det fortfarande mitt hus. Annars skulle han ha hälften då jag köpte det åt oss.

    Äktenskapsförord som min syster har fungerar lika, skulle hon skiljas från sin man kommer hon behålla pengarna som hon hade när de gifte sig. Han var mer eller mindre pank.

  • Mrs Moneybags

    Nu är din mammas åsikt i detta helt irrelevant. Om du och din sambo vill gifta er så gör ni det. Ni har ju snart tre barn ihop. 

  • Anonym (Xyz)

    Det beror ju på vad ni vill uppnå? Vill du att barnen ärver dig eller att sambon gör det? Vill du att allt delas vid en skilsmässa? Fundera först igenom vad du vill ska hända om

    Ni skiljer er

    Hon dör

    Du dör

Svar på tråden Samboavtal kontra vigsel