• Mon 5 Apr 2021 16:58
    3092 visningar
    8 svar
    8
    3092

    Långvarig förstoppning barn

    Tänkte bara höra om nån hör har erfarenhet av långvarig förstoppning?

    Min pojk misstänks ha detta men varför blir det inte bättre trots resulax och forlax, alltså lösande från bägge håll. Det kommer avföring men ändå är han hård nästa gång och känner att han inte får ut allt och magknip och illamående som kommer och går under dagen, speciellt efter måltid. Hur lång tid tog det för era barn?! Eller kan det vara nåt annat?!

    De ska testa för gluten och laktos nästa vecka om detta inte blivit bättre. Men jag vill inte oroa mig tills dess. Nån som varit med om liknande?!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-04-05 16:58
    Han är 7 år.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-04-05 22:14
    Ingen?

  • Svar på tråden Långvarig förstoppning barn
  • Mon 5 Apr 2021 22:56
    #1
    idape skrev 2021-04-05 16:58:04 följande:

    Tänkte bara höra om nån hör har erfarenhet av långvarig förstoppning?

    Min pojk misstänks ha detta men varför blir det inte bättre trots resulax och forlax, alltså lösande från bägge håll. Det kommer avföring men ändå är han hård nästa gång och känner att han inte får ut allt och magknip och illamående som kommer och går under dagen, speciellt efter måltid. Hur lång tid tog det för era barn?! Eller kan det vara nåt annat?!

    De ska testa för gluten och laktos nästa vecka om detta inte blivit bättre. Men jag vill inte oroa mig tills dess. Nån som varit med om liknande?!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-04-05 16:58

    Han är 7 år.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-04-05 22:14

    Ingen?


    Ett av mina barn var förstoppad från tre månader till ungefär 5 års ålder. Vi började med Laktulos vid 3 månader ungefär, sen fortsatte vi med Forlax från halvåret tror jag. När det var som värst fick vi ge Resulax var tredje dag för att få hen att bajsa. Det var hemskt. Bajset som kom ut då var hårt, precis som du beskriver.

    Vi försökte med lösande mat, att aldrig ge stoppande mat, ge mycket dryck, rörelse osv. Barnet testades även för gluten, mjölkproteinallergi och sköldkörtelproblem. Men inget konstigt hittades.

    När hen blev äldre växte förstoppningen bort, det är svårt att säga när det inte var ett problem längre, men jag vet att hen inte hade problem längre i ettan. Men, då hade hen varit konstant förstoppad i sex år som sagt.

    Regelbundna toalettvanor är jätteviktigt, att bajsa varje dag, att dricka en massa, röra på sig, och försöka hitta mat som funkar. Det är ju inte säkert att ni kommer att se något på provsvaren, och jag tror inte att du ska vara så orolig, även om jag vet precis hur jobbigt det är, och hur fokuserad man blir på bajsandet! Går jag tillbaka i kalendern på min telefon så står det markerat med ett B de dagar då mitt barn bajsade under de där åren. Usch vilket kämpande! Men som sagt, det kan ordna till sig också. Hoppas att det gör det för er!

    Får jag fråga vilken dos Forlax ni ger nu? Du vet att man kan öka dosen för att få mjukare avföring? Man kan öka på med fler påsar enligt ordination tills dess att avföringen nästan blir lite för lös, och sen backa lite grann till det är lagom konsistens. Det är väldigt viktigt att barnet bajsar ofta också, helst varje dag, men absolut minst var tredje dag.
  • Mon 5 Apr 2021 23:14
    #2

    Detta vet du säkert också, men man måste ju använda Forlax regelbundet varje dag för att det ska fungera. Och effekten kommer först efter några dagar :)

  • Mon 5 Apr 2021 23:59
    #3
    Solblomma30 skrev 2021-04-05 23:14:52 följande:

    Detta vet du säkert också, men man måste ju använda Forlax regelbundet varje dag för att det ska fungera. Och effekten kommer först efter några dagar :)


    Tack snälla för ditt långa svar!

    Vi ger en påse från 8 år på morgonen och en på kvällen. Tror inte man kan ge mer. Det är samma som 4 juniorpåsar.
  • Tue 6 Apr 2021 03:24
    #4

    Han är förstoppad för att han äter dåligt. Han behöver frukt och grönsaker varje dag utan undantag.

  • Tue 6 Apr 2021 09:42
    #5

    Prova microlax, dulcosoft och dulcolax istället :) jag lider själv av förstoppning å dr kan gå 3 veckor i bland då blir man ju riktigt sjuk också. Den kombinationen funkar jätte bra. Först dulcosoft och nästa dag 1-2 dulcolax och ett microlax sen fortsätter man med dulcosoft i förebyggande syfte. Se till att barnet inte gör något annat än att vara hemma den dagen då verkligen allt kommer komma ut :) och se till att göra det i rätt ordning annars får man ett helvete tyvärr

  • Tue 6 Apr 2021 09:44
    #6
    StudierKemi skrev 2021-04-06 03:24:55 följande:

    Han är förstoppad för att han äter dåligt. Han behöver frukt och grönsaker varje dag utan undantag.


    Lögn... folk som lider av kronisk förstoppning ska inte äta massor av frukt och fiber man ska äta fet och protein. Fiber gör bara bajset större och ännu svårare att få ut medans fett gör det löst vilket man vill när man är kroniskt förstoppad
  • Tue 6 Apr 2021 10:18
    #7
    StudierKemi skrev 2021-04-06 03:24:55 följande:

    Han är förstoppad för att han äter dåligt. Han behöver frukt och grönsaker varje dag utan undantag.


    Nej, äter mycket sådant.
  • Tue 6 Apr 2021 13:58
    #8
    idape skrev 2021-04-06 10:18:48 följande:

    Nej, äter mycket sådant.


    Där har ni erat problem sluta med frukten och grönsakerna ett tag och ge protein och fett istället då kommer magen få fart
Svar på tråden Långvarig förstoppning barn