• Anonym (Vi)

    Är det fortfarande två veckors sjukskrivning som gäller?

    Hej!

    Jag känner mig utbränd och pratar med en psykolog regelbundet som sa att jag borde sjukskriva mig då arbetet inte kan utföras på jobbet längre. Behöver jag tala om det för arbetsgivaren eller har man fortfarande rätt att vara sjukskriven 14 dagar utan sjukintyg?

    Tycker det är känsligt att prata om utbrändhet.

  • Svar på tråden Är det fortfarande två veckors sjukskrivning som gäller?
  • Anonym (Ep)

    Du har rätt att sjukanmäla dig i en vecka,sedan kan psykologen skriva ett sjukintyg om denne tycker att du behöver mer återhämtning.

  • Anonym (Ep)
    Anonym (Ep) skrev 2021-04-05 05:37:35 följande:

    Du har rätt att sjukanmäla dig i en vecka,sedan kan psykologen skriva ett sjukintyg om denne tycker att du behöver mer återhämtning.


    Arbetsgivaren betalar din sjuklön de första 14 dagarna sedan är det försäkringskassan som gör utbetalningar och du måste ansöka om sjukpenning, och lämna intyg till din arbetsgivare om hur länge du beräknas vara borta. Alltså vad som står på sjukskrivnibgspapperna. Delen med datum är allt du behöver visa din chef, du har ingen skyldighet att berätta varför du ska vara sjukskriven. De flesta förstår inte att de bara behöver lämna sidan 3 från intyget av läkaren.

    Är du borta mer än 3 månader så kommer det kallas till möte för att planera hur du lättast kan återgå till jobbet, ett rehab-samtal. Där bedöms om du kan komma tillbaka med viss tid, andra arbetsuppgifter eller liknande. Går inte det så får du gå fortsatt sjukskriven men kanske gå program för att komma tillbaka snabbare. De vill ju inte gärna att man ?vilar bort utmattningen?.

    Lycka till!
  • Anonym (Vi)
    Anonym (Ep) skrev 2021-04-05 05:42:12 följande:

    Arbetsgivaren betalar din sjuklön de första 14 dagarna sedan är det försäkringskassan som gör utbetalningar och du måste ansöka om sjukpenning, och lämna intyg till din arbetsgivare om hur länge du beräknas vara borta. Alltså vad som står på sjukskrivnibgspapperna. Delen med datum är allt du behöver visa din chef, du har ingen skyldighet att berätta varför du ska vara sjukskriven. De flesta förstår inte att de bara behöver lämna sidan 3 från intyget av läkaren.

    Är du borta mer än 3 månader så kommer det kallas till möte för att planera hur du lättast kan återgå till jobbet, ett rehab-samtal. Där bedöms om du kan komma tillbaka med viss tid, andra arbetsuppgifter eller liknande. Går inte det så får du gå fortsatt sjukskriven men kanske gå program för att komma tillbaka snabbare. De vill ju inte gärna att man ?vilar bort utmattningen?.

    Lycka till!


    Tack snälla för svaret. Jag blev lite förvirrad för att enligt folkhälsomyndighet hemsida så kan man vara sjukskriven utan sjukintyg i 14 dagar, men det kanske bara gäller Covid symtom?
  • Anonym (Ep)
    Anonym (Vi) skrev 2021-04-05 06:19:31 följande:

    Tack snälla för svaret. Jag blev lite förvirrad för att enligt folkhälsomyndighet hemsida så kan man vara sjukskriven utan sjukintyg i 14 dagar, men det kanske bara gäller Covid symtom?


    Det kan nog gälla allt med tanke på att vården och fk är högt belastad, men det är bättre att kolla upp så du inte riskerar att bli utan inkomst.

    Karensdagen får du tillbaka om du har covid symptom, inte övriga symptom.

    Ta hand om dig! Försök att inte bli för passiv, utan gör ditt bästa för att hålla rutiner och försök komma ut något varje dag. Det känns tungt i början men din återhämtninh kommer bli kortare.
  • Anonym (21 dagar ok)

    Just nu är det tre veckor man kan vara sjukskriven utan intyg. Det kan du läsa på försäkringskassans hemsida eller 1177. Du behöver inte tala om varför för arbetsgivaren, men det kan väl ändå vara bra att ha något att säga. Vad de behöver veta är när du kan väntas vara tillbaka.

    Psykologer skriver inte intyg vid behov. Det gör läkare. Det vore bra om folk visste vad de svarar på.

  • Anonym (21 dagar ok)
    Anonym (Ep) skrev 2021-04-05 06:51:32 följande:

    Karensdagen får du tillbaka om du har covid symptom, inte övriga symtom.


    Detta stämmer inte heller. Alla som är sjuka kan ansöka om ersättning för karensdagen. Lätt att göra via försäkringskassans hemsida. De kollar inte vilken sjukdom det var, bara att man var sjuk den dagen.
Svar på tråden Är det fortfarande två veckors sjukskrivning som gäller?