• Anonym (Undra­r.)
    Fri 2 Apr 2021 06:33
    447 visningar
    28 svar
    -1
    28
    447

    Har företaget ansvar för att många blivit feta?

    Jag vet inte vad lagen säger, det är ej heller i Sverige, är mer inne på om det är ok eller ej och om företaget har ett ansvar.

    Många som jobbar där har blivit rejält överviktiga. Jobbet är inte stillasittande men absolut inte ett tungt hårt jobb. Företaget bjuder på burritos/fyllda wraps varje morgon och lunchen är gratis från något cateringbolag. En slags lunchbuffé inte beräknade portioner. fet, stabbig mat. Burgare, pastarätter...såna saker. Även det vegetariska är flottigt. På em finns donuts och frukt. Blir alltså en väldig massa mat.

    Företaget har ett gym som kan användas av de anställda, men man får inte träna på arbetstid.

    Många som jobbar där har blivit rejält överviktiga. Har då företaget ett ansvar att de anställda blivit feta? Borde de servera annan mat/inte servera mat alls?

  • Svar på tråden Har företaget ansvar för att många blivit feta?
  • Fri 2 Apr 2021 06:44
    #1

    Menar du moraliskt eller juridiskt ansvariga? Om du menar juridiskt så får du precisera vilket land det gäller, annars går det inte att svara på frågan.

  • Fri 2 Apr 2021 06:47
    #2

    Sorry, såg nu att du skrev i början att du inte bryr dig om lagen.

    Nej, företaget har inte ansvar, men har ett intresse i att personalen håller sig frisk. Kan du inte föreslå för ledningen att de serverar mer hälsosam mat?

  • Fri 2 Apr 2021 07:24
    #3

    Larma skatteverket. Detta ska förmånsbeskattas.

  • Anonym (Inte i Sverig­e)
    Fri 2 Apr 2021 08:13
    #4
    Steven01 skrev 2021-04-02 07:24:13 följande:

    Larma skatteverket. Detta ska förmånsbeskattas.


    Detta är inte i Sverige.
  • Anonym (Wow)
    Fri 2 Apr 2021 08:17
    #5

    Detta är ju sjukt intressant och verkligen generöst. Kan du inte säga vilket land det handlar om?

  • Anonym (Nej)
    Fri 2 Apr 2021 08:20
    #6

    Nej, jag tycker inte det är förtagens ansvar vad myndige medarbetare stoppa i sig. Bara för att det finns onyttig mat behöver folk ju inte stoppa det i sig.


    Ett ansvar ser jag bara om kosten är en del av lönen, dvs. om man får mindre lön eftersom företagen står för måltiderna.

  • Anonym (Rr)
    Fri 2 Apr 2021 08:26
    #7

    Ja, jag tycker att företaget har ett ansvar.

  • Anonym (Oekon­omiskt­)
    Fri 2 Apr 2021 10:10
    #8

    Företagsledningen har ett ansvar inför ägarna att se till att personalen är pigga och friska. Skräpmat gör dem säkert glada på kort sikt, men tveksamt om det är bra i det långa loppet.

  • Dennad­agdett­aården­nastun­d
    Fri 2 Apr 2021 10:14
    #9
    +1

    Tycker det låter jättetrevligt :)

  • Dennad­agdett­aården­nastun­d
    Fri 2 Apr 2021 10:16
    #10

    Men nej företaget har inte ansvar för deras övervikt, haha. De bestämmer väl själva vad de ska äta. Är du fru till ngn som blivit tjock där eller vad? Vem skulle annars klaga?

Svar på tråden Har företaget ansvar för att många blivit feta?