• Emmalucy

BIM MAJ, första barnet

Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-30 09:01:38 följande:

Det här med ekonomi, funderar ni mycket över sånt? Vi är ju precis i startgroparna, så jag har inte tänkt så mycket på det här, men jag satt nu och testade hur mycket pengar jag skulle få om jag var hemma. Jag och min sambo har för avsikt att dela lika och totalt vara hemma kanske 1,5 år, men det är en riktig smäll för ekonomin. :( 

Jag är lite i samma sits som dig, försöker egentligen inte tänka på det - jag går på CSN just nu men trots att mitt SGI är skyddat så blir det verkligen inte mycket pengar :( men min kille tjänar bra så jag är tacksamma att han kan hjälpa till med stora inköp och jag kan göra de mindre - typ det jag vill :) gäller båda nu och i framtiden med bebisen

hellow0rld skrev 2021-04-30 12:35:39 följande:

Hoppar in här då jag har följt inlägget ett tag. Har BIM 10/5 - min barnlängtan tar kål på mig.

Välkommen! :) är du programmerare eller bara tyckte att namnet var roligt? :D

Soff skrev 2021-04-30 13:19:33 följande:

Hoppar in här nu för vårt 14:e försök. Var på utredning igår där allt såg bra ut för både mig och min sambo. Vi kämpar på och hoppas på det bästa...

Tänker att jag nu säger upp NC, slutar tempa och testa med ÄL-stickor, för att släppa på kontrollen som man så lätt försöker ha.. för tror bara det stressar undermedvetet. Näe, nu blir det att gå på känsla helt enkelt. Och så går jag på akupunktur för att försöka slappna av och komma i balans. Har varit där 6 gånger nu. 

Hej, kram! :( det låter bra att skita i appen och stickor, har man ett hum så kan man utgå ifrån det och då har man bra chanser utan att behöva veta exakta dagen :) hoppas det ger dig tillbaka lite ?sanity?! Vad blir nästa steg för dig i utredningen, är ni också tvugna att vänta innan IVF?

Hur känns det med akupunkturen? Jag blev mycket lugnare av det, men den månaden jag gick först till kliniken så hade jag tidig äl och en kemisk grav, nästa cykel hade jag akupunktur dag 2,3,4(och 5) och sen kom äl tidig igen så vi hann inte med dag 12,13,14. Jag pausar denna cykel och ska köra på nytt efter nästkommande mens :)

• Emmalucy
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-04-30 17:02:19 följande:
    Ja, egentligen är det väl fånigt att bry sig för min del, för vi har rätt goda inkomster, men det känns läskigt med tanke på ev. husköp eller husbygge, och en minskad inkomst. Vad skönt att din kille kan stötta upp! Får jag fråga vad du pluggar? Det är helt okej om du inte vill svara, såklart! Jag saknar att plugga ibland och funderar på att läsa någon enstaka kurs då och då. :)
    Tycker inte det är fånigt, man vänjer sig med en inkomst ganska snabbt :) och att gå ner suger! Jag hade inte höga lön innan jag pluggade men en minskning på typ 30% av sin inkomst (och en höjning av utgifter då jag flyttade in med killen och hyran är skrämmande) slår verkligen hårt! MEN jag pluggar att bli programmerare så det kommer bli värt sen när jag har en sexig lön :D
  • Emmalucy
    Soff skrev 2021-04-30 17:50:46 följande:

Hej! Ja, jag tror det bara ökar chanserna för vår del att strunta i det, då det bara blir ett kontrollbehov och stress att hålla på så. Jag har koll på cykeln tillräckligt för att veta vilken period vi behöver ha sex liksom. Vi har försökt i 1 år om en månad så förns då kan kliniken skicka en remiss för ivf, sen så kan vi tidigast få ivf i augusti om vi vill det då. Så kommer förmodligen boka in det då. 

Det känns bra! Jag känner mig också lugnare av det absolut. Oj okey! Jag har gått 1 gång i veckan, svårt att få till oftare än så med jobbet. Än så länge så har jag bara gått för stressen, men vi har pratat om att gå på fertiliteten så småningom. Jag har väl för mycket stress i kroppen nu bara för att gå på de punkterna. 

Jag tror att du kommer må mycket bättre av att slippa fokusera på äl dagen :) då kan man inte heller vara besatt över ett visst datum för BIM också, vilket jag tycker är jätteskönt! Jag gjorde också det, men med 2st konstiga cyklar på rad så tempar jag igen för att hålla koll så jag kan gnälla till kliniken om denna cykel fuckar upp. Men är cd13 idag och hade iaf inte äl igår så det går bättre :)

Jag var också lite lik med akupunkturen, hon bad mig göra 4st, och sen 4till, jag visste att kroppen var kass men jäklar hahah! Jag ser fram emot att höra om hur det går när/om du testar fertilitetsakupunktur, jag kommer boka in mig om ca 2veckor om denna cykel beter sig hyfsat normalt.

Msofie skrev 2021-05-01 07:49:44 följande:

Hörni, hur tänker ni gällande hälsan och kost? Fick ett hem ett "livsstilsråd" med blanketterna för IVF. Det tillsammans med den dåliga upplevelsen från fertilitetskliniken med min vikt sätter det definitivt griller i huvudet på mig. Äter ni inte alls socker? Röker och dricker aldrig? Dricker inte ens läsk pga koffein? Behöver nog göra hur andra tänker, för vill heller inte leva ett liv där behöver ha ångest över sånt.

Kan tillägga att jag tränar 4 dagar veckan, går några promenader i veckan, äter i princip bara hälsosam veg mat och socker endast på helger. Slutat med Kaffe och energidricka. Dricker alkohol 1 gång per månad och tar kanske en cigg i veckan (slutade för några månader sen, det är DEF det svåraste för mig)

Du ska vara stolt över det du gör nu, det är fan inte lätt!! :) jag försöker tänka på att leva som om jag var gravid så gott jag kan, så jag inte må extra kass när det väl äntligen händer för att man går ?cold turkey? på allt, brrr nej tack!

Jag är vegan som äter lchf konst för det mesta, men äter alltid lite snacks hit och dit (oops) har alltid haft tur med hyfsat bra gener och inte haft högt BMI, men jag blir väldigt trött och svullen av mycket kolhydrater. Jag var vegetarian för 16 år innan jag bytt till vegan för 2 år sen, jag behöver hålla koll på det jag äter men jag tycker om det :) är inte strikt på något vis med kolhydraterna dock. 
    Bytt till decaf kaffebönor och har 1-2 energidrink per vecka (brukar dela upp typ en halv på en dag men jag gillar när det finns inga bubblor kvar också) dricker inte eller röker heller.

Ang träning så har jag inte tränat på ett år eftersom jag hade SATS kort och flyttade till ett område där ingen anläggning fanns. ?Jag kan kör yoga på Youtube, varför betala för det och bli utsatt för smitta? men jag har gjort det typ en gång i månaden för jag har så dålig med själv motivation. Fick nyss ett kort på Actic som har 3st gym nära mig och jag går på klasser eftersom man typ MÅSTE "keep up" med klassen så jag kan inte fuska med hur hårt jag tränar :) för jag har verkligen noll ork själv hahah

• Emmalucy
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-05-01 08:44:58 följande:
     Nu ska jag köpa koffeinfritt snabbkaffe som jag kan dricka, och försöka gå ner till 1-2 koppar. Läsk dricker jag ibland!
    Giirrl whaaaaaaaat? Snabbkaffe?! Jag är en brit som drycker typ 5kopp te om dagen (inte svart te dock)! Och även jag vet skillnaden på snabb kaffe, brygg kaffe och att grinda sina egna bönor och kör direkt när de är färska. Har du en kaffemaskin hemma? Är man på jobbet utan möjlighet att brygga en hel kanna med koffeinfritt så förstår jag. Men unna dig, det är värt med lite mer fancy :) du kommer njuta mer av det och inte lida lika mycket tror jag hehe
  • Emmalucy
    Linneado skrev 2021-05-01 15:07:09 följande:
    <3

Känner igen mig så i det du skriver. Har tagit avstånd från en del gravida vänner nu för att jag bara inte orkar (och då har vi inte ens aktivt börjat försöka - detta skulle bli första försöker men Fick precis veta att min sambo bokat en övernattning med en kompis från fredag - söndag nästa helg. Han vet jag har förväntad ägglossning på lördag.... är arg och besviken att han inte ens hade det i åtanke och har en ?det löser sig? attityd till allt.
    Tis ons och tors kommer fortfarande vara bra tid för lite babydance, en gång blev jag gravid av att endast ligga typ 6-7 dagar innan äl, så det finns fortfarande en chans <3 klart att det är irriterande att missa 2 dagar närmst äl dock! Killar brukar inte tänka på sånt, de är värre än vi kvinnor som trodde det skulle gå snabbt, och brukar inte kunna ha empati för det vi gör/går genom. Men då är det skönt att vara med i dessa grupper, så man har folk som förstår <3

Anonym (lite halvt) skrev 2021-05-01 13:00:36 följande:
    Haha ja, jag vet, det är hädelse men bättre än inget! Vi har en stor kaffemaskin som brygger fantastiskt kaffe. Tyvärr har jag inte möjlighet/ork/tid (vet inte ens om det är praktiskt möjligt) att tömma ur alla vanliga bönor, fylla på med decaf-bönor och sen tillbaka igen. Min sambo älskar också kaffe, och jag kommer aldrig kunna låta bli att dricka 1-2 koppar med koffein-kaffe. Så snabbkaffe får det blir för den där extra koppen jag kanske vill ha på eftermiddagen, haha.
    Vi har också en espressomaskin hemma, den har riktiga kaffebönor i, men jag har en liten "grinder" vid sidan om så jag kör mina bönor där och sen fortsätter som vanligt med kaffet. Funkar fint! :)

• Emmalucy

Vågar lägga till mig i listan, efter 2 cyklar där jag plötsligt hade äl cd10, en var på 20 dagar och blev kemiska graviditet, den andra bara 15 dagar, så tror jag att jag hade äl igår cd13 :) tempar så jag ser att det stigit så det har redan blivit bättre denna månad men jag har inga förhoppningar, jag ska välja en privat klinik att ringa när mensen kommer :)

Clearmoon, BIM 4/5, 27 år (1:a försöket)

Amandannn - bim 5/5, 20 år (1:a försöket)

Mirabilis89 - Bim 5/5, 32 år (10:e försöket, tror jag?)

Link92 - BIM 5/5, 29 år (22:a försöket) PLUSSAT

Camilla82 - Bim 5/5, 38 år (6e försöket)

MsTintin - bim 6/5, 29 år (13 försöket)

Vickan 31, bim 7/5, 31 år (11:e försöket)

MAKL, bim 7/5, 27 år (8:e försöket)

DrLavernius - bim 9/5, 27 år (1:a försöket)

Stickling, bim 9/5, 33 år (10:e försöket, två missfall)

Lisen91, BIM 10/5, 29 år (10:e försöket)

Elise96 - bim 10/5, 24 år (1:a försöket)

BoringBrick92, BIM 10/5, 28 år (6:e försöket)

Gulgja - bim 10/5, 28 år, (1:sta försöket efter stabiliserade prolaktinvärden)

hellow0rld, BIM 10/5

Mimow11 BIM 11/5, 29 år (2:a försöket)

hejhejkola - BIM 12/5, 26 år (6:e försöket, 3 tidiga mf)

Emmalucy, bim 13/5, 35 år (5:e försöket, 3 år misslyckade försök med exet)

RH93, BIM 14/5, 28 år (10:e försöket)

Rungirl, BIM 14/5, 32 år (7:e försöket)

Msofie, BIM 15/5 25 år (15:e försöket)

apan95, BIM 16/5, 25 år (19:e försöket, ett mf)

NatMar005, BIM 17/5, 33 år (27:e försöket, 7 mf)

Lilja3389, BIM 20/5, 28 år 1 års försök varav 1 missfall och 3 månaders paus

Micaelaaa, BIM 20/5, 25 år (10:e försöket)

Linneadou, BIM 20/5, 29 år (1:a försöket)

Ericky, BIM 21/5, 33 år (10:e försöket)

Paperlanterns, BIM 21/5, 32 år (5:e försöket)

Molybden, BIM 22/5, 26 år (11:e försöket, 4 eller 5 äl)

Soff, BIM 24/5, 33 (14:e försöket)

Weloty, BIM 25/5, 30 år (13:e försöket)

Septemberbarn123, BIM 26/5, 21 år (7:e försöket tror jag)

Eclipse, BIM 29/5, 31år, (4:e försöket, MF på försök 3)

• Emmalucy
    Ericky skrev 2021-05-03 08:33:25 följande:

En fråga till er som tempar. Jag skulle vilja tempa nu fram till dess att vi börjar en utredning för att se om jag verkligen har ägglossning varje månad, då jag tror att jag inte har det öht många månader. Den teorin bekräftades också lite då jag tog progesterontest 7 dagar efter förmodad ÄL och fick 4 i resultat och man ska ligga över 50 gärna. Vill ha lite data att visa på eventuell utredning sedan. Kommer inte tempa efter bekräftad ÄL då jag helst skulle slippa alla test då de ofta stressar, men känner att det skulle vara bra att veta inför eventuell start med utredning och Letrozol som varit på tal tidigare i mitt fall.

Min frågor till er är,

1. Vad har ni för termometer?

2. Hur lång tid tar det innan svaret visas?

3. Tempar ni en eller flera gånger varje morgon? Läste om någon som tog 3 mätningar varje morgon bara för att försäkra sig om att hon fått samma resultat på minst 2 mätningar.

Tack <3

Jag har en vanlig från apoteket, den visar bara 3 siffror (t.ex 36.4, de som är mer populär visar t.ex 36.7 men för mig spelar det inte roll längre). Jag ser fortfarande kurvan :) det tar typ 15sec, och jag läser det första resultatet. Testar ALDRIG igen,och oroa mig inte särskilt mycket om jag tar tempen en timme eller 2 senare eftersom det står på Amerikanska sidor att sin BBT ökar med 0.10 Farenheit per timme, så det är verkligen noll o ingenting i Celsius :)

Jag använder också inte NC, Fertilityfriend gör samma sak helt gratis (den har inte funktionen att läsa av äl stickor men för tempsen är det densamma tror jag, men jag har aldrig använt NC så kan inte vara helt säker) Hjärta

MsTintin skrev 2021-05-03 08:40:59 följande:

Blev senare ÄL så jag flyttar fram bim lite :) 

Är det någon annan som upplever en ganska seg tempstigning efter ÄL? Jag brukar ligga runt 36,10-30 innan ÄL och direkt efter ÄL så går tempen bara upp till 36,45-55 ungefär. Nu lite mer än en vecka efter ÄL så hoppar tempen upp till 36,85. Funderar på vad det kan bero på.

Jo, det är densamma för mig, brukar ha typ 36.0-36.2 innan äl, och 36.4-36.6 efter äl. I mina ögon beror det på låg progesteron men har aldrig haft mina värda kollat. Den stiger aldrig i andra veckan efter äl :(
  • Emmalucy
    Oj skrev lite fel, BBT ökar med 0.5 Farenheit per timme du sovar, så det blir typ 0.10 i Celcius :)
  • Emmalucy
    NatMar005 skrev 2021-05-03 08:58:14 följande:

Jag håller på att explodera inuti och känner att jag måste få skriva av mig och se om jag/vi är ensamma i det här:

Det känns som om det här försökandet håller på att ta död på vår relation. Min sambo tycks aldrig vilja ha sex längre, han har inga problem med att det går en månad typ ocjbdet gör mig så stressad av flera skäl. Efter vårt senaste MF verkar han tom undvika all fysisk beröring bortsett ifrån enstaka pussar i förbifarten ungefär dessutom. Han har slutat säga godnatt, bara vänder sig om och somnar. Vi pratar knappt ens med varandra längre och när vi är ensamma är det som om han gör allt han kan för att faktiskt undvika att vara ENSAMMA. Alltså han hittar på projekt här hemma, renovering etc. Vi har en ledig helg i månaden tillsammans pga att jag jobbar skift. Då har det varit viktigt för oss att vi somnar och vaknar, äter frukost ihop. Den här helgen har jag både somnat och vaknat själv. Han grejar all vaken tid och efter middag vid typ 21 (jag har fått äta ensam för han "ska bara") så somnar han i soffan.

Jag har börjat få tankar så som "tänder han inte på mig längre? Älskar han mig inte? Vill han ens ha barn med mig?". Det är fruktansvärt jobbigt. Och att få nobben hela tiden tär på mitt självförtroende och självkänsla. Jag älskar ju honom och är superattraherad av honom. Jag vill ju ligga med honom barn eller inte liksom. Me han tycks inte vilja alls..

Vi bägge hade svårt att somna igårkväll och när han frågade mig vad som var fel och jag försökte berätta så svarade han med tystnad tills han till slut somnade. Och kvar låg jag och stirrade i taket...

Min älskade älskade sambo.kan inte tänka mig livet utan honom och nu känns det som att jag kanske måste börja göra det. Jag går sönder. Är det någon mer här som kan känna igen sig i att samlivet förändrats sen ni började försöka bli gravida? Hur har det påverkat er isf och hur är det mellan er? Goda råd tack.

Vad jobbigt det låter, ni har ju försökt såpass länge att det känns väldigt rimligt att han är nere men inte känner att han kan uttrycka det.

Jag tror andra som har svarat har bra råd, men kan tänka mig att det bästa är att försöka få honom att berätta precis hur han mår, vad det är som gör honom ledsen och om han har något hum om vad kan hjälpa honom psykiskt. Jag vet att vi kvinnor bär mycket ansvar i att skaffa barn, men killar brukar tycka att de ska bara bit ihop och inte säga något. Kanske om han får lov att bara prata ut sina känslor utan att du har ett svar för allting, så kan det kännas lite lättare för honom att uttrycka sig själv? Jag kan tänka mig att då skulle han ?känna sig hörd? men vill inte påstå att det inte händer nuförtiden såklart :)

Heminsemination låter som en idé, då vet man att sexet är aldrig för babymakings skull, och det kanske då skulle känns mer roligt? Jag vet att någon i en av dessa trådar gjorde det och det blev en enorm lättnad på deras sexliv :) lycka till Hjärta
  • Emmalucy
    NatMar005 skrev 2021-05-03 18:40:32 följande:

Alltså det här måste vara murphys lag eller nåt. Fick precis fast gubbe på äl-test. Chansen att få ligga ikväll hade varit större om jag befunnit mig på mars och sambon kvar här på jorden... #jagärintebitter

Hoppas att du kommer antingen ha äl senare ikväll eller imorgon, så det blir inte helt körd :) ägget överlever minst 12timmar efter den släpptes, så chansen lär ju finnas kvar imorgon! lycka till <3
Svar på tråden BIM MAJ, första barnet