Inlägg från: Anonym (lite halvt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lite halvt)

BIM MAJ, första barnet

RH93 skrev 2021-05-01 08:01:49 följande:

För mig har det varit bland det svåraste. Läst så mycket om vad man ska och inte ska stoppa i sig. Jag har dock lidit av ätstörningar större delen av livet och har ganska nyligen, för nåt år sen, släppt lite på kontrollen och försökt att bara äta varierat och röra på mig när jag känner för det. För mig personligen blir det otroligt ohälsosamt när man nu också ska få dåligt samvete över att ens livsstilsval påverkar fertiliteten. Jag slutade röka för ungefär ett år sedan, men kan ta en cigg nån enstaka gång om jag dricker alkohol. Till en början drack jag nästan ingenting när vi började försöka, men nu gör jag det när jag känner för det, oftast inte efter när jag tänker att ägget kan ha fäst. Drack tidigare 1-2 energidrycker om dagen, men har nu dragit ner på det men tillåter mig att dricka ibland när jag är sugen :) jag tror det bästa är att inte begränsa sig så mycket då det bara riskerar leda till att man mår dåligt. Men det kan såklart också för mig hänga ihop med min bakgrund.

Precis såhär tänker jag också, och jag har också en bakgrund av ätstörningar. Du är så himla stark som släppt lite på kontrollen <3
  • Anonym (lite halvt)
    Emmalucy skrev 2021-05-01 11:23:37 följande:

Giirrl whaaaaaaaat? Snabbkaffe?! Jag är en brit som drycker typ 5kopp te om dagen (inte svart te dock)! Och även jag vet skillnaden på snabb kaffe, brygg kaffe och att grinda sina egna bönor och kör direkt när de är färska. Har du en kaffemaskin hemma? Är man på jobbet utan möjlighet att brygga en hel kanna med koffeinfritt så förstår jag. Men unna dig, det är värt med lite mer fancy :) du kommer njuta mer av det och inte lida lika mycket tror jag hehe

Haha ja, jag vet, det är hädelse men bättre än inget! Vi har en stor kaffemaskin som brygger fantastiskt kaffe. Tyvärr har jag inte möjlighet/ork/tid (vet inte ens om det är praktiskt möjligt) att tömma ur alla vanliga bönor, fylla på med decaf-bönor och sen tillbaka igen. Min sambo älskar också kaffe, och jag kommer aldrig kunna låta bli att dricka 1-2 koppar med koffein-kaffe. Så snabbkaffe får det blir för den där extra koppen jag kanske vill ha på eftermiddagen, haha.
  • Anonym (lite halvt)
    Anonym (K) skrev 2021-05-01 12:23:54 följande:

Om man är seriös med att vilja bli gravid borde ju inte en kostomläggning och att till exempel sluta röka helt och sluta med socker vara en speciellt stor uppoffring. BMI ger för övrigt en ganska bra fingervisning kring ens vikt, och ligger du över 30 är du inte längre överviktig utan har obesitas. Du väger helt enkelt mer än vad som är hälsosamt för din längd. Det ska till väldigt mycket muskler, tänk bodybuilder, för att kunna bortförklara det faktumet. Och i detta fall så innebär det då en högriskgraviditet. Jag tycker inte det är rimligt att jag som skattebetalare ska betala för ivf till en högriskgraviditet när de allra flesta med relativt enkla medel och lite disciplin kan gå ner i vikt. Betalar du ur egen ficka så gör som du vill men du ökar ju dina egna chanser genom att ta hand om din hälsa. Vissa saker här i livet får man helt enkelt jobba hårt för hur orättvist det än känns.

Jag tycker att du ska fundera över vad du tänker att det här inlägget tillför, och hur du uttrycker dig. Kanske har du goda avsikter, men det framstår inte så, och då är inlägget inte ens ett svar till mig. Jag misstänker att du bara är här för att få andra att må dåligt och då tycker jag att du ska göra något annat med din tid som kanske får både dig och någon annan att må lite bättre. Det finns inget du kan säga som inte Msofie redan vet om eller kan få råd om från personal inom vården.
  • Anonym (lite halvt)
    Anonym (K) skrev 2021-05-01 13:13:12 följande:

Nämen dåså! Då är det ju i och för sig lite märkligt att man vänder sig till ett forum för att fråga om kostråd och bmi istället för att lyssna på de uppmaningar man får av vården, som jag för övrigt är en del av.

Det är ingen av oss som vet om du är en del av vården eller inte, och det är omöjligt att verifiera, men om så är så hoppas jag att du är bättre på att bemöta dina vårdtagare personligen än vad du är i skriven form. Å andra sidan försvinner ton och ansiktsuttryck såhär.

Är du som jag och inte försöker ?på riktigt ännu? eller har du glömt att skriva upp dig i BIM-listan? :) För jag förutsätter att du inte bara går in i trådar för att ge vårdrådgivning? :)
  • Anonym (lite halvt)
    Emmalucy skrev 2021-05-01 18:54:23 följande:

Vi har också en espressomaskin hemma, den har riktiga kaffebönor i, men jag har en liten "grinder" vid sidan om så jag kör mina bönor där och sen fortsätter som vanligt med kaffet. Funkar fint! :)

Bra tips! Det ska jag kolla in. Jag vet inte hur jag någonsin skulle klara mig utan kaffe, haha.
  • Anonym (lite halvt)
    Lisen91 skrev 2021-05-02 00:09:44 följande:

Fy fan vad jag är sänkt just nu.. sitter och gråter på toaletten hemma. Har ändå varit på bra humör då vi fick till det så bra denna månad och fortfarande flera dagar kvar till bim MEN.. min pappa fyllde 65 idag och jag och sambon bjöd honom och hans fru på middag ikväll. Han är bra på kanelen när han ska gå hem och säger att han älskar oss och önskar oss allt gott och försöker sträcka ut en hand för att liksom röra min mage som ett tecken. Jag säger ifrån och är ganska hård mot honom och säger att jag inte tycker att det är okej. Och jag vet ju att han inte menar något illa men det gör så jävla ont. Har inte berättat för honom om vår situation.

Jag tror att hans fru sa till honom för han försökte ringa upp mig efter att dom gått men jag kunde inte förmå mig att svara.. och sen som grädde på moset öppnade jag FB och det första jag får se är att ett kompispar till oss idag fick sin dotter och jag kan inte för något i världen vara glad för deras skull..

Jag hatar livet för tillfället!

Kommentarer om pappas beteende undanbedes så jag som sagt redan tillrättavisat honom om vart jag står. Men fan.. jag behövde skriva av mig.. 3

Åh men fina du <3 Vilket jäkla skitavslut på kvällen. Det är helt okej och förståeligt att vara ledsen och knäckt över det som har hänt. Jag förstår också att du inte känner för att prata med din pappa just nu. Ta det när du har fått lugna ner dig och fått lite distans till händelsen, och han har blivit nykter. Hoppas att det känns lite bättre nu på morgonen. <3
  • Anonym (lite halvt)
    Clearmoon skrev 2021-05-02 08:56:17 följande:

Testade imorse på BIM, negativt....ingen mens än men den lär ju komma, tidigt på dagen. Min oro förstärks att jag inte kan bli gravid. Trots att jag aldrig någonsin försökt. Men har GAD så varför vara lugn när man kan oroa sig right?!

Lovat mig själv att alltid vänta på mens från nu...om inte mensen skulle va flera dagar sen. Tär på mitt svaga psyke...

Jag har också ångest (har tidigare blivit behandlad för GAD) och tror att jag kommer reagera likadant när vi börjar ?försöka på riktigt? (ursäkta uttrycket). Försök andas och påminn dig själv om att vår ångest ljuger för oss. <3 För de allra flesta tar det åtminstone några försök att bli gravid. Någon sa det så fint tidigare i tråden: varje misslyckat försök är ett steg närmare det där plusset.
  • Anonym (lite halvt)
    Annasandra skrev 2021-05-02 09:08:51 följande:

BIM igår, plus idag! :D

Har startat en hemlig grupp på Facebook som kräver inbjudan till oss med BF januari 2022. Jag har bf 6/1 som det ser ut nu iallafall :) om ni plussar och vill vara med så skicka ett meddelande :)

Stort grattis till dig!
  • Anonym (lite halvt)
    Lisen91 skrev 2021-05-02 09:51:06 följande:

Ja men verkligen.. Vi smsade varandra istället igår och han bad om förlåtelse flera gånger och såklart förlåter jag honom, han är ju min pappa och vi har en superfin relation.

Jag tänker att jag ska ringa honom idag och kanske berätta hur allt ligger till. Jag har inte velat göra det tidigare men nu vet jag inte riktigt.

<3 allt känns inte bra men aningens bättre idag iaf.

Om du känner att du vill det så tror jag att det är klokt. Då förstår han varför du reagerade så starkt. Om du inte vill göra det så tycker jag att du ska låta bli. Sånt ska man dela för att det känns bättre för en själv, inte för att man är skyldig någon annan det <3

Du får försöka ta hand om dig själv ordentligt idag!
  • Anonym (lite halvt)

Mensvärken har börjat komma så mensen kommer nog idag eller imorgon, vilket var vad jag räknade med, eftersom min sambo vad sjuk under ÄL. Jag har dock kortare cykel (25-26 dagar) så jag hinner med en BIM till i maj och stannar i tråden. :)

Svar på tråden BIM MAJ, första barnet