• Tjorven27

    Trivs inte på jobbet

    Jag trivs inte på mitt arbete.. eller jo egentligen gör jag det. Med själva arbetet i sig. Det tycker jag är kul, spännande och skapande. Det är något jag brinner för och har med mina fritidsintressen att göra också.

    Men jag trivs inte med arbetssituationen, kollegor, ledning osv.

    Detta är inom en industri. Så vi som jobbar där träffar ytters sällan några utomstående personer, så som kunder, gäster eller säljare m.m. Så det är bara ?vi? inom arbetslaget som träffas dagligen.

    Och det känns som att de flesta har ?glömt? bort vikten av att ha en trevlig attityd mot varandra. Det är ganska ruff där. Det är större chans att man får höra att man är ?värdelös? att man är en ?sopa? än att man får höra att man gjort någonting bra.

    Går man och ber en kollega om hjälp om ex - i vilken ordning var det man skulle stänga av en viss maskinen? Så kan man få tillbaka svara som - ?Hur fan kan du inte veta hur man stänger av den, när du jobbar här i ett år??

    Eller om man frågar någon kollega efter något som man inte hittar och kan få till svar - ?men öppna ögonen för fan!?

    Samtidigt som ledningen inte ser något alls känns det som. Det känns bara som att den tar en för givet. Att man ska jobba över, jobba extra på helgen, åka och lämna någon leverans på vägen hem från jobbet. Men vad får man tillbaka? Ingenting. En gång när vi skulle köra en riktig långpanna och jobba 07.00-20.00 så lovade dem att de skulle bjuda på middag. Det skulle bli pizza sa dem. Men väl när vi gick in i fikarummet för middag, så hade dem köpt frysta överblivna matlådor från en lunchrestaurang..

    Man får varken någon uppskattning för det man gör. Ingen coachning för att bli en bättre medarbetare och utvecklas. Man blir lovad att man ska få lära sig nya arbetsområden och arbetsmoment. Men väl när ?den? veckan börjar, så är det alltid någonting som kommer i vägen och man får ?skjuta? på det, eller får höra ?det är bättre att du lär dig det här när det är mycket att göra, så du får mata på ordentligt?

    Och dem försöker inte att inspirera oss till att bli varken bättre eller till att få vara med speciellt mycket i utvecklingen av produkter.

    Dem lovar att ?vi ska ta en dag tillsammans och testa våra nya produkter/prototyper?. Men det slutar alltid med att det bara är cheferna som åker iväg för att testa.

    Jag har haft två möten, ett med vår VD. Där jag berättade att jag inte trivs i den arbetskultur som är på företaget. Att man blir behandlad som skit, att man ofta får höra att man är värdelös eller om man går och frågar produktionsledaren om hjälp för man tycker något verkar fel så får man otrevliga svar, himlar med ögonen, suckar åt en eller säger åt en att ?lev med det? osv.. Det blev bättre ett tag. Men efter några månader började det gå utför igen.

    Så då hade jag ett samtal med vår produktionsledare om i princip samma saker, vågade gå lite hårdare mot honom och berättade mer ingående om missnöjet på företaget. Om att man inte känner sig uppskattad, att man känner sig utbytbar och att man lämnar ganska dåligt. Osvosv..

    Jag har snart jobbat där i två år och vet inte riktigt hur jag ska gå vidare.. jag har inte haft något medarbetarsamtal. Tre gånger har det nu blivit uppskjutet. När jag pratade med vår produktionsledare/personalansvarige om det så fick jag bara till svar, ?jag ska sluta snart, så jag bryr mig inte. Du får prata med vår VD?

    Jag vet inte riktigt vad jag vill få ut av det här här..? Men det var skönt att få skriva av sig lite..

    Men är det någon som har något råd att komma med, vad jag ska göra? Hur ska ska gå tillväga? Borde jag byta jobb?

  • Svar på tråden Trivs inte på jobbet
Svar på tråden Trivs inte på jobbet