• Anonym (hmm)

    Är min sambo egoistisk?

    Hej! 

    Jag och min sambo har varit tillsammans i tre år. Han jobbar och jag pluggar. Vi har inte haft gemensam ekonomi dessa år utan han har haft sin lön och jag har haft CSN så har vi splittat hyran, matinköp etc i hälften. Han håller samtidigt på med aktier och tjänar mycket pengar där (ibland berättar han att han tjänat 50 000 på en dag) det är till hans pension och nu börjar han nämna "vår framtid" vad som nu menas med det. 

    Däremot väntar jag nu vårat första barn till sommaren och skulle egentligen ha tagit examen nu i juni men nu kommer jag få skjuta på det lite och ta examen nästa termin istället. Eftersom jag studerat kommer jag få en rätt låg föräldrapenning.

    Insåg för några veckor sedan att min ekonomi inte kommer gå ihop när ett barn kommer och frågade hur han tänkte med det. Vi kom fram till att jag ska betala 30% och han 70% på alla inköp, barnvagn och allt vad det är samt även hyra, mat osv. Känner fortfarande att det kan bli knapert men det funkar väl. Det som känns mest tråkigt är att det nu kommer dröja ännu längre innan jag får en lön och att jag inte pensionssparar eller kan spara undan pengar på sättet som han kan, hans svar på det var "jag gjorde inte heller det när jag var 25". Det skiljer 5 år mellan oss.

    Kan även nämna att vi bor i hans lägenhet men vi har delat på alla möbler vi köpt och jag har verkligen rustat upp den och vi har målat väggarna etc vilket ju bara kommer gynna honom sen när den säljs eftersom jag inte får ett skit för det samtidigt som jag varit med och betalat hälften för allt med mitt csn lån. 

    Tog nu upp om vi kanske ska ha ett gemensamt barnkonto iallafall till saker vi köper till barnet sen och aktiviteter vi hittar på med barnet. Hans svar var "ja men om du kommer hitta på massa aktiviteter på egen hand med barnet så blir det ju konstigt med ett gemensamt konto" varpå jag undrar så du ser inte det som positivt att jag tar med ditt barn på saker under min föräldraledighet, då vill han inte bidra till det för det blir ju konstigt eftersom han ska hitta på egna aktiviteter sen också (?). Han ville inte diskutera det så mycket mer heller för han ville veta vad min föräldrapenning blir först så jag vet hur mycket jag kan lägga in (vi tror det blir cirka 7000kr i månaden max för mig). 

    Att jag går och bär på hans barn i 9 månader, har fått bristningar på stora delar av kroppen som jag ska ha resten av livet, fått skjuta fram studierna och ska börja med att vara föräldraledig känns inte som om han riktigt bryr sig om.

    Nivån ligger lite på "äh låt mig bjuda dig på chopchop idag du behöver inte swisha det står jag för" och så ska jag känna mig ärad. 

  • Svar på tråden Är min sambo egoistisk?
  • Anonym (Violet)
    Anonym (Trixie) skrev 2021-04-03 23:44:12 följande:

    Och därför reder man ut ekonomin och ser till att ha jobbat ett par år innan man skaffar barn. 

    Det är bara kvinnor som förlorar i dessa lägen, varenda gång. Det är ni som måste tänka på er ekonomi, för det är det inte många män som gör.

    En av de första små "böcker" jag hittade i bokhyllan som barn år 1978 hette "Att skiljas som vänner". Jag lärde mig läsa tidigt och där var teckningar i den av Pelle och Anna när de skulle dela på sina saker så det var därför jag fastnade för den.

    (Där stod dock inget om att Pelle kan vara en våldsam idiot som tar stryptag på Anna, eldar upp hennes saker eller trakasserar henne i tre år efter separationen men det är en annan historia)

    Redan då stod det dock varningar för att kvinnor betalar mat och löpande räkningar medan män betalar kapitalvaror som finns kvar, och då fortsätter äga dessa den dag man ska separera.

    När man läser här på forumet känns det som inte ett smack har hänt sen dess. Samma kvinnor som klagar och lever på smulor eller inte har råd att lämna en skitkass relation. Samma problem att hennes pengar går till mat och kläder medan han aktiesparar och lägger in extra till pensionen, och sen i hälften av fallen drar med sina pensionspoäng dessutom.

    När ska ni bli smartare och lära er förhandla?


    Tror att det är för att många kvinnor vill vara "coola och lättsamma" och inte vara som den där jobbiga ex-flickvännen som snyltade och var girig. Visa att man är "självständig och jämställd" och dela 50/50 fastän han tjänar fyra gånger så mycket som en själv som enbart har CSN. Trots att han inte är sugen på att leva på en studentbudget, så man går +-0 varje månad då han kan spara upp en ordentlig buffert.

    Jag fattar alltid att dela på 50% var av kostnader låter jämställt, men i ett sånt här fall blir ju båda långt ifrån jämställda. TS oroar sig ju om hon ska kunna klippa håret och har inte ens råd med nya byxor. Han verkar ju nästan rulla i pengar och vill inte ens bjussa på en fika. 
  • Anonym (Smusslaren)

    Jag skulle dra nytta av situationen av att inte ha gemensam ekonomi i ditt fall, på så vis att jag skulle lagt undan 2000 kr på ett hemligt sparkonto och sagt att FP bara är 5000 kr. (eller vad den nu blir efter att sparpengarna dragits bort). Det kan ju inte han veta. Och är dina 5000 kr slut så finns det inget att betala med, varesig 30% eller någon annan procent, så vad ska han göra? Det är ju han som inte vill ha gemensam ekonomi så hur ska han veta hur mycket du har eller vad du får? När pengarna är slut får du ju säga att din pott för månaden är slut bara. Gradera upp dig genom att spara lite från FP så du har ett hemligt spar om något skulle hända, spara som minst 500 kr i månaden och som mest 2000 kr i månaden utan hans vetskap. Tvinga honom att steppa upp!

  • Anonym (N)

    Jag tjänar betydligt mer än min man just nu men självklart ger jag honom allt han behöver. Behöver han mer pengar säger han bara till så för jag över, jag frågar inte efter vad han ska använda pengarna till. Han har kort kopplat till mitt bankkonto som han får använda om han vill, det händer inte så ofta men jag frågar inte och han frågar inte om lov, brukar bara säga att nu betalade jag det och det från ditt konto, ok då vet jag. Det vore helt skevt om jag hade pengar att köpa vad jag vill medan han inte har det. Det är viktigare för mig att vi har bra balans och ett bra förhållande. Och vem vet, om fem år kanske rollerna är ombytta och han är den som tjänar mest. Jag känner mig 100% trygg i att veta att han kommer att ta hand om mig när jag behöver det. Jag kanske blir sjuk och kan inte jobba, då kommer han att försörja mig. Och vi har inte ens barn ihop. Hur kan en man acceptera att mamman till hans barn inte har råd att köpa gravidkläder fast han har gott om pengar, jag skulle tappa all respekt för honom. Usch för snåljåpar i relationer.

  • Anonym (E.)
    Anonym (Trixie) skrev 2021-04-03 23:44:12 följande:

    Och därför reder man ut ekonomin och ser till att ha jobbat ett par år innan man skaffar barn. 

    Det är bara kvinnor som förlorar i dessa lägen, varenda gång. Det är ni som måste tänka på er ekonomi, för det är det inte många män som gör.

    En av de första små "böcker" jag hittade i bokhyllan som barn år 1978 hette "Att skiljas som vänner". Jag lärde mig läsa tidigt och där var teckningar i den av Pelle och Anna när de skulle dela på sina saker så det var därför jag fastnade för den.

    (Där stod dock inget om att Pelle kan vara en våldsam idiot som tar stryptag på Anna, eldar upp hennes saker eller trakasserar henne i tre år efter separationen men det är en annan historia)

    Redan då stod det dock varningar för att kvinnor betalar mat och löpande räkningar medan män betalar kapitalvaror som finns kvar, och då fortsätter äga dessa den dag man ska separera.

    När man läser här på forumet känns det som inte ett smack har hänt sen dess. Samma kvinnor som klagar och lever på smulor eller inte har råd att lämna en skitkass relation. Samma problem att hennes pengar går till mat och kläder medan han aktiesparar och lägger in extra till pensionen, och sen i hälften av fallen drar med sina pensionspoäng dessutom.

    När ska ni bli smartare och lära er förhandla?


    Det där händer ju inte om man är gifta. Spelar ingen roll vem som står som ägare till kapitalvarorna, hela boet ska delas på mitten ändå, så att båda får lika mycket. OK han kanske behåller bilen, men då ska hon ha halva värdet av den. Kan han inte lösa ut henne, så får han sälja den först. Så det du skriver här är en icke-fråga, om man bara inte accepterar att leva ihop utan två ringar på vänster ringfinger... och det borde INGEN kvinna göra.

    Pensionspoängen har du däremot rätt i. Där har Tyskland ett jättebra system, som vi borde ta efter, tycker jag! Mannens och hustruns intjänade pensionspoäng under äktenskapstiden (men inte före) räknas ihop, och delas sedan på hälften. Pensionspoäng förs så över från den som hade tjänat in flest, till den som hade tjänat in minst. (Det kallas "kompensationsfördelning".) Hur bra som helst, och kompenserar för kvinnans perioder som hemmafru, eller i deltidsarbete. 

    Det idiotiska är, att det är just feministerna här i Sverige, som har bråkat emot alla förslag om delade pensionspoäng. D.v.s. - feministerna, som säger sig kämpa för kvinnors villkor, har i stället sett till så att en massa kvinnor blivit fattigpensionärer här i landet... Tack för det.
  • Anonym (J)
    Anonym (E.) skrev 2021-04-04 07:04:10 följande:

    Det där händer ju inte om man är gifta. Spelar ingen roll vem som står som ägare till kapitalvarorna, hela boet ska delas på mitten ändå, så att båda får lika mycket. OK han kanske behåller bilen, men då ska hon ha halva värdet av den. Kan han inte lösa ut henne, så får han sälja den först. Så det du skriver här är en icke-fråga, om man bara inte accepterar att leva ihop utan två ringar på vänster ringfinger... och det borde INGEN kvinna göra.

    Pensionspoängen har du däremot rätt i. Där har Tyskland ett jättebra system, som vi borde ta efter, tycker jag! Mannens och hustruns intjänade pensionspoäng under äktenskapstiden (men inte före) räknas ihop, och delas sedan på hälften. Pensionspoäng förs så över från den som hade tjänat in flest, till den som hade tjänat in minst. (Det kallas "kompensationsfördelning".) Hur bra som helst, och kompenserar för kvinnans perioder som hemmafru, eller i deltidsarbete. 

    Det idiotiska är, att det är just feministerna här i Sverige, som har bråkat emot alla förslag om delade pensionspoäng. D.v.s. - feministerna, som säger sig kämpa för kvinnors villkor, har i stället sett till så att en massa kvinnor blivit fattigpensionärer här i landet... Tack för det.


    Jag vill bara påpeka (kanske vet du redan detta men andra som läser kan behöva informeras) om att den som tjänar minst under barnets fyra första år, faktiskt kompenseras för sin pension via de så kallade ?barnåren? där den som tjänat minst helt enkelt kompenseras av staten. Detta hjälper ju inte om man varit hemma längre än så eller jobbar deltid efter att barnet fyllt fyra
  • Anonym (What)

    Det enda som är rättvist: alla pengar in är bådas pengar. Ni är en familj nu, ett team. Då kan man inte hålla på och jamsa runt och räkna procent.

    Jag och min sambo är i samma situation som er. Jag tog examen i januari och bara några dagar senare födde jag vårt barn. Min sambo tjänar bra. Vi har haft gemensam ekonomi sen strax innan jag blev gravid, dvs alla pengar in delar vi på hälften, sätter in på matkonto och vårt barns sparkonto. Resten delar vi på. Det är det enda rätta för både mig och min kille.

    Ska man dela livet ihop kan man inte hålla på att snåla och dela upp mitt och ditt. Eller ja, klart man kan men skulle aldrig fungerat för mig och min sambo. Pengar kommer och går - när jag börjar jobba efter mammaledigheten kommer jag tjäna bra och skulle min sambo behöva sjukskriva sig eller liknande framöver så är det jag som drar runt oss ekonomiskt. Denna plan förutsätter dock att man har lite likt ekonomiskt tänk, funkar inte riktigt om den ena är spelmissbrukare exempelvis. Men har man bra hand om pengar, vilket både du och din sambo verkar ha, så förstår jag inte alls varför den ena ska sitta där på pengarna som ett litet troll medans den andra får ha det knapert. Så orimligt. Du tänker helt rätt TS - du har fött fram ert barn med allt vad det innebär och det minsta han kan göra är att ni ska ha gemensam ekonomi.

    Förstår inte varför man vill ha mer av kakan än sin livspartner när båda kan ha det bra istället! Finns så otroligt många snåla män i Sverige att det är sjukt.

  • Anonym (What)
    Anonym (hmm) skrev 2021-04-03 09:53:15 följande:

    Vi pratade om det nu imorse igen och då sa han "det klart jag är med och betalar för saker du vill göra med barnet jag uttryckte mig klumpigt igår, men däremot kanske jag inte vill stå för dina fikastunder med andra mammor".

    Sa då att men okej då flyttar jag hem till min mamma istället där jag kan bo och äta gratis så jag slipper bli bunden till hemmet och inte kan gå och ta en fika som ju måste vara så viktigt att kunna göra under en föräldraledighet. Och så var bråket igång.. 


    Tror han seriöst att du skulle fika för så mycket pengar att det ens är något att nämna? Undra om det är det han är.glad för på sin dödsbädd: "jag sparade åtminstone in på de där fikapengarna från mamman till mina barn"... Nej, livet är mer än pengar, herreguuuud han kan väl låta dig fika hur mycket du vill och lita på att du inte fikar för flera hundralappar per månad? Din kille verkar vara otroligt snål TS.
  • Anonym (B)
    Anonym (What) skrev 2021-04-04 15:31:52 följande:

    Det enda som är rättvist: alla pengar in är bådas pengar. Ni är en familj nu, ett team. Då kan man inte hålla på och jamsa runt och räkna procent.

    Jag och min sambo är i samma situation som er. Jag tog examen i januari och bara några dagar senare födde jag vårt barn. Min sambo tjänar bra. Vi har haft gemensam ekonomi sen strax innan jag blev gravid, dvs alla pengar in delar vi på hälften, sätter in på matkonto och vårt barns sparkonto. Resten delar vi på. Det är det enda rätta för både mig och min kille.

    Ska man dela livet ihop kan man inte hålla på att snåla och dela upp mitt och ditt. Eller ja, klart man kan men skulle aldrig fungerat för mig och min sambo. Pengar kommer och går - när jag börjar jobba efter mammaledigheten kommer jag tjäna bra och skulle min sambo behöva sjukskriva sig eller liknande framöver så är det jag som drar runt oss ekonomiskt. Denna plan förutsätter dock att man har lite likt ekonomiskt tänk, funkar inte riktigt om den ena är spelmissbrukare exempelvis. Men har man bra hand om pengar, vilket både du och din sambo verkar ha, så förstår jag inte alls varför den ena ska sitta där på pengarna som ett litet troll medans den andra får ha det knapert. Så orimligt. Du tänker helt rätt TS - du har fött fram ert barn med allt vad det innebär och det minsta han kan göra är att ni ska ha gemensam ekonomi.

    Förstår inte varför man vill ha mer av kakan än sin livspartner när båda kan ha det bra istället! Finns så otroligt många snåla män i Sverige att det är sjukt.


    Inte konstigt att du som tjänar mycket pengar på upplägget tänker så...

    Det vore mer interessant att läsa din sugar da... killes anonyma inlägg.
  • Anonym (B)
    Anonym (What) skrev 2021-04-04 15:31:52 följande:

    Det enda som är rättvist: alla pengar in är bådas pengar. Ni är en familj nu, ett team. Då kan man inte hålla på och jamsa runt och räkna procent.

    Jag och min sambo är i samma situation som er. Jag tog examen i januari och bara några dagar senare födde jag vårt barn. Min sambo tjänar bra. Vi har haft gemensam ekonomi sen strax innan jag blev gravid, dvs alla pengar in delar vi på hälften, sätter in på matkonto och vårt barns sparkonto. Resten delar vi på. Det är det enda rätta för både mig och min kille.

    Ska man dela livet ihop kan man inte hålla på att snåla och dela upp mitt och ditt. Eller ja, klart man kan men skulle aldrig fungerat för mig och min sambo. Pengar kommer och går - när jag börjar jobba efter mammaledigheten kommer jag tjäna bra och skulle min sambo behöva sjukskriva sig eller liknande framöver så är det jag som drar runt oss ekonomiskt. Denna plan förutsätter dock att man har lite likt ekonomiskt tänk, funkar inte riktigt om den ena är spelmissbrukare exempelvis. Men har man bra hand om pengar, vilket både du och din sambo verkar ha, så förstår jag inte alls varför den ena ska sitta där på pengarna som ett litet troll medans den andra får ha det knapert. Så orimligt. Du tänker helt rätt TS - du har fött fram ert barn med allt vad det innebär och det minsta han kan göra är att ni ska ha gemensam ekonomi.

    Förstår inte varför man vill ha mer av kakan än sin livspartner när båda kan ha det bra istället! Finns så otroligt många snåla män i Sverige att det är sjukt.


    Och många pengakåta giriga kvinnor som du...
  • Anonym (E.)
    Anonym (What) skrev 2021-04-04 15:31:52 följande:

    Det enda som är rättvist: alla pengar in är bådas pengar. Ni är en familj nu, ett team. Då kan man inte hålla på och jamsa runt och räkna procent.

    Jag och min sambo är i samma situation som er. Jag tog examen i januari och bara några dagar senare födde jag vårt barn. Min sambo tjänar bra. Vi har haft gemensam ekonomi sen strax innan jag blev gravid, dvs alla pengar in delar vi på hälften, sätter in på matkonto och vårt barns sparkonto. Resten delar vi på. Det är det enda rätta för både mig och min kille.

    Ska man dela livet ihop kan man inte hålla på att snåla och dela upp mitt och ditt. Eller ja, klart man kan men skulle aldrig fungerat för mig och min sambo. Pengar kommer och går - när jag börjar jobba efter mammaledigheten kommer jag tjäna bra och skulle min sambo behöva sjukskriva sig eller liknande framöver så är det jag som drar runt oss ekonomiskt. Denna plan förutsätter dock att man har lite likt ekonomiskt tänk, funkar inte riktigt om den ena är spelmissbrukare exempelvis. Men har man bra hand om pengar, vilket både du och din sambo verkar ha, så förstår jag inte alls varför den ena ska sitta där på pengarna som ett litet troll medans den andra får ha det knapert. Så orimligt. Du tänker helt rätt TS - du har fött fram ert barn med allt vad det innebär och det minsta han kan göra är att ni ska ha gemensam ekonomi.

    Förstår inte varför man vill ha mer av kakan än sin livspartner när båda kan ha det bra istället! Finns så otroligt många snåla män i Sverige att det är sjukt.


    Det funkar ju i Sverige p.g.a. feministerna. Det är de som har drivit fram synsättet, att mannen och kvinnan ska bidra med lika mycket ekonomiskt. Därför tycker nu män att de kan göra så här, om deras kvinnor av någon anledning inte kan bidra med lika mycket. Som jag skrev förut: för 50-60+ år sedan hade det varit otänkbart. De enda som tjänar på feminismen är männen, samt ett mycket litet antal karriärkvinnor alternativt rika arvtagerskor, som har toyboys. 
  • Anonym (What)
    Anonym (B) skrev 2021-04-04 15:51:28 följande:

    Inte konstigt att du som tjänar mycket pengar på upplägget tänker så...

    Det vore mer interessant att läsa din sugar da... killes anonyma inlägg.


    Läste du ens vad jag skrev? Vi är ett team, bästa vänner, delar livet tillsammans. Min sambo vill inte att jag ska räkna ören när han har flera tusen över varje månad, samma sak när jag jobbar och han är pappaledig exempelvis. Vi bryr oss om varandra och tar hand om varandra - emotionellt, handlingskraftigt och ekonomiskt.

    Tycker synd om såna som dig som tror att allt handlar om pengar och inte kan se det djupare än så. Men jaja, inbilla dig du att jag tjänar massor med pengar och endast är tillsammans med min sambo (eller enligt dig "sugar daddy" fast vi är lika gamla) för pengarnas skull - inte för att vi delar ett liv med alla de upp och nedgångar som innebär.
  • Anonym (What)
    Anonym (B) skrev 2021-04-04 15:52:40 följande:

    Och många pengakåta giriga kvinnor som du...


    Pengakåt och girig är den som är snål och inte vill dela med sig till sin livspartner - såna som du själv då. Stackare som tror att allt handlar om pengar och inte kan se det djupare än så. Sen kan du uppenbarligen inte läsa heller eftersom jag skrev att även jag kommer ha bra lön när jag börjar jobba efter mammaledigheten - betyder det att min sambo också är pengakåt och girig då?? Åh, då förtjänar vi verkligen varandra <3

    Hoppas att du hittar en kvinna som är lika snål, girig samt med lika dålig läsförståelse och koll på livet som du själv en dag. Styrkekram!
  • Tow2Mater
    nnnnnnnn skrev 2021-04-03 22:59:32 följande:

    Vet ej om någon redan skrivit detta då jag bara skummat igenom allas svar...


    OM du inte har råd att vara FL så var inte det. Du kan ju ta sommaren, sen studerar du klart med CSN-bidrag och pappan är hemma med barnet. Vill/kan/behöver du amma så får han komma med barnet och du har rätt att ta pauser för amning, så det är såklart lösbart.

    När du är klar med VFU så jobbar du, hittar du inget fast/längre vik så tar du alla påhugg du kan inom vilket arbete som helst, pappan är hemma heltid med babyn, så det är lugnt på hemmafronten.
    När du arbetat upp din SGI till max, så kan du börja ta ut föräldraledighet igen på heltid eller deltid, så räcker dina föräldradagar längre då de är värda mer. Då har du säkert råd att både fika och bidra med 50% hemma.

    Eftersom du inte har råd med annat så är det väl inte mycket att prata om? Låt pappan steppa upp och ta ansvaret för barnet tidigt. Så kan du ta dina dagar när de faktiskt är värda något!


    Ja, håller med. TS borde ju studera klart så hon kan skaffa jobb så snart som möjligt, pappan han vara hemma med barnet.
  • Anonym (Violet)
    Anonym (B) skrev 2021-04-04 15:51:28 följande:
    Inte konstigt att du som tjänar mycket pengar på upplägget tänker så...

    Det vore mer interessant att läsa din sugar da... killes anonyma inlägg.
    Anonym (B) skrev 2021-04-04 15:52:40 följande:
    Och många pengakåta giriga kvinnor som du...
    Nja, innan jag och min man gifte oss hade vi en period där jag var arbetslös och han jobbade. Han betalade såklart för absoluta majoriteten av våra utgifter då jag inte hade råd. När jag sen fick ett jobb (tyvärr bara på deltid) frågade jag honom hur han ville dela upp ekonomin då jag äntligen började få in lite pengar. Hans svar var att han inte ville ändra på något första tiden, då han tyckte att vi inte var särskilt jämställda. Han ville att jag skulle kunna bo billigt och börja spara ihop en buffert, vilket jag inte kunnat göra innan. Jag kunde spara ca 80% av min lön och kunde därför snabbt spara ihop ett eget sparande, vilket jag var oerhört tacksam över. Kändes verkligen som att han såg oss som ett team och att jag inte bara var en rumskompis. 
Svar på tråden Är min sambo egoistisk?