• Anonym (D)
    Wed 31 Mar 2021 13:48
    1310 visningar
    83 svar
    -1
    83
    1310

    Normal alkoholkonsumtion?

    Jag diskuterade alkoholvanor med en nära släkting som menar att det är normalt att dricka en flaska vin både fredag och lördag. Jag trodde att hon menade dela med sin man men hon menar att hon dricker en flaska själv båda kvällarna.

    Jag blev lite chockad faktiskt. Det är väl inget konstigt att dricka vin på helgen men i den mängden?

    Släktingen är en normal, skötsam person utan sociala problem, högutbildad och heltidsarbetande. Hon har inga problem med alkohol på tillställningar heller. Hon blir inte full och gör bort sig eller så.

    Hon menar att det är jag som är extrem och onormal i mitt förhållningssätt till alkohol. Jag dricker bara när jag går ut eller är bortbjuden. Jag är ensamstående med barn så det skulle kännas märkligt och lite tragiskt att pimpla vin ensam framför TV:n på helgerna.

    Mitt ex skulle alltid köpa vin till våra middagar på helgerna och för min del blev det för mycket. Det slutade ofta med att jag kanske drack ett glas eller inget alls och han drack resten. Inte helt sunt kan jag tycka.

    Jag är alltså inte nykterist utan uppskattar ett gott vin eller en kall öl ibland men två flaskor på helgen låter mycket i mina öron. Jag fick faktiskt lite ont i magen av oro för min släkting. Överdriver jag eller borde jag vara orolig?

  • Svar på tråden Normal alkoholkonsumtion?
  • Anonym (xxx)
    Wed 31 Mar 2021 13:55
    #1
    +2
    Anonym (D) skrev 2021-03-31 13:48:11 följande:

    Jag diskuterade alkoholvanor med en nära släkting som menar att det är normalt att dricka en flaska vin både fredag och lördag. Jag trodde att hon menade dela med sin man men hon menar att hon dricker en flaska själv båda kvällarna.

    Jag blev lite chockad faktiskt. Det är väl inget konstigt att dricka vin på helgen men i den mängden?

    Släktingen är en normal, skötsam person utan sociala problem, högutbildad och heltidsarbetande. Hon har inga problem med alkohol på tillställningar heller. Hon blir inte full och gör bort sig eller så.

    Hon menar att det är jag som är extrem och onormal i mitt förhållningssätt till alkohol. Jag dricker bara när jag går ut eller är bortbjuden. Jag är ensamstående med barn så det skulle kännas märkligt och lite tragiskt att pimpla vin ensam framför TV:n på helgerna.

    Mitt ex skulle alltid köpa vin till våra middagar på helgerna och för min del blev det för mycket. Det slutade ofta med att jag kanske drack ett glas eller inget alls och han drack resten. Inte helt sunt kan jag tycka.

    Jag är alltså inte nykterist utan uppskattar ett gott vin eller en kall öl ibland men två flaskor på helgen låter mycket i mina öron. Jag fick faktiskt lite ont i magen av oro för min släkting. Överdriver jag eller borde jag vara orolig?


    Jag tycker du överdriver, om det är som du skriver att hon aldrig är full eller gör bort sig.

    Sedan är det intressant att du benämner drickande på fester som "dricka vin" men dricka hemma som "pimpla vin". Varför så nedlåtande ton mot de som dricker vin hemma fast de är ensamma?
  • Anonym (A)
    Wed 31 Mar 2021 13:56
    #2

    Väldigt olika hur mycket folk runtomkring mig konsumerar. Känner de som dricker några glas några gånger om året och några som dricker två flaskor per helg. Ingen av dessa skulle jag säga har en problematik. För egen del har jag dragit ner men det är mer viktrelaterat än att jag var rädd för att hamna i ett beroende.'

  • Anonym (Eva)
    Wed 31 Mar 2021 14:00
    #3
    +1

    Ja, du överdriver och du behöver inte vara orolig. Ni befinner er på olika ändar av skalan bara. Du verkar dock se ner på folk som dricker alkohol, med tanke på hur du uttrycker dig.

  • Anonym (Kvinn­a)
    Wed 31 Mar 2021 14:04
    #4

    Din släkting ligger precis över gränsen för vad som rekommenderas att en kvinna bör dricka som mest, så hon klassas som riskkonsument. För en kvinna är man riskkonsument om man dricker mer än 4 glas/tillfälle (en flaska är 5 glas) eller 2 flaskor/vecka.

    Dock är det 1 miljon svenskar som ligger över den gränsen och 90-95%% av dem har inga problem. Jag är en av dem

    Det är också skillnad om man som en vän till mig kan hälla i sig en flaska på 45 min, bli full och spy eller som jag har flaskan hela kvällen, inkl över maten. Vilket gör att jag inte blir alltför berusad. Din släkting verkar inte heller hälla i sig så att hon blir full.

    Sedan är det bra att hålla koll, så att det inte blir en bestående ökning. Dricker hon mer under semestern, men återgår direkt till den mängden hon hade innan efter semestern tex. Vad händer om hon "måste" vara nykter en helg, går det bra.

  • Anonym (H)
    Wed 31 Mar 2021 14:08
    #5
    -1

    Tycker det låter mkt.
    Men har å andra sidan aldrig druckit alkohol i hela mitt liv så (bokstavligen). 

  • Anonym (r)
    Wed 31 Mar 2021 14:14
    #6

    Om personen dricker av njutningsskäl(av vinet) och inte blir stupfull så visst. Om personen dricker av destruktiva skäl är det en överdriven konsumtion. Beror på skälet. Vissa blir stupfulla av den mängden medans andra blir enbart lite påverkade.


    Jag tycker inte att den mängden är värt det men så farligt är det inte om skälen är rätt och denne inte har barn att ta hand om.

  • Wed 31 Mar 2021 14:18
    #7

    Skulle säga att ett är mycket att dricka vecka ut och vecka in. Hon borde ju ha problem med att köra bil på helgen om hon dricker så mycket dagen innan.

    Borde vara lite halv bakis hela helgen med det drickandet.

  • Anonym (Kvinn­a)
    Wed 31 Mar 2021 14:26
    #8
    AnnaSturesson skrev 2021-03-31 14:18:57 följande:

    Skulle säga att ett är mycket att dricka vecka ut och vecka in. Hon borde ju ha problem med att köra bil på helgen om hon dricker så mycket dagen innan.

    Borde vara lite halv bakis hela helgen med det drickandet.


    Inga problem att köra bil dagen efter. Om man som mig dricker en flaska vin mellan 18-22 och äter mat till är jag ok att köra 7 på morgonen efter.

    Grejen är att inte sitta uppe och dricka hela natten, äta mat, dricka vatten och gå och lägga sig itid.
  • Anonym (D) Trådstartaren
    Wed 31 Mar 2021 14:41
    #9
    -1
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-03-31 14:04:16 följande:

    Din släkting ligger precis över gränsen för vad som rekommenderas att en kvinna bör dricka som mest, så hon klassas som riskkonsument. För en kvinna är man riskkonsument om man dricker mer än 4 glas/tillfälle (en flaska är 5 glas) eller 2 flaskor/vecka.

    Dock är det 1 miljon svenskar som ligger över den gränsen och 90-95%% av dem har inga problem. Jag är en av dem

    Det är också skillnad om man som en vän till mig kan hälla i sig en flaska på 45 min, bli full och spy eller som jag har flaskan hela kvällen, inkl över maten. Vilket gör att jag inte blir alltför berusad. Din släkting verkar inte heller hälla i sig så att hon blir full.

    Sedan är det bra att hålla koll, så att det inte blir en bestående ökning. Dricker hon mer under semestern, men återgår direkt till den mängden hon hade innan efter semestern tex. Vad händer om hon "måste" vara nykter en helg, går det bra.


    Jag läste något liknande och förstår hur du resonerar. Hon har nämnt själv att det har blivit för mycket vissa perioder men då dricker hon alltså mer än två flaskor vin.

    Det är för att hon har nämnt det själv och för att vi har ett par andra släktingar som har problem som jag blir orolig. Det finns väl en ärftlighetsfaktor när det gäller missbruk?

    Hon blev defensiv när jag ställde följdfrågor och det var inte på något dömande vis som en del i tråden verkar tro. Jag ser inte ner på folk som dricker mer än jag. Jag förstår inte varför man behöver göra det precis som de personerna inte förstår mig. Det är inte konstigare än så. Folk är olika.

    Den enda som var dömande i det här fallet var min släkting som uttryckligen sa att jag är onormal som dricker så lite. Då hade jag inte sagt att hon var onormal utan enbart ställt följdfrågor eftersom hon själv nämnde att hon dricker mer i perioder. Jag trodde att hon menade att det är under sådana perioder som hon dricker två flaskor per helg men då är det alltså ännu mer.
  • Anonym (Anti)
    Wed 31 Mar 2021 14:41
    #10
    -1

    Låter väldigt mycket. Vi dricker inte alkohol alls och 99% av de vi umgås med gör inte det heller.

Svar på tråden Normal alkoholkonsumtion?