• Anonym (Ledsen)

    Missa myom på ultraljud?

    Har haft smärtor i ett halvår på höger sida långt ner i magen. Vissa dagar känner jag ingenting och vissa gör det jätteont. Mensen har ballat ur. Får ont och blöder efter sex också ibland. Ibland blöder jag utan anledning. Smärtan har Inget samband med mat, mens eller ägglossning. Mår illa, är trött och aptitlös.

    Varit hos gyn 2 gånger där de inte sett något. Vårdcentralen vill knappt ge mig en tid utan har nu fått en tredje tid hos gyn om 2 veckor. Hon på vårdcentralen trodde att det kunde vara ett myom och min fråga... Någon som varit med om att man missat det på TVÅ ultraljud? När jag har så uttalade smärtor? Någon cysta hittar de inte heller. Har inga könssjukdomar (det testade den såklart för), ingen uvi, fast partner sen 8 år..

    Förra gången sa dem bara att det kanske var förstoppning trots att jag inte har några sådana problem.

    Jag är så less på att inte veta vad det är och ingen som vill utreda mig vidare. Som om jag har inbillade problem?

    Jag är 27 år nu, det kan bara inte vara meningen att jag ska leva med detta?

  • Svar på tråden Missa myom på ultraljud?
  • Anonym (Rejält)

    Det låter omöjligt att missa med UL eller VUL. När jag gjorde min fertilitetsutredning såg läkaren mitt myom direkt. Jag hade dock inga besvär av det förutom som gravid. 

    Myom kan visserligen ge symptom, men det du beskriver kan ju vara annat också. Om mensen ballat ur tyder det ju på hormonproblem som ju också bör utredas. Förstoppning ger ju inte såna symptom alls förutom kanske när det är som värst. Du måste utredas ordentligt, ta prover göra VUL.

    Du har tatt gravtest antar jag? Men då skulle ju nåt synts på UL också... TSH? 

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Rejält) skrev 2021-04-04 14:16:41 följande:

    Det låter omöjligt att missa med UL eller VUL. När jag gjorde min fertilitetsutredning såg läkaren mitt myom direkt. Jag hade dock inga besvär av det förutom som gravid. 

    Myom kan visserligen ge symptom, men det du beskriver kan ju vara annat också. Om mensen ballat ur tyder det ju på hormonproblem som ju också bör utredas. Förstoppning ger ju inte såna symptom alls förutom kanske när det är som värst. Du måste utredas ordentligt, ta prover göra VUL.

    Du har tatt gravtest antar jag? Men då skulle ju nåt synts på UL också... TSH? 


    Ja, givetvis. Ingen graviditet. Ingen verkar by sig om att kolla något. Som sagt, gyn som undersökte sa bara att det troligtvis var förstoppning och sen inget mer. Att problemen är vanliga i min ålder. Vårdcentralen vill inte ta prover, de vill att gyn skickar mig till röntgen om de inte hittar något. Har ju en tid till, till en annan gynekolog. Men det känns hopplöst och jobbigt.. Är inte säker på att blödningarna hör ihop med smärtan egentligen, men det började strula ungefär samtidigt.
  • Anonym (Ledsen)

    Vissa dagar känner jag ingenting men idag är en smärtsam dag. Inte tillräckligt för att åka till akuten men hade inte kunnat jobba såhär. Blivit fler och fler sjukdagar på grund av smärtan. Vill bara bli botad.

  • Anonym (Rejält)

    Jag har aldrig haft såna besvär så "vanligt" är ju ren lögn. Tyvärr måste man ofta tjata och stå på sig för att få vård. Ännu mer inom regionen- privat brukar vara bättre. Eller rent av mycket bättre. Smärta, blödningar, vajsing med mens och dåligt allmäntillstånd- det måste de ju fatta beror på nånting! Blodprover är ju a och o nästan vilka besvär man än har. Och allt som har med underlivet och mensen att göra ska ju kollas med blodprov. 

    Blödningar kan ge järnbrist som kan ge dåligt mående. Jag hade en bekant som blödde nästan jämt och till slut inte kunde jobba alls. Hon hade myom och total järnbrist.

    Eller också är det två olika besvär som kräver olika behandling, men för att veta måste du ju kollas noga.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Rejält) skrev 2021-04-04 14:37:16 följande:

    Jag har aldrig haft såna besvär så "vanligt" är ju ren lögn. Tyvärr måste man ofta tjata och stå på sig för att få vård. Ännu mer inom regionen- privat brukar vara bättre. Eller rent av mycket bättre. Smärta, blödningar, vajsing med mens och dåligt allmäntillstånd- det måste de ju fatta beror på nånting! Blodprover är ju a och o nästan vilka besvär man än har. Och allt som har med underlivet och mensen att göra ska ju kollas med blodprov. 

    Blödningar kan ge järnbrist som kan ge dåligt mående. Jag hade en bekant som blödde nästan jämt och till slut inte kunde jobba alls. Hon hade myom och total järnbrist.

    Eller också är det två olika besvär som kräver olika behandling, men för att veta måste du ju kollas noga.


    Jag var hos en privat först men han kunde inte bry sig mindre. Det var extremt obekvämt. Han tog lite prover för könssjukdomar och kollade äggstockarna sen var det inget mer med det. Andra gynekologen var inom regionen och han undersökte noggrannt men sa att han inte kunde se var ifrån blodet skulle komma eller varför jag har ont. Det var han som trodde på förstoppning och sa att det är vanligt och inget att oroa sig för eller som behöver undersökas vidare. Har gjort cellprov också. Nu är det en privat gyn igen, en kvinnlig denna gången. Hoppas hon är bättre. Gör gynekologer blodprov? Vad borde jag fråga efter? Vad gör jag om de ger mig samma svar?

    Tar dagligen järntabletter och b-vitamin förresten. Blöder inte så mycket heller. Det är bara små mängder vid sex och det är inte alls ofta det kommer blod i samband med det. Någon gång ibland Blodblandade flytningar. Mensen är egentligen som vanligt och också rätt små mängder, mer att den är oregelbunden och håller i längre än vanligt med bruna flytningar som pågår en tid efter. Men det är ju inget farligt i sig.

    För övrigt är jag extremt nålrädd, svimmar varje gång och nu får inte min man vara med heller som han brukar. Det är svårt att kräva vård när man är rädd och ensam
  • Anonym (Rejält)

    Vilken otur med läkare du haft! Jag gick i 10 år hos samma gynläkare pga infertilitet. Superbra läkare. Den kliniken hade en sköterska som kunde ta blodprov eller också fick jag remiss till V.C. Kostade 100:- att ta prover där med remiss. Oregelbunden mens tyder på fel på äl och kollas lätt med blodprov. 

    Du borde kolla om du har cystor och förstås en gång till om du har myom. Hemorrojder? Blodprov- tja, infektion, TSH, järn och progesteron och kanske FSH som visar om du börjat komma i klimakteriet. 

    Min man är också extremt nålrädd. Ja, tom rädd för att ta blodtrycket. Det går dock genom att ligga ner och inte titta och försöka fås att slappna av med lugnande prat.

    Jag lider med dig och hoppas verkligen du får hjälp! 

  • Magnapull

    Hej!

    Jag har EXAKT samma symtom som dig. Har du fått reda på vad det är? Lider med dig, nånting fel är det ju.

  • Anonym (Ledsen)
    Magnapull skrev 2021-06-15 22:57:33 följande:

    Hej!

    Jag har EXAKT samma symtom som dig. Har du fått reda på vad det är? Lider med dig, nånting fel är det ju.


    Tyvärr inte. Har fått remiss till Röntgen och efter det koloskopi. Ingen vet vad det kan vara ??
Svar på tråden Missa myom på ultraljud?