Inlägg från: MariaCin |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kaffedraken)

    Cancergen

    Hej!

    Är det någon som lever med en cancergen/genmutation som ökar risken för cancer kraftigt (har det själv eller i närmsta familjen)? Har precis fått besked och tycker det känns så otroligt tungt. Är orolig inför framtiden & känner mig så ensam då detta trots allt är relativt ovanligt. Har liksom ingen i min närhet som är drabbad och som verkligen kan förstå vad det innebär att leva med detta. Skulle vilja hitta fler i samma sits som kanske kan bidra med lite uppmuntran.

  • Svar på tråden Cancergen
  • Anonym (Kaffedraken)

    Kontroller 1gång/år, så det är inte särskilt betungande, värre är det med oron som man ska lära sig leva med. Det finns dock dom med samma genmutation i släkten som nu är över 70 år och aldrig blivit sjuka. Andra har insjuknat först när dom varit 80+ och då kan ju vem som helst (cancergen eller ej) få cancer. Försöker fokusera på det och tänker att det inte behöver bli värsta tänkbara scenariet - men det är såklart svårt.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Vill ej veta) skrev 2021-04-02 20:09:32 följande:

    Jag är rädd för att om jag skulle få veta att jag har cancergenen skulle jag gå omkring och vara rädd och orolig hela tiden. Nu vet jag inte och behöver inte oroa mig. Risken är annars stor att jag nog skulle tänka att jag har cancer så fort jag får ont i magen :)


    Jag förstår hur du menar, det är en tuff oro att leva med. Dock skulle jag verkligen råda dig att ta testet. Om du skulle ha genen (vilket absolut inte behöver vara fallet) så har du med hjälp av regelbundna kontroller goda chanser att upptäcka eventuell cancer i tid och bli botad. Det finns flera studier som visar på att sådana preventiva kontrollprogram är framgångsrika.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Som sagt tacksam om andra med cancergen kan bidra med lite uppmuntran. Ber er att inte skriva några skräckhistorier, jag mår redan nog dåligt som det är.

Svar på tråden Cancergen