• Amandannn

BIM MAJ, första barnet

Hej! Har inte sett någon bim maj tråd så tänkte att jag startar en nu för oss som ska försöka få vårat första barn. :)

Närmar ju sig ändå med stormsteg, detta blir vårat första riktiga försök.

Påbörjar listan i första inlägget. :)

Lycka till åt oss alla <3

• Svar på tråden BIM MAJ, första barnet
  • apan95
    Emmalucy skrev 2021-05-05 09:43:10 följande:

Kan verkligen tänka mig hur det är blandade känslor just nu, klart alla hoppas att det blir till på egen hand, det är så vi lära oss när vi är yngre, och jag tror att det blir ännu tuffare för allt under infertiliteten eftersom det är verkligen grävd djupt ner att vi skaffar bebisar via sex, och inget nämnd om problem, alternativa vägar till att bli förälder, osv. Hoppas jag förklarar rätt, svenska är inte mitt modersmål :) hade man lärt när man var ung att det finns olika sätt att bli förälder, och inga är mindre värd än den andra, skulle vi kanske inte ha like mycket skuld känslor när det inte går till på det enda sättet vi blev lärda när vi var yngre.

Jag tycker denna cykel nu ska fara lite festligt, sista chansen att dricka, kaffe, mögelost, you name it :) njut verkligen med säkerhet att nästa cykel har du bra chanser att bli gravid 

Jaaa precis, antagligen sitter det ju mentalt som du säger vad man är inlärd med osv.. Man får ju vänja sig vid tanken bara men det blir väl en del av hela den här resan! allt blir inte som man har tänkt sig men förhoppningsvis blir det bra i slutet ändå!

Borde väll egentligen som du säger festa till de lite denna cykeln men de låser sig så mentalt att göra alla de där grejerna jag inte gjort på ett år nu.. haha! Får försöka!
  • RH93

Men vilken fin läsning man hade att komma ikapp med här. Så mycket kloka saker som skrivs!

Stort grattis till dom som plussat. Och all min omtanke och kramar till alla som fortfarande kämpar <3 snart är det vår tur!

Själv är jag på äl+6 troligtvis (har inte testat nånting) och tiden har nog aldrig gått långsammare. Har under hela hösten haft huur mycket som helst på jobbet. Vilket iofs inte var bra för min kropp pga stress, och kanske påverkat bebismöjligheterna. Men det känns nästan jobbigare nu för jag har inte alls så mycket att göra, vilket istället resulterar i att jag kan sitta och tänka, läsa här och googla på allt möjligt. Det enda jag kan tänka på är att bli gravid just nu. Hade stort hopp igen vid äl men försöker att inte hålla det uppe för mycket för att inte bli besviken igen.

• NatMar005
    Emmalucy skrev 2021-05-05 10:28:10 följande:

I'm not crying, I have something in my eye!!  Du har helt rätt om den här tråden NatMar005, den ÄR speciell :) annorlunda, genuin, känns som att alla hör hemma här (har iofs bara varit med i 4st trådar här på FL men jag orkade nästan inte lägga mig i listan igen för att trådarna är dominerat av ett par vänner och resten blir ganska ignorerat, men tycker att denna tråd har lyckats fånga de flesta som vågade vara med) :) kram för er alla, fina, stärka kvinnor härinne 

Vet precis vad du menar! Stor kram till dig <3
    superbloom skrev 2021-05-05 10:36:07 följande:

Jag blir helt gråtfärdig. Tack snälla du <3 Och jag håller med vad andra har skrivit när nedan. Du är så varm och klok, och verkar vara helt fantastisk! <3 

Men gud vilka fina ord som haglar över mig idag! Blir alldeles generad, hehe. Tack snälla rara du och detsamma. <3
    Vickan31 skrev 2021-05-05 10:57:18 följande:

Ååh men tack detsamma!! Dina fina ord berör ju verkligen in i hjärtat och jag är så glad och tacksam för den här gemenskapen och allt som ni underbara, omtänksamma människor gör - inte minst du som orkar finnas där och stötta och peppa oss andra trots allt tungt du gått igenom. Att du vågar dela med dig och öppna upp om allt som är så svårt 

Jag behöver verkligen er omtänksamma, kloka, hjälpsamma kvinnor här inne, och dagar som denna då mensen kom ännu en oönskad gång (elfte aktiva försöket, har dock försökt mer än ett år men var utan mens och ägglossning ett tag) så känns det bättre att tänka på att jag inte är ensam 

Hade ingen aning om att jag gjorde något särskilt såna men vad fint att det årnsåndet tas emot. Åh nej vad trist att höra. Önskar jagvhade några peppande ord men helt ärligt, idag får man kanske bara sacka ihop för att helt enkelt kunna komma igen imorgon istället? Du Är INTE ensam. Inte här. <3
  • Vickan31
    NatMar005 skrev 2021-05-05 15:27:12 följande:
    Hade ingen aning om att jag gjorde något särskilt såna men vad fint att det årnsåndet tas emot. Åh nej vad trist att höra. Önskar jagvhade några peppande ord men helt ärligt, idag får man kanske bara sacka ihop för att helt enkelt kunna komma igen imorgon istället? Du Är INTE ensam. Inte här. <3
    Att få svar från någon här, trots att vi inte känner varandra eller vet så mycket mer förutom den delade barnlängtan, kan göra mer än man tror Hjärta Tack, det är precis så jag tänker också. Jag var dock väldigt inställd på att det inte blev något denna månad pga hur knasigt allt blev efter spolningen med konstig tempkurva och inget starkt utslag på ÄL-tester. Men det är klart att det suger ändå. Unnar mig en latte cappuccino just nu och återgår till koffeinfritt när mensen är över ;) Tack igen för gemenskapen och stödet <3 
  • MsTintin
    NatMar005 skrev 2021-05-04 22:21:40 följande:

Kan ju vara värt ett samtal för din egen sinnesfrid skull om inte annat. Eller bara få en förklaring på hur de resonerar så ni har komplett underlag för framtiden oavsett eventuell orsak. :) skönt att ni har en fin upplevelse av stället ni går till! Själva har vi fyllt i hälsodeklarationerna idag och ska skicka iväg dem i dagarna tänkte jag när man väl vågat ställa sig på vägen, haha. Finns det någon risk att man blir nekad utredning i det går skedet? Jag vet inte vad vi har att vänta oss liksom.. Tänk om de bedömer oss som att vi inte kvalificerar eller nåt pga deklarationen eller liknande??

Nu har jag pratat med min läkare, hon sa att det inte var något att oroa sig för eftersom att jag får ägglossning och är normalviktig. Tydligen är det bara positivt att jag har mycket äggblåsor och ett värde på 6,6 i min situation (och så länge den ser likadan ut) , då det innebär att jag har många år kvar av fertilitet och vid IVF så kan det ofta innebära att man kan plocka fler ägg. Så jag hoppas på att någon av alla dessa ägg ska mogna till ett riktigt guldägg och äntligen ge mig och min man det vi önskar oss mest av allt <3
  • Molybden

Alltså jag hatar att aldrig veta när ägglossningen kommer att ske. Hade ägglossningskänningar fredag till måndag vilket stämde med vad läkaren trodde. Dock inte fått någon tempökning än men mitt humör är dåligt idag så hoppas på tempen är seg. Eller så beror humöret på något annat typ att jag känner mig seg idag.

Vi har åtminstone börjat diskutera om jag ska säga upp mig från mitt jobb då jag mest mår dåligt av det och känns som att det kanske sabbar våra chanser. Men har inte fått ett nytt så känns risky men diskussion är åtminstone igång!

• MAKL
    Molybden skrev 2021-05-05 17:08:09 följande:

Alltså jag hatar att aldrig veta när ägglossningen kommer att ske. Hade ägglossningskänningar fredag till måndag vilket stämde med vad läkaren trodde. Dock inte fått någon tempökning än men mitt humör är dåligt idag så hoppas på tempen är seg. Eller så beror humöret på något annat typ att jag känner mig seg idag.

Vi har åtminstone börjat diskutera om jag ska säga upp mig från mitt jobb då jag mest mår dåligt av det och känns som att det kanske sabbar våra chanser. Men har inte fått ett nytt så känns risky men diskussion är åtminstone igång!

Låter väldigt jobbigt att inte ha koll på äl när man väntar på den. Hoppas det kommer visa sig snart när äl är/var.

Intressant att du tar upp det där om jobbet då jag precis har sagt upp mig för att jag, precis som du, inte mår bra av det. Jag vet inte heller hur det kommer bli nu i sommar och i höst men har sökt utbildning till hösten så hoppas på att jag kommer in annars löser vi det på ett annat sätt. Men jag känner att jag mår så mycket bättre nu bara av att veta att jag jobbar månaden ut och sen är det över. Du/ni kommer säkert fram till vad som är bäst för dig och hoppas du vågar ta steget så du kan må mycket bättre :)
  • Molybden
    MAKL skrev 2021-05-05 18:19:18 följande:

Låter väldigt jobbigt att inte ha koll på äl när man väntar på den. Hoppas det kommer visa sig snart när äl är/var.

Intressant att du tar upp det där om jobbet då jag precis har sagt upp mig för att jag, precis som du, inte mår bra av det. Jag vet inte heller hur det kommer bli nu i sommar och i höst men har sökt utbildning till hösten så hoppas på att jag kommer in annars löser vi det på ett annat sätt. Men jag känner att jag mår så mycket bättre nu bara av att veta att jag jobbar månaden ut och sen är det över. Du/ni kommer säkert fram till vad som är bäst för dig och hoppas du vågar ta steget så du kan må mycket bättre :)

Skönt att höra att jag kanske inte är helt galen ändå, haha. Härligt att höra att det känns bra för dig! Det ger hopp om att alternativet faktiskt finns där även om man försöker att skaffa barn. :)
  • Link92
    MAKL skrev 2021-05-05 18:19:18 följande:

Jag bytte jobb i höstas då jag precis som er var stressad och inte trivdes så bra. Plussade månaden efter jag bytte! (Men som ni vet slutade det i mf).
  • Molybden
    Link92 skrev 2021-05-05 18:31:16 följande:

Jag bytte jobb i höstas då jag precis som er var stressad och inte trivdes så bra. Plussade månaden efter jag bytte! (Men som ni vet slutade det i mf).

Det känns bra att veta att andra har vågat göra det! Tanken för mig har varit att få ett nytt jobb först men typ kommit ut 3 jobb inom mitt yrke senaste halvåret där jag har rätt kompetens och inte behöver pendla långt. Så tänker att om jag fortsätter att resonera att jag ska ha ett jobb först så kommer jag nog bli kvar länge.
Svar på tråden BIM MAJ, första barnet