• Amandannn

BIM MAJ, första barnet

Hej! Har inte sett någon bim maj tråd så tänkte att jag startar en nu för oss som ska försöka få vårat första barn. :)

Närmar ju sig ändå med stormsteg, detta blir vårat första riktiga försök.

Påbörjar listan i första inlägget. :)

Lycka till åt oss alla <3

• Svar på tråden BIM MAJ, första barnet
  • Carina82
    Molybden skrev 2021-04-27 20:35:13 följande:

Jag har fått hjälp tidigare innan jag försökte få barn men nu väntar jag på att få hjälp med ägglossningsstimulering. Så jag känner mig också rätt så ny på området helt plötsligt. Men har läst mycket av Jennys Koos-Vulverine då allt inom vården tar så lång tid och jag är otålig, haha. Så rekommenderar att läsa de hon har skrivit!

Åh bra tips, följer också vulverine men har inte riktigt fokuserar på hennes pcos-grejer. Kommer absolut ändras nu ;) Det där med ägglossningsstimulering känns igen, blir intressant att testa. Hoppas det hjälper för oss båda <3
  • Weloty
    Hej! Jag lägger till mig själv på listan här, efter att min mens kom inatt. Jag har varit med i några trådar tidigare men inte alla. Nu har vi försökt aktivt i ett års tid utan en tillstymmelse till positivt resultat. Jag har regelbunden mens på 28 dagar, har tydliga tecken på ägglossning, och vi har sex varannan dag under de fertila dagarna. Men ingenting händer. Om även denna månad misslyckas så kommer vi att söka hjälp på en fertilitetsklinik. 

Är det någon av er som upplever att er menscykel har förändrats sedan ni började försöka? Förut såg varje månad exakt likadan ut, jag fick alltid min mens på morgonen och det kom klart blod direkt. Mensvärken kom i princip samtidigt. Nu har jag i flera månaders tid fått ljusrosa flytningar i 1-2 dagar innan mensen kommer, samt svaga känningar i nedre delen av magen som kommer och går. Så fort mensen kommer så övergår det till vanlig mensvärk istället. Tycker även att jag blöder mer än tidigare, men samma antal dagar.

Amandannn - bim 5/5, 20 år (1:a försöket)

Mirabilis89 - Bim 5/5, 32 år (10:e försöket, tror jag?)

Link92 - BIM 5/5, 29 år (22:a försöket)

Camilla82 - Bim 5/5, 38 år (6e försöket)

MsTintin - bim 6/5, 29 år (13 försöket)

Vickan 31, bim 7/5, 31 år (11:e försöket)

MAKL, bim 7/5, 27 år (8:e försöket)

DrLavernius - bim 9/5, 27 år (1:a försöket)

Stickling, bim 9/5, 33 år (10:e försöket, två missfall)

Lisen91, BIM 10/5, 29 år (10:e försöket)

Elise96 - bim 10/5, 24 år (1:a försöket)

BoringBrick92, BIM 10/5, 28 år (6:e försöket)

Gulgja - bim 10/5, 28 år, (1:sta försöket efter stabiliserade prolaktinvärden)

Mimow11 BIM 11/5, 29 år (2:a försöket)

hejhejkola - BIM 12/5, 26 år (6:e försöket, 3 tidiga mf)

RH93, BIM 14/5, 28 år (10:e försöket)

Rungirl, BIM 14/5, 32 år (7:e försöket)

Msofie, BIM 15/5 25 år (15:e försöket)

apan95, BIM 16/5, 25 år (19:e försöket, ett mf)

NatMar005, BIM 17/5, 33 år (27:e försöket, 7 mf)

Lilja3389, BIM 20/5, 28 år 1 års försök varav 1 missfall och 3 månaders paus

Micaelaaa, BIM 20/5, 25 år (10:e försöket)

Ericky, BIM 21/5, 33 år (10:e försöket)

Paperlanterns, BIM 21/5, 32 år (5:e försöket)

Molybden, BIM 22/5, 26 år (11:e försöket, 4 eller 5 äl)

Weloty, BIM 25/5, 30 år (13:e försöket)

Septemberbarn123, BIM 26/5, 21 år (7:e försöket tror jag)
  • Msofie
    Weloty skrev 2021-04-28 10:53:27 följande:

Hej! Jag lägger till mig själv på listan här, efter att min mens kom inatt. Jag har varit med i några trådar tidigare men inte alla. Nu har vi försökt aktivt i ett års tid utan en tillstymmelse till positivt resultat. Jag har regelbunden mens på 28 dagar, har tydliga tecken på ägglossning, och vi har sex varannan dag under de fertila dagarna. Men ingenting händer. Om även denna månad misslyckas så kommer vi att söka hjälp på en fertilitetsklinik. 

Är det någon av er som upplever att er menscykel har förändrats sedan ni började försöka? Förut såg varje månad exakt likadan ut, jag fick alltid min mens på morgonen och det kom klart blod direkt. Mensvärken kom i princip samtidigt. Nu har jag i flera månaders tid fått ljusrosa flytningar i 1-2 dagar innan mensen kommer, samt svaga känningar i nedre delen av magen som kommer och går. Så fort mensen kommer så övergår det till vanlig mensvärk istället. Tycker även att jag blöder mer än tidigare, men samma antal dagar.

Amandannn - bim 5/5, 20 år (1:a försöket)Mirabilis89 - Bim 5/5, 32 år (10:e försöket, tror jag?)Link92 - BIM 5/5, 29 år (22:a försöket)Camilla82 - Bim 5/5, 38 år (6e försöket)MsTintin - bim 6/5, 29 år (13 försöket)Vickan 31, bim 7/5, 31 år (11:e försöket)MAKL, bim 7/5, 27 år (8:e försöket)DrLavernius - bim 9/5, 27 år (1:a försöket)Stickling, bim 9/5, 33 år (10:e försöket, två missfall)Lisen91, BIM 10/5, 29 år (10:e försöket)Elise96 - bim 10/5, 24 år (1:a försöket)BoringBrick92, BIM 10/5, 28 år (6:e försöket)Gulgja - bim 10/5, 28 år, (1:sta försöket efter stabiliserade prolaktinvärden)Mimow11 BIM 11/5, 29 år (2:a försöket)hejhejkola - BIM 12/5, 26 år (6:e försöket, 3 tidiga mf)RH93, BIM 14/5, 28 år (10:e försöket)Rungirl, BIM 14/5, 32 år (7:e försöket)Msofie, BIM 15/5 25 år (15:e försöket)apan95, BIM 16/5, 25 år (19:e försöket, ett mf)NatMar005, BIM 17/5, 33 år (27:e försöket, 7 mf)Lilja3389, BIM 20/5, 28 år 1 års försök varav 1 missfall och 3 månaders pausMicaelaaa, BIM 20/5, 25 år (10:e försöket)Ericky, BIM 21/5, 33 år (10:e försöket)Paperlanterns, BIM 21/5, 32 år (5:e försöket)Molybden, BIM 22/5, 26 år (11:e försöket, 4 eller 5 äl)

Weloty, BIM 25/5, 30 år (13:e försöket)Septemberbarn123, BIM 26/5, 21 år (7:e försöket tror jag)

Min mens och cykel har förändrats en del under de 15 månader vi försökt faktiskt. Det första halvåret var cyklen oregelbunden och kunde komma på allt mellan cd 32 till 40. Nu ligger den stadigt på CD 29-31. Tidigare fick jag alltid mens på förmiddagen, men nu upplever jag att den kommer lite när som helst under dagen haha, 22.00 senast.
  • Weloty
    Msofie skrev 2021-04-28 10:58:29 följande:
    Min mens och cykel har förändrats en del under de 15 månader vi försökt faktiskt. Det första halvåret var cyklen oregelbunden och kunde komma på allt mellan cd 32 till 40. Nu ligger den stadigt på CD 29-31. Tidigare fick jag alltid mens på förmiddagen, men nu upplever jag att den kommer lite när som helst under dagen haha, 22.00 senast.
    Vad skönt att den har stabiliserats lite, det måste göra hela processen enklare för er. Glad

Det är säkert helt normalt att cykeln ändras, men man kan inte låta bli att fundera och oroa sig över om det är någonting fel. Ibland tror jag att det kanske alltid har varit så här, men att jag nu märker av minsta lilla förändring eftersom att jag tänker så mycket på symptom, var jag befinner mig i cykeln osv. Innan vi började försöka hade jag inte alls samma koll, då visste jag i princip bara att mensen skulle komma på ett visst datum +/- 1-3 dagar.
  • Steeph

Här är en till som försökt över 1 år för att få första barnet (ma feb. 2020) och som dessutom sökt till privat IVF. Känns helt omöjligt att få en liten bebis

10e juni ska vi till kliniken och då planera inför ivf. Det blir dock ivf tidigast i augusti pga sommarstängt. Tills dess så kör jag letrozol för att boosta äl och är idag på cd 5. Förväntad äl är 8/5. Hoppas så att hinna bli gravid innan dess, men är ändå tacksam för att ivf finns (även om det inte finns några garantier).

• Micaelaaa

Är det nån som äter/har ätit rosenrot och/eller bidrottninggele? Jag började i och med min senaste mens och nu ligger min temp långt under vad den brukar göra under den här perioden i cykeln. Eller rättare sagt långt under vad den nånsin har gjort. Kan det vara rosenroten eller bidrottninggelen som gör det? Nån som har erfarenhet av det??

Vet egentligen inte om jag tror att det hjälper att äta tillskott av olika slag men just nu känner jag att jag provar allt som går typ! Körde med bisolvonmetoden för några månader sedan, men slutade efter jag provat 1 cykel. Kändes inte riktigt bra att stoppa i mig hostmedicin när jag egentligen inte behövde det!

• Emmalucy
    Micaelaaa skrev 2021-04-28 16:34:48 följande:

Är det nån som äter/har ätit rosenrot och/eller bidrottninggele? Jag började i och med min senaste mens och nu ligger min temp långt under vad den brukar göra under den här perioden i cykeln. Eller rättare sagt långt under vad den nånsin har gjort. Kan det vara rosenroten eller bidrottninggelen som gör det? Nån som har erfarenhet av det??

Vet egentligen inte om jag tror att det hjälper att äta tillskott av olika slag men just nu känner jag att jag provar allt som går typ! Körde med bisolvonmetoden för några månader sedan, men slutade efter jag provat 1 cykel. Kändes inte riktigt bra att stoppa i mig hostmedicin när jag egentligen inte behövde det!

Jag testade bidrottningsgele för många år sen, kommer tyvärr inte ihåg hur mina temps var, meeen det är interessant det du säger om temps,   eftersom denna cykel är mina pre-äl temps mycket lägre än de brukar vara, och efter 2 cyklar som var helt katastrof så undrade/hoppades jag att låg temps betyder bra nivåer östrogen? Så kanske det ligger något i det eftersom RR och bidrottningsgele ska hjälpa äl :) håller tummarna för dig! Jag har tänkt testa det igen men orkar fan inte med mer vitamintabletter, och ätit själva gelen förut och det smakar som öronvax! Aldrig igen hahah
  • Link92
    Micaelaaa skrev 2021-04-28 16:34:48 följande:

Jag åt bidrottninggelé ett par månader i somras och tyckte att jag inte kände något särskilt då men mina cykler efteråt blev längre. Med rosenrot och bisolvon (som jag åt ihop) blev mina cykler något kortare (ÄL på CD11 ena månaden vilket kändes onödigt tidigt så då slutade jag). Jag upplevde inga större variationer i temperatur. Det diffar alltid lite cykel till cykel tycker jag.

Har man inga uppenbara cykelproblem tror jag man ska låta bli att testa sådana där tillägg, men jag vet hur svårt det är att låta bli när allt man vill är att få det där plusset...
  • Micaelaaa
    Emmalucy skrev 2021-04-28 18:31:08 följande:

Jag testade bidrottningsgele för många år sen, kommer tyvärr inte ihåg hur mina temps var, meeen det är interessant det du säger om temps,   eftersom denna cykel är mina pre-äl temps mycket lägre än de brukar vara, och efter 2 cyklar som var helt katastrof så undrade/hoppades jag att låg temps betyder bra nivåer östrogen? Så kanske det ligger något i det eftersom RR och bidrottningsgele ska hjälpa äl :) håller tummarna för dig! Jag har tänkt testa det igen men orkar fan inte med mer vitamintabletter, och ätit själva gelen förut och det smakar som öronvax! Aldrig igen hahah

Förstår vad du menar med att inte orka mer tabletter och tillskott! Har tidigare bara ätit folsyra och multivitamin men fick ta ett litet uppehåll i det hela. Jag tyckte det bara adderade mer stress över att komma ihåg att ta dem.

Haha, ja, det lät ju inte jättegott! Nu tar jag ju bidrottninggelen i tablettform och det smakar ju inte så mycket, tack och lov! Håller tummarna för dig också!
  • Micaelaaa
    Link92 skrev 2021-04-28 19:54:58 följande:

Jag åt bidrottninggelé ett par månader i somras och tyckte att jag inte kände något särskilt då men mina cykler efteråt blev längre. Med rosenrot och bisolvon (som jag åt ihop) blev mina cykler något kortare (ÄL på CD11 ena månaden vilket kändes onödigt tidigt så då slutade jag). Jag upplevde inga större variationer i temperatur. Det diffar alltid lite cykel till cykel tycker jag.

Har man inga uppenbara cykelproblem tror jag man ska låta bli att testa sådana där tillägg, men jag vet hur svårt det är att låta bli när allt man vill är att få det där plusset...

Nä, jag håller ju egentligen med dig. Ibland tror jag att det stjälper mer än hjälper att proppa i sig tillskott. Erkänner att jag är lite nojig över att jag ska strula till min cykel helt nu, eftersom den vanligtvis alltid ligger på 30 eller 31 dagar. Men som du säger är det ju svårt att låta bli om det finns en mikroskopisk chans att det faktiskt hjälper!

Tänker dock att om det inte tar sig denna gången heller och min cykel blir kaos så struntar jag i det. Då har jag ju i alla fall provat!
Svar på tråden BIM MAJ, första barnet