• Fri 2 Apr 2021 20:08
    12170 visningar
    17 svar
    17
    12170

    Tvättmaskin som sliter på kläderna

    Har två Miele tvättmaskiner som sliter något fruktansvärt på kläderna. Trodde först att det berodde på att kläderna ändå var gamla. Skjortor som blev tunnare i tyget. Men jag hade fel. Tvättade nya träningskläder, varav en helt ny löpartröja. Den kom ut helt nopprig efter en enda tvätt. 

    Har en kollega som arbetar med tvättmaskinsreparationer. Han tipsade om att kolla efter saker som kan sitta fast i trumman och även om trumman var ojämn, sliten någonstans och gummibälgen är hel den också. En massa andra grejer togs upp också. Slutligen säger han att den enda rimliga förklaringen är tvättmedlet och att vi borde köra flytande tvättmedel istället för pulver. MEN det är exakt samma tvättmedel som vi använt innan vi flyttade in i huset. Det är till och med samma förpackning! Har en stor förpackning som räckt över 1 år nu. 

    Just nu rengör jag tvättmaskinerna och filter för att se om det hjälper. Kan det vara så att om man inte rengjort maskinerna på ett år så slits kläderna pga. tvättmedelsrester m.m.? Ser ju inga tvättmedelsrester eller annat som skulle kunna orsaka slitage på kläderna.

    Har du varit med om samma typ av bekymmer? Hade du bytt maskin eller chansat och tänkt att det säkert beror på dålig rengöring av maskinen och att rengöringen du gör just nu förhindrar framtida större slitage på kläder? 

    Hur kan jag lösa problemet permanent? 

    Miele ska ju vara "top of the line" när det kommer till tvättmaskiner, så det känns ju dumt att byta ut de när de fungerar. Vill dock inte att fler av mina klädesplagg ska slitas ut. De kostar ju mer än en ny tvättmaskin. Har nya märkesskjortor som jag tvättat minimalt för att de ska hålla längre. 

  • Svar på tråden Tvättmaskin som sliter på kläderna
  • Fri 2 Apr 2021 20:25
    #3

    Tvättpåse är en bra idé som min sambo använder sig av. Jag har inga ömtåliga kläder. T.ex har jag vanliga t-shirtar i 100% bomull från Esprit och andra helt vanliga märken. Träningskläder från Craft. Skjortorna är från Hugo boss, Tiger, Gant m.m.  Det är bra kvalitét på kläderna. Det är ju ingen hållbar lösning att köra tvättpåse på allting. Framförallt är det tidskrävande. Men tack för att du försökte och kom med tipset iallafall. 

    Till och med handdukarna och lakan slits ut! De ska ju tåla en del.

  • Fri 2 Apr 2021 23:38
    #7
    Mortiscia80 skrev 2021-04-02 22:54:35 följande:

    Det är inte maskinens fel utan beror på fibrerna i kläderna. Syntet blir i princip alltid noppigt, material med korta fibrer blir noppigt. Köp bättre material framöver så får du hållbarare kläder.


    Det är inget syntetsmaterial.  Det flesta klädesplagg är 100 % bomull av högre kvalitet och välkända märken. Så vi kan utesluta det.

    En del kläder har jag haft länge och har tvättat de i den gemensamma tvättstugan för bostadsrättsföreningen, där slitaget knappt var märkbart.  Det är först sedan vi flyttade till huset för nästan 2 år sedan som jag fått slänga en massa kläder. Både gamla kläder och nya. T-shirtar som har tålt väldigt mycket tvättar utan problem, går det nu hål i! Sannolikheten att samtliga mina kläder är av dålig kvalitet är liten.

    Den enda anledningen som jag kommer på är att vi inte gjort rent tvättmaskinerna sedan vi flyttade in i huset. Kan slitaget av kläderna bero på det? Typ att det sitter beläggning i tvättmaskinen som ger tvättmaskinen en skrovlig gör att kläderna sakta slipas mot beläggningen och tunnas ut? Kanske lite långsökt.
    Söker iallafall en förklaring som kan vara rimlig.
  • Fri 2 Apr 2021 23:48
    #9
    100wfs skrev 2021-04-02 23:28:20 följande:
    Instämmer med Mortiscia. Jag tittar endast på klädernas material idag, dyrt märke, billigt märke, spelar ingen roll. Men det ska vara 100% naturmaterial (på stretchjeans är det okej med cirkus 5% elastan), dvs bomull, linne eller merinoull/ull. Det är blandmaterial (t.ex. 50% bomull och 50% akryl etc) eller 100% syntet som noppar sig och har sig. Upplevde också att syntet/syntetblandningar ofta tappade formen efter någon enstaka tvätt och slets mer. 

    Men oavsett material så tvättar vi sönder våra kläder idag. Jag tvättar bara kläder som 1) är uppenbart smutsiga typ "oj jag har spillt pannkakssmet över halva tröjan" eller 2) luktar illa i t.ex. armhålan. Dock så luktar det sällan i och med att jag uteslutande kör naturmaterial och därför typ aldrig svettas på samma sätt som jag gjorde med syntetmaterial. Är plagget använt men rent räcker det med att vädra av det och sen lägga in det i garderoben igen. 
    Tvättmaskiner för hushållsbruk sliter kanske mer på kläder då? För tidigare har jag tvättat mina kläder i snitt en gång i veckan. Knappt något slitage alls. Det var innan vi flyttade till huset.

    Sedan vi flyttade till huset så har vi minskat antal tvättar till 1/3 av tidigare. Men slitaget har väl minst femdubblats iallafall.
  • Fri 2 Apr 2021 23:56
    #10
    DLuXe skrev 2021-04-02 23:48:20 följande:
    Tvättmaskiner för hushållsbruk sliter kanske mer på kläder då? För tidigare har jag tvättat mina kläder i snitt en gång i veckan. Knappt något slitage alls. Det var innan vi flyttade till huset.

    Sedan vi flyttade till huset så har vi minskat antal tvättar till 1/3 av tidigare. Men slitaget har väl minst femdubblats iallafall.
    Nej, det vet jag. Är väldigt kvalitetsmedveten när det kommer till kläder. Detta efter att ha bott i Kina ett halvår för 8 år sedan. Fick ganska mycket träning i vad som är bra och dålig kvalitet. Jag känner till att man inte ska tro att märkeskläder alltid är mycket bättre. Hugo boss är ett bra exempel. De kan ha skjortor som har riktigt bra kvalitet och de kan ha dålig kvalitet också. Vi kan utgå från att jag är någorlunda insatt i vad som är bra kvalitet redan i butiken. Jag kan självklart ha fel ibland också. Men kan lova dig att för det mesta har jag rätt när det kommer till kvalitet på saker. 

    Återigen, felet beror på maskinen. Vad kan felet vara?
  • Sat 3 Apr 2021 07:37
    #12
    sextiotalist skrev 2021-04-03 07:12:22 följande:

    Ajdå

    Vi har en äldre maskin och inte upplevt detta.

    Även kläderna från HM, Lindex etc har inget slitage som kan kopplas till tvätten. Är det samma problem om man använder det skonsamma programmet?


    Om jag ska vara uppriktig, så har jag aldrig använt de skonsammare programmen. Varken nu eller tidigare. Möjligtvis kan sambon ha använt de. Men hon kör det mesta i antingen 30 Eller 40. Tidigare kunde vi köra handdukar och lakan i 60 grader. Men nu känns det som att man ska vara nöjd med att de klarar en 40 graders tvätt.
  • Sat 3 Apr 2021 10:46
    #14
    Litorina skrev 2021-04-03 07:48:56 följande:

    Kan det vara så att den tidigare tvättstugans maskiner inte kom upp i de temperaturer som ni valde - att den hela tiden tvättade för kallt? Alternativt att den ni har nu värmer för mycket?

    På vilket sätt blir kläderna slitna?


    De slits på olika sätt.
    T.ex hål uppe i kragen på en gammal t-shirt. Den har tvättats väldigt mycket. Knappt något slitage alls. Fram tills nu då.

    En annan t-shirt tunnades ut i tyget.  

    Nya träningskläder gick upp i ytan så att de blev helt noppriga redan efter första tvätten. Ett par byxor av högre kvalitet såg ut som att jag ägt de i 10 år redan efter första tvätten.

    Nyinköpta kläder ser urtvättade ut redan efter andra tvätten. Dvs. som att de köptes för mer än 10 år sedan.
Svar på tråden Tvättmaskin som sliter på kläderna