• Anonym (Kluro)

    Är FL representativt?

    Tror ni att Familjeliv är representativt för Sverige i stort när det kommer till frågor, åsikter osv?

    Resonerar gemene svensk som FLs medlemmar och representeras Sverige av medlemmarnas sammansättning?

    Vad tror ni? 

  • Svar på tråden Är FL representativt?
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (jaha) skrev 2021-04-05 18:58:48 följande:

    Och förutom flockdjur är mäniskor oxå komplexa varelser som inte alltid är rationella. det är inte alltid folk tål höra kritik eller bli ifrågasatt utan vill bara ha medhåll och förståele och tolkar allt som inte är medhåll som påhopp och aggression och överreagerar på all slags ifrågasättande pga sitt dåliga samvete.

    Det lustiga är att många av dem som känner sig påhoppade och kränkta är många ggr de som själva går på andra minst lika hårt för att genast dra på sig offerkoftan och känna sig kränkta när de får mothugg. Givetvis saknar man all slags självinsikt över det utan tycker sig alltid vara offret trotts att man själv var den som startade pajkastningen.

    Verkligheten är inte så svartvit som du målar upp den, trådar urartar minst lika ofta för att vissa helt enkelt inte klara av ifråsasättande och kritik oavsett hur den läggs fram. Det är inte alltid kritikerna som sätter tonen, precis lika ofta sätts den av trådstartaren själv eller de som håller med trådstartaren.

    Konsersationerna kan gå nåt i still med...

    -A säger jag tycker såhär... eller jag hanterat en viss sitation såhär

    -B säger , men det var väl dum gjort, varför gjorde du inte så här?

    -A säger.. det där var väldigt onödigt och kränkande sagt...

    -B Vadå jag säger bara vad jag tycker om det du sagt/gjort

    -A Jo det är ren personangrepp, du säger att att jag är dum, stick härifrån dill troll du bara sabboterar tråden

    -B Nähe, så man måste hålla med i allt?

    -A Nä, men du är bara kränkande....

    -B Är det kränkande att inte hålla med dig?

    -A Du ser, du vill bara förstöra tråden med ditt tjat, stick!!!! (och får såklart medhåll av andra som håller med personen).

    Osv, osv...


    Jag säger inte att jag tycker du har fel. De allra flesta människor har ingen självinsikt alls. De tror att de har det, men när de ställs motfrågor har de svårt att reflektera om sig själv och kryper därför ihop till ett offer. Gäller alla medlemmar, inte bara de som startat en tråd.

    Däremot är det väldigt farligt att bara köra på och tro att alla är lika tåliga. Säger någon att denne känner sig kränkt och utsatt så är det inte ditt eller mitt jobb att försöka motbevisa den personens känslor. En känsla är aldrig fel! Om du fortsätter kränka personen bara för att denne ska få inpräntat i huvet att dennes känslor är fel, så är det grov psykisk misshandel i min åsikt. Så länge man håller sig till sak och formulerar sig så att inte inläggen blir personligt riktade till en enskild individ så hade vi kunnat ha ett bra eller bättre forum klimat. Att hävda sig och bete sig narcissistiskt har jag svårt att förstå varför man ser som något positivt.
  • Anonym (NEJ)
    Tecum skrev 2021-04-05 19:05:38 följande:

    Haha, "könsliga rummet", det var en freudiansk felskrivning som är extremt passande för FL

    Men du har rätt, elakhet och drevmentalitet mot TS har blivit allt vanligare. I synnerhet gäller det trådar typ där maken varit otrogen men ångrat sig och TS är benägen att förlåta. Den stackars TS blir både avrättad och idiotförklarad. Och precis som du säger är det ett tillfälle att avreagera sig och vräka ur sig saker man aldrig skulle sagt irl. Att trådarna har många inlägg beror dels på flockmentaliteten men också på att elakheterna väcker motreaktioner från vettiga medlemmar och det blir debatt (läs pajkastning)


    Haha ja jag såg felstavningen precis efter att jag tryckt skicka :)

    Ja, du förstod vilken typ av tråd jag syftade på. De som uppenbart är skrivna av en människa i nöd och behov av stöd och vägledning (brukar vara ganska tydliga för mig om det är seriös tråd eller bara tidsfördriv) , inte att någon annan ska projicera sina värderingar på någon annan och sedan smutskasta dennes känslor.

    Jag lyssnar mycket på rättegpngspoddar, och det är ganska intressant att se likheten med hur en åklagare ställer frågor till den anklagade på ungefär samma sätt som här. De förstår mycket väl att man exempelvis kan googla saker (typ människans anatomi, gift osv) utan att det egentligen betyder något just för att det är en anklagad så låtsas åklagaren inte förstå och spelar så dum så att den anklagade tappar fattningen och blir frustrerad. Väldigt smart drag av åklagaren att visa upp för domaren och rättssalen. Lite samma känner jag att det är här. Många spelar så dumma och ställer frågor enbart för att provocera. De ser sig inte ens som troll utan kör på för att de tror att deras sanning är den ända riktiga. Och precis som du skriver så blir det två sidor som fajtas och kastar paj tills tråden dör
  • Anonym (Anna)

    Nej verkligen inte! Skulle säg att majoriteten av dom som hänger här tillhör den lägre socio-ekonomiska klassen, har låg utbildningsnivå och majoriteten är kvinnor (många hemmafruar). Då blir svaren därefter också eftersom lågutbildade eller de med ingen utbildning alls löper högre risk att drabbas eller råka ut för flera saker/tillstånd och svaren kan då oftast bli väldigt extrema.  

  • Anonym (XXX)
    Anonym (Anna) skrev 2021-04-06 09:30:54 följande:

    Nej verkligen inte! Skulle säg att majoriteten av dom som hänger här tillhör den lägre socio-ekonomiska klassen, har låg utbildningsnivå och majoriteten är kvinnor (många hemmafruar). Då blir svaren därefter också eftersom lågutbildade eller de med ingen utbildning alls löper högre risk att drabbas eller råka ut för flera saker/tillstånd och svaren kan då oftast bli väldigt extrema.  


    Hemmafruar är inte lågutbildade idag. Det är nästan bara framgångsrika, högutbildade män som har råd med en hemmafru idag, och de har nästan alltid valt en fru på samma utbildnings- och intelligensnivå som dem själva. Så det där blev lite fel. 

    Sedan finns det naturligtvis en massa lågutbildade kvinnor som är långtidsarbetslösa eller långtidssjukskrivna, och de kanske beskriver sig som "hemmafruar" för att det låter finare. Men om de uppbär någon form av ersättning eller bidrag ifrån samhället, så seglar de under falskt flagg. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Anna) skrev 2021-04-06 09:30:54 följande:

    Nej verkligen inte! Skulle säg att majoriteten av dom som hänger här tillhör den lägre socio-ekonomiska klassen, har låg utbildningsnivå och majoriteten är kvinnor (många hemmafruar). Då blir svaren därefter också eftersom lågutbildade eller de med ingen utbildning alls löper högre risk att drabbas eller råka ut för flera saker/tillstånd och svaren kan då oftast bli väldigt extrema.  


    Hemmafruar är inte lågutbildade idag. Det är nästan bara framgångsrika, högutbildade män som har råd med en hemmafru idag, och de har nästan alltid valt en fru på samma utbildnings- och intelligensnivå som dem själva. Så det där blev lite fel. 

    Sedan finns det naturligtvis en massa lågutbildade kvinnor som är långtidsarbetslösa eller långtidssjukskrivna, och de kanske beskriver sig som "hemmafruar" för att det låter finare. Men om de uppbär någon form av ersättning eller bidrag ifrån samhället, så seglar de under falskt flagg. 
  • Anonym (Wtf)

    FL är inte ett slumpmässigt urval av Sveriges befolkning så självklart kan FL inte anses representativt för Sveriges befolkning. Än mindre i trådarna då det är ett fåtal av FLs medlemmar som deltar i varje tråd.

  • Anonym (FYI)
    Anonym (Kluro) skrev 2021-04-05 12:14:28 följande:

    Tror ni att Familjeliv är representativt för Sverige i stort när det kommer till frågor, åsikter osv?

    Resonerar gemene svensk som FLs medlemmar och representeras Sverige av medlemmarnas sammansättning?

    Vad tror ni? 


    Jag hoppas INTE "Sex och samlevnad" är representativt. Då är vi på ett sluttande plan.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (XXX) skrev 2021-04-06 11:31:27 följande:
    Hemmafruar är inte lågutbildade idag. Det är nästan bara framgångsrika, högutbildade män som har råd med en hemmafru idag, och de har nästan alltid valt en fru på samma utbildnings- och intelligensnivå som dem själva. Så det där blev lite fel. 

    Sedan finns det naturligtvis en massa lågutbildade kvinnor som är långtidsarbetslösa eller långtidssjukskrivna, och de kanske beskriver sig som "hemmafruar" för att det låter finare. Men om de uppbär någon form av ersättning eller bidrag ifrån samhället, så seglar de under falskt flagg. 
    Det är ganska vanligt att det startas trådar av hemmafruar som t ex vill lämna sina män men som inte kan för ekonomins skull. Så helt fel har jag INTE. 

    Men visst, är det hemmafruar i Stockholms innerstad så har du säkert rätt. Men i mindre städer eller på landet så är det inte som du påstår.  
  • Överste Senap
    Anonym (Wtf) skrev 2021-04-06 11:38:13 följande:

    FL är inte ett slumpmässigt urval av Sveriges befolkning så självklart kan FL inte anses representativt för Sveriges befolkning. Än mindre i trådarna då det är ett fåtal av FLs medlemmar som deltar i varje tråd.


    Svårare än så är det inte. Klockrent svar.
  • Postman
    Anonym (Wtf) skrev 2021-04-06 11:38:13 följande:

    FL är inte ett slumpmässigt urval av Sveriges befolkning så självklart kan FL inte anses representativt för Sveriges befolkning. Än mindre i trådarna då det är ett fåtal av FLs medlemmar som deltar i varje tråd.


    Instämmer. Sen vet vi inte hur många som egentligen skriver här, det kanske egentligen är ett fåtal medlemmar som står för den största andelen inlägg. Jag får ofta känslan att det är medlemmar som skriver under flera nick och näst in till har en diskussion med sig själv i vissa trådar.
Svar på tråden Är FL representativt?