• Emmalucy

BIM MAJ, första barnet

Anonym (lite halvt) skrev 2021-05-03 20:09:25 följande:
    Jag är så inställd på att det är negativt att det känns onödigt på något sätt. Det var seglivade spermier om det blivit nåt, haha. Vi hade sex 4-5 dagar innan ÄL, om jag ska tro min app, sen var ju min sambo sjuk. Jag vill helst inte hoppas för mycket, utan jag antar bara att mensen blivit sen. Jag har lite molande värk, men bara som en lightversion av mensvärk som aldrig riktigt kommer igång. Den kommer och går hela tiden och har gjort så sen i lördags, vilket är konstigt. Min plan var ju att beställa hem en massa test när vi ska börja försöka ordentligt, haha.

Jag är ändå helt inställd på att mensen kommer senast imorgon, men jag lovar att hålla er uppdaterade!
    Känner du till din menscykel? Har glömt om du svarat förut :) det är inte många som har äl prick på cd14 och mens prick på cd28. Lycka till! <3
  • Emmalucy
    NatMar005 skrev 2021-05-04 09:14:44 följande:

Hörrni, så lustigt hur allt kan vända. Kom hem till en fin middag med levande ljus och en flaska vin. En sambo som öppnade upp sig. Fina samtal och en TV som var avstängd tills vi gick och la oss. Bara vi och en massa härliga skratt. Och ett positivt ägglossningstest på det.

Tack för allt stöd och goda råd! Visade sig att mina farhågor var helt obefogade och att bristen på närhet ifrån min sambo och avståndstagandet berodde på något helt annat så som stress och skam. Det och ilskan/sorgen över alla våra MF. Stressen över remissen till Ivf osv. Känns så otroligt skönt att ha rert ut allt och extra skönt att der kom på hans initiativ. Blev så lättad och överraskad att jag började gråta när jag kom hem och såg vad han hade gjort. Min älskade, älskade sambo och livspartner. Gud, känner mig plötsligt som nykär igen, haha.

Jag blir tårögd av att läsa detta :) så glad för er skull! Han kommer säkert mår bättre av att ha öppnat upp sig nu, och det hjälper dig att inte behöva gissa på vad som är svårt hos honom. Många av oss känner igen hur tugnt det är att bära saker om infertilitet. Fantastiskt! <3
  • Emmalucy
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-05-03 21:27:42 följande:
    Jag har en mensapp, men jag tempar inte. Min cykel är på 26 dagar och brukar vara punktlig, men förra månaden och nu denna har den krånglat. Däremot vet jag ju inte exakt när jag har ägglossning, utan det är appen som ger mig ett troligt fertilt fönster, men det enda den räknar på är ju antalet dagar i cykeln. Det brukar stämma väldigt bra med ÄL-flytningar, dock, så antagligen stämmer det väl i stora drag i alla fall. :) Den krånglar säkert för att vi bestämt oss för att börja försöka så småningom, och så blir det någon undermedveten stress som stör. :/
    Ahh okej :) ja även om du inte vet när äl sker så vet du hur långa dina cyklar är :) om du inte har slutat med hormonpreventivmedel nyligen, that is. Stresset kan gör att äl skutits fram, men tiden mellan äl och mens blir typ aldrig ändrat, det är livscykeln på ägget som styr, så att säga :) hoppas du blir klokare på ett eller annat sätt snart!
    Msofie skrev 2021-05-04 07:53:51 följande:

Hörrni, börjar fan bli nervös här. Det senaste året har jag haft ÄL på cd 15-18. Nu är jag på cd 19 och har inte ens fått en peak än. Är det någon som har fått sen/utebliven ÄL cyklen efter äggledarspolning? Enligt läkare uteblev min ÄL inte förra cyklen men cyklen innan och hade blivit rätt otrolig om denna också uteblev (trots alla tester på mig ser finemang ut)

Har gjort spolning, men det var så många år sen så jag kommer inte ihåg :( tyvärr, vill bara skicka en stor kram! Tempar du eller kollar på annat sätt (t.ex kolla livmodertappen? Den är inte glamorös men mitt bästa sätt att kolla hur det går kring äl). Jag är ganska anti äl stickor eftersom man kan missa peaken, men att tempa ger mig alltid en tydlig tecken på äl, så jag hoppas att du bara har missat peaken och inte cykeln är rubbad :)
  • Emmalucy
    Gulgja skrev 2021-05-04 10:04:17 följande:

Hur lång lutealfas har ni?

10-11 dagar :/
  • Emmalucy
    Gulgja skrev 2021-05-04 11:12:42 följande:

Intressant med ni som har en lutealfas som är mindre än 10 dagar. Min gyn vill att den ska vara på 14 dagar. Och jag har mellan 7-8 dagar, kan vara därför jag inte blivit gravid. Ni som har 10 dagar och mindre, har ni fått någon behandling?

Jo, 7-8 dagar är absolut för kort, ägget brukar försöka implantera mellan 7-12 dagar efter äl ungefär, så mensen kommer innan ägget har haft en chans. Jag fick testa progesteron utskrivit, men det stoppade inte min mens från att börja, även de månader jag fick svaga plus på gravtestet. Har du möjlighet till utredning? Konstigt att din gyn sa det men gav dig ingen hjälp... Skulle nog tycka att du skulle få något utskrivet att testa iaf :)
  • Emmalucy

Finns det någon i tråden som är bosatt i Stockholm och söker/letar efter klinik att gå utredning på? Helst privat, då jag har redan överlevt vanliga healthcare för många år sedan och blev bara frustrerad och besviken över det. Tom var det på Sofiahemmet som så många tycker om, allt jag fick var ett recept på D vitamin och remiss till IVF, och blev aldrig lyssnat på.

Tack om någon har erfarenhet att dela med sig! Jag behöver hitta någon som kan engelska också eftersom sambon inte pratar Svenska, men det borde nog alla läkare även om hemsidan inte har en engelsk variant. Hjärta

• Emmalucy
    Gulgja skrev 2021-05-04 12:22:53 följande:
    Förlåt. Jag var nog otydlig. Jag fick progesteron vagitorer utskrivet och påbörjade intag av dem igår för första gången så jag hoppas att det hjälper mig. Jag får spottings på dag 7-8 som några dagar senare leder till rikligt blod. Och såhär har det varit sen vi började försöka i september.

Vad fick du för progestoron utskrivet? Blir lite orolig när jag läser om att progesteron tillskott inte funkar för många. Vet inte då vad felet kan vara.
    Ahhh, jag hade samma problem med spottnings förut :) vet inte exakt vad det var för progesteron men det var vagitorer som jag tog. Jag misstänker att jag behöver tjockare slemhinna (har mätt 2ggr, en på 5mm och en på 8mm, men minns inte när i cykeln den första var - den andra var en eller 2 dagar innan äl) men det är ingen gyn eller läkare som lyssnar på mig. "Slemhinnans tjoklek spelar ingen roll"

Jag hoppas verkligen det hjälper er :) vi är alla så olilka! Gav de dig en cykeldag där du skulle börja med progesteron? Om du spottar äl+7-8 men blöder inte till typ äl+10-11 så har du en LP på 10-11 dagar, även om det känns redan förstörd när man spottar :( så räknar man iaf
  • Emmalucy
    Anonym (lite halvt) skrev 2021-05-04 12:36:17 följande:

Det känns så sjukt att skriva det här, och jag tvekade länge på om jag skulle göra det överhuvudtaget. Jag tog ett test i morse, helt övertygad om att det skulle vara negativt och bara få igång den försenade mensen.

Jag hade tokfel. Jag är gravid?! Det känns helt sjukt. Och jag har skuldkänslor också, för jag vet att så många av er har kämpat så länge, och här kommer jag. Nu hoppas jag bara att pyret vill stanna.

Shit vad mycket meddelande man missar när man försvinner ett par timmar hahah, stooort grattis! Och för dig som har varit här för så många i tråden denna månad, du är ju värt det! :) jag känner mig glad att du kommer att vara här ett tag till, du har verkligen varit underbar i denna månadstråd! Kram <3
  • Emmalucy
    Gulgja skrev 2021-05-04 13:19:47 följande:
    Gällande slemhinna, vad kan du få för behandling mot det?

Tack!! Håller tummarna. Min gyn sa att jag kunde börja 24 timmar efter första positiva ÄL test men det kändes väldigt tidigt. Så jag googlade till mig och såg att många fått veta att det ska tas 3 dagar efter positivt ÄL test samt efter temp höjning. Så jag fick en temp höjning i söndags och då började jag med vagitorerna.

Gällande LP, min gyn (återigen) sa att jag ska räkna cykeldag 1 första dagen jag får spottings och inte när jag börjar blöda på "riktigt".

Vet inte riktigt vad jag ska tro längre. Jag har fått bli min egen vårdgivare och letat mig fram till svar på nätet. Tog progesteron prov på cykeldag 21 och 23, och då låg progestoronet på 40 som enligt henne var normalt. Men jag kunde inte känna mig bekväm med det just på grund av spottingsen då jag läst att det kan vara ett resultat av för lågt progesteron så därför ville jag ha vagitorer utskrivet, vilket jag fick!

Har du fortfarande problem med spottings?
    Hmm, det låter ju snabbt efter äl att börja, som du skriver så bekräftar man temphöjning efter 3 dagar, och en positiv äl sticka betyder inte att man har äl den dagen, eller överhuvudtaget. Men bra att du kör nu oavsett! :) 

Väldigt interessant att ditt gyn säger så om cykeldagar, jag har alltid läst och räknat med att den dagen du ser rött är din första mensdag, och mina spottings var alltid brun förut. Jag har inte längre det problemet, men har inte heller gjort något specifikt för att bli av med det. :/ Jag tror också att jag har lågprogesteron, jag tempar och mina temps är alltid riktigt låga efter äl, det blir knappt någon höjning, plus det med att få mens runt äl+10-11. Ska kolla en privatklinik om (eller säkert när) mensen kommer och se om jag kan få något annat utskrivit än en till kur på progesteron :)

• Emmalucy
    Msofie skrev 2021-05-04 15:37:39 följande:

Thank you Lord! Äntligen flera dagar för sent fick jag en peak. Kroppen är allt bra konstigt, ingen aning vad som gjorde att det blev så sent.
    Hell yeah!! Solig dags för den sista babydance för cykeln då ;)
Svar på tråden BIM MAJ, första barnet