• Molybden

BIM MAJ, första barnet

Hej, lägger till mig i listan. Osäker på BIM som vanligt, hoppas på ägglossning. Spolning av äggledare nästa vecka och mannen ska lämna prov nu i veckan. Vill bara få dra igång med letrozol men blir troligtvis inte förrän till hösten vilket känns som en evighet just nu.

Stickling, bim 1/5, 33 år (11:e försöket, två missfall)

Amandannn - bim 5/5, 20 år (1:a försöket)

Mirabilis89 - Bim 5/5, 32 år (10:e försöket, tror jag?)

Link92 - BIM 5/5, 29 år (22:a försöket)

MsTintin - bim 6/5, 29 år (13 försöket)

Vickan 31, bim 7/5, 31 år (11:e försöket)

MAKL, bim 7/5, 27 år (8:e försöket)

Lisen91, bim 8/5, 29 år (10:e försöket)

DrLavernius - bim 9/5, 27 år (1:a försöket)

Elise96 - bim 10/5, 24 år (1:a försöket)

BoringBrick92, BIM 10/5, 28 år (6:e försöket)

Gulgja - bim 10/5, 28 år, (1:sta försöket efter stabiliserade prolaktinvärden)

RH93, BIM 14/5, 28 år (10:e försöket)

Rungirl, BIM 14/5, 32 år (7:e försöket)

Msofie, BIM 15/5 25 år (15:e försöket)

apan95, BIM 16/5, 25 år (19:e försöket, ett mf)

NatMar005, BIM 17/5, 33 år (27:e försöket, 7 mf)

Lilja3389, BIM 20/5, 28 år 1 års försök varav 1 missfall och 3 månaders paus

Molybden, BIM 22/5, 26 år (11:e försöket, 4 eller 5 äl)

• Molybden
    Msofie skrev 2021-04-20 09:27:31 följande:

Hoppas att spolningen går bra för dig och att den inte blir smärtsam! Förstår att hösten känns som en evighet i denna processen. Vi har fått info via landsting att vi kan gå vidare i vår process i höst med.

Är lite orolig att det ska göra ont, jag har sett att det gjort väldigt ont för vissa. Men förstått det som att det går snabbt åtminstone!

Tänker att sommaren kanske går jättesnabbt men som du säger så känns det lite som en evighet just nu. Det går ju framåt om inte annat.
  • Molybden
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-24 16:00:49 följande:

Idag känner jag mig lite discouraged (förlåt för svengelskan, men jag kom inte på ordet). Min mamma berättade precis att det tagit över ett år att få till både mitt syskon och mig. Hon har en negativt blodgrupp och sa att det kanske kan bero på det. Eller att hon har bakåtlutande livmoder. Jag vet att jag inte har negativ blodgrupp, men hur min livmoder ligger vet jag inte. Jag vet såklart att det inte måste betyda att jag kommer ha svårt att bli gravid bara för att min mamma hade det, men jag blir ändå lite deppad över det här, så jag kände att jag behövde skriva av mig lite i den här tråden. :(

Åh, jag hoppas att det inte kommer att gälla dig. Det kan ju vara helt olika! Både jag och min mamma har PCOS t.ex. men hon fick barn på andra och sen första försöket utan att ens veta när ägglossningen var. Här sitter jag och verkligen försöker efter 1 1 månader så tänker att det kan nog lika gärna vara på andra hållet! Även om det skulle ta längre tid så överlever man, även om det är förjävligt rent ut sagt. Jag håller mina tummar för din skull <3
  • Molybden
    Mimow11 skrev 2021-04-26 10:17:47 följande:

Jättemärklig fråga, men någon med hanhund som märkt att hunden beter sig märkligt vid ägglossning?

Kom igår hem till mina föräldrar och deras hanhund beter sig som min kastrerades hanhund är en löptik, ska para sig och är besatt.

Mamma berättade att det slutade när jag åkte iväg men lämnade hunden, tänker att han känner mina hormoner och tror det är min hund ?

Jättemärkligt men känns så märkligt

Nej ingen av de hundarna jag har haft har reagerat. Min ena tik är dock mycket mer kelig mot mig när jag har mens men tror att det kan bero på att hon känner av mitt humör, att jag blir nedstämd.
  • Molybden
    Msofie skrev 2021-04-27 08:01:56 följande:

Nu har jag och min fästman bokat vår första konsultation med läkare på privat klinik gällande att påbörja IVF 11 maj! Herregud vad stort och pirrigt det kändes. Jag får min mens den 16e, hoppas på att kunna påbörja ett protokoll den cyklen (har redan gjort utredning) men det är nog lite mycket att hoppas på. Men yay!

Wow! Vad kul att höra och det måste vara så skönt att något är på gång! :)
  • Molybden

Gjort äggledarspolningen nu. Allt såg bra ut och kändes bara obehagligt och inte ont för mig. Sen sa hon att jag skulle "hem och sexa" för det ser ut som att jag ska ha ägglossning om ca 4 dagar. Så får se om jag får flytta BIM eller om kroppen kommer att dumma sig som vanligt. Oavsett så har vi genomgång av alla provresultat och ska besluta nästa steg den 31:a maj!

• Molybden
    Carina82 skrev 2021-04-27 11:39:28 följande:

Idag var jag hos en gynekolog för att fråga varför min mens är så kort, visade sig att jag har pcos och alltså behöver hjälp med ägglossning. Han rekommenderade även att jag gör en fertilitetsutredning för att utesluta andra grejer. Alltså, jag blev nästan lättad? Tänker att det är ett praktiskt steg på vägen och (givet att jag bara behöver hjälp med ägglossning) relativt ?enkelt?. Iiii!

Däremot undrar jag en sak, jag var och pratade med fertilitetsexpert för ett halvår sen. Hon sa bara att allt såg bra ut och att alla värden såg bra ut. Alltså, att hon inte sa nåt om pcos? Hon kollade ju med ultraljud och allt. Kan bli så frustrerad över att inte få all information när man faktiskt aktivt frågar. Ahh!

Skönt att veta vad som är problemet så man faktiskt kan göra något. Hoppas att ni får hjälp nu!

Det låter jättekonstigt att hon inte såg/sa något om det. Men jag har funderat på om mängden blåsor kan variera eller om det är okunskap. Jag har haft konstaterad PCOS i 13 år och då och då har jag stött på gynekologer som sagt att jag inte alls har det utan en helt normal mängd blåsor. För att sen vara ett självklart fall nästa gång hos någon annan. Men man vill ju kunna lita på en fertilitetsexpert.
  • Molybden
    Carina82 skrev 2021-04-27 19:31:07 följande:

Ah ja det kan säkert variera lite, är lite ny på det här haha! Men han idag tittade på mina blodprover och sa att jag har pcos utan att ens behöva göra ultraljud. Och andra personen hade tillgång till precis samma information och blodprov. Men kan säkert finnas förklaringar, kanske hon tänkte att vi får försöka själva först eftersom jag ändå har en ganska regelbunden cykel. Får du nån hjälp med din pcos? Några tips till en nybörjare :)?

Jag har fått hjälp tidigare innan jag försökte få barn men nu väntar jag på att få hjälp med ägglossningsstimulering. Så jag känner mig också rätt så ny på området helt plötsligt. Men har läst mycket av Jennys Koos-Vulverine då allt inom vården tar så lång tid och jag är otålig, haha. Så rekommenderar att läsa de hon har skrivit!
  • Molybden
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-29 08:20:41 följande:

Är det fler än jag som har funderingar kring framtida boende och så? Jag och min sambo letar hus, men samtidigt blir jag rädd att vi ska stå där med ett hus och så kanske vi inte kan få barn. En del av mig vill vänta och se om vi ens kan få barn innan vi slår till, men en annan del (lite fånig och "andlig" kanske) tänker att ett hus kanske snarare hjälper till att få det där barnet på något sätt. Hur tänker/har ni tänkt kring sånt här?

Vi ville flytta från området vi bodde i av flera anledningar och funderade på hur vi skulle göra. Vi kom fram till att vi ville fortsätta bo relativt nära jobben och då hade vi inte råd med annat än radhus i bra område. Det känns okej för oss då vi har ett rum över till dagen vi får barn och samtidigt har möjlighet att spara till ett hus. Vi ville heller inte behöva stressa direkt när vi får barn så kändes som en bra kompromiss i alla tänkbara lägen! :)
  • Molybden

Fan också, jag fick en sån klump i magen nu. Såg att jag fått nya provresultat och det var mitt TSH som kommit in. Ligger på 4,4 vilket är högt, har legat mellan 3,6-5,6 senaste 3 åren. Förstått att man bör ligga under 2,0 om man vill bli gravid. Så nu är ju mitt humör helt sänkt. Dock så var det väl förväntat men känns ändå som ett till förbannat hinder på vägen att få hjälp.

Svar på tråden BIM MAJ, första barnet