• Anonym (Fjärilen)

    Tuffa 5 år - psykisk misshandel

    5 år har gått.

    Har knappt några vänner kvar, iaf inga som orkar lyssna på min misär längre.

    Det började med kärlek. Blev ett barn, pussel i vardagen och mycket bråk som blev till psykisk misshandel, ekonomiskt utnyttjande mm. Blev nekad närhet och blev nedvärderad trots att jag alltid varit en ?populär? tjej hos männen. Han ville trycka ner mig rejält.

    Att jag ens fungerar i dag är ett under. Självklart är allt mitt fel redan från start. Tidigare var jag en karriärkvinna med många vänner och ett normalt fungerande liv och mina barn levde ett gott varannanvecka liv med mig och mitt dåvarande ex som jag alltid haft en nära och god relation med trots separationen.

    Nu är det annorlunda. Nu är det misär. Skulder hos kronofogden. Minnen av 5 års psykisk misshandel och en del fysisk. Oro för framtid och ångest av det jag tillät ske. Kloka JAG lät det ske!

    Är sjukskriven på 50%. Kämpar med jobbet och livet resterande 50%. Får fortfarande elaka sms från mitt senaste ex. Sitter med så mycket ångest och frågetecken som jag inser att jag inte kan bolla med mina nära längre om jag vill ha kvar någon alls.

    Psykolog ja. Men ändå så ?där är du och här sitter jag i en glaskupa?-känsla.

    Den enda som möjligtvis kanske orkar ett samtal till från mig är min mor men hon svarar numer ?jag fattar helt ärligt inte hur du inte kunde se varningssignalerna tidigare!, nu får du stå ditt kast och göra det bästa av det?.

    Jahopp. Min mamma.

    Det är tungt. Har 3 barn VV. Gör mitt yttersta den veckan och ligger typ död den andra.

    Hur ska man orka?

  • Svar på tråden Tuffa 5 år - psykisk misshandel
  • Anonym (Medkänsla)

    Man måste orka för att orka.Försök ta bort så mycket negativitet från ditt liv som det går .Koncentrera på dig själv och barnen.Prata med en psygolog,hitta nya vägar,motionera i friska luften.Du är bra som du är och du är inte ensam.

  • Unhappy
    Anonym (Fjärilen) skrev 2021-04-02 21:05:53 följande:

    5 år har gått.

    Har knappt några vänner kvar, iaf inga som orkar lyssna på min misär längre.

    Det började med kärlek. Blev ett barn, pussel i vardagen och mycket bråk som blev till psykisk misshandel, ekonomiskt utnyttjande mm. Blev nekad närhet och blev nedvärderad trots att jag alltid varit en ?populär? tjej hos männen. Han ville trycka ner mig rejält.

    Att jag ens fungerar i dag är ett under. Självklart är allt mitt fel redan från start. Tidigare var jag en karriärkvinna med många vänner och ett normalt fungerande liv och mina barn levde ett gott varannanvecka liv med mig och mitt dåvarande ex som jag alltid haft en nära och god relation med trots separationen.

    Nu är det annorlunda. Nu är det misär. Skulder hos kronofogden. Minnen av 5 års psykisk misshandel och en del fysisk. Oro för framtid och ångest av det jag tillät ske. Kloka JAG lät det ske!

    Är sjukskriven på 50%. Kämpar med jobbet och livet resterande 50%. Får fortfarande elaka sms från mitt senaste ex. Sitter med så mycket ångest och frågetecken som jag inser att jag inte kan bolla med mina nära längre om jag vill ha kvar någon alls.

    Psykolog ja. Men ändå så ?där är du och här sitter jag i en glaskupa?-känsla.

    Den enda som möjligtvis kanske orkar ett samtal till från mig är min mor men hon svarar numer ?jag fattar helt ärligt inte hur du inte kunde se varningssignalerna tidigare!, nu får du stå ditt kast och göra det bästa av det?.

    Jahopp. Min mamma.

    Det är tungt. Har 3 barn VV. Gör mitt yttersta den veckan och ligger typ död den andra.

    Hur ska man orka?


    Nej det är inte ditt fel. Det viktiga är att du inte ser ner på dig själv och lägger skulden på dig själv. Nu är ju ditt inlägg rätt kort. Men kan ändå förstå att du inte mår bra och behöver hjälp. Har du någon samtalskontakt?

    Dom få vännerna du har kvar orkar/vill dom lyssna på dig? Ett sätt att bearbeta saker är att älta och älta och åter älta dom. Har själv gått igenom en otroligt jobbig period för flera år sedan som har satt djupa spår i mig. Jag hade knappt näsan ovanför vattenytan när det var som värst. Om du känner för det är det bara skicka ett PM, kan ju hjälpa om du får skriva av dig lite ev kan jag ge lite tips och råd.
Svar på tråden Tuffa 5 år - psykisk misshandel