• Tue 6 Apr 2021 10:54
    16268 visningar
    24 svar
    24
    16268

    Nackdelar med gå ur Windows 10 S-läge? Och om man lämnar ska man då välja Home eller Pro?

    Nej! det är inga nackdelar med att lämna S-läget...
    (S-läget är egentligen mer för datorer i surfplatteläget som endast används för arbete via utvalda appar..)

    se här hur du gör: support.microsoft.com/sv-se/windows/g%C3%A5-ur-s-l%C3%A4get-i-windows-10-4f56d9be-99ec-6983-119f-031bfb28a307

    OBS! Om det inte anges någonstans vilken licens som du kan välja (home eller pro) så bör du välja Home.. Om det inte är en arbetsdator såklart!

  • Wed 7 Apr 2021 10:04
    #12
    Pilsner skrev 2021-04-06 17:29:20 följande:

    www.microsoft.com/en-us/windows/compare-windows-10-home-vs-pro

    Som privatperson skulle jag inte se någon anledning för att köra pro.


    Det skulle vara om man vill använda BITLOCKER-kryptering:
    "Om din enhet tappas bort eller blir stulen låser BitLocker och BitLocker To Go allting så att ingen annan kan komma åt dina system eller data."
    Citat från: 
    www.microsoft.com/sv-se/windows/compare-windows-10-home-vs-pro
  • Wed 7 Apr 2021 10:25
    #14
    Aniiee skrev 2021-04-06 02:21:17 följande:

    Pro har bättre windows defender, annars är det typ ingen skillnad. 


    Defender är inget vidare skydd, läser du på olika forum med virus-frågor så ser du att alla som har defender får larm om smittor först EFTER en avsökning.

    Defender har alltså aldrig hittat och blockerat smittorna från att nästla sig in i datorn, vilket BRA virusskydd gör..

    Skall man ha ett bra och gratis virusskydd rekommenderas home.sophos.com
    När du registrerar dig gratis så får du 1 månads PREMIUM-skydd
    Ett registrerat konto ger virusskydd till 3 olika PCs/Macs som alla hanteras via det registrerade kontot! Premium (under 500kr per år) skyddar upp till 10 olika PCs/macs.. Helt överlägset det inbyggda defender...
  • Wed 7 Apr 2021 10:27
    #15
    burre87 skrev 2021-04-07 10:25:36 följande:

    Har du inget behov av följande så hade jag kört på home.

    1. Ha datorn i en domän

    2. Fjärrstyrning

    3. Köra hyper-v

    Behöver du något av detta och inte vill hitta alternativa lösningar så kör på pro men de flesta hemma användare klarar sig utan problem med just home.


    Du glömde att Pro ger inbyggt stöd för krypterat filsystem, väldigt bra om datorn blir stulen och man har personliga data/dokument/bilder etc.
    Bitlocker finns endast i PRO! 
  • Wed 7 Apr 2021 10:28
    #16
    burre87 skrev 2021-04-07 10:25:36 följande:

    Har du inget behov av följande så hade jag kört på home.

    1. Ha datorn i en domän

    2. Fjärrstyrning

    3. Köra hyper-v

    Behöver du något av detta och inte vill hitta alternativa lösningar så kör på pro men de flesta hemma användare klarar sig utan problem med just home.


    Du glömde att Pro ger inbyggt stöd för krypterat filsystem, väldigt bra om datorn blir stulen och man har personliga data/dokument/bilder etc.
    Bitlocker finns endast i PRO! 
  • Fri 7 Oct 2022 12:55
    #24
    TillFlorida skrev 2021-04-06 05:22:21 följande:

    Om du behöver fråga så duger ?home? bra. Du kan lämna ?S? med gott samvete. En riktig återvändsgränd som jag trodde Microsoft övergett för länge sedan.


    Nä! som jag uppfattar det så blev S-läget till redan på Windows 8 tiden och var tänkt att användas i "surf-platte datorer" dvs. datorer i samma format som en vanlig surfplatta,
    Då skulle S-läget ge ökad säkerhet (+ att företag kunde skapa egna appar för sin verksamhet, varvid användaren inte kunde "hoppa ur" på egen hand och ladda ned skräp-appar.

    Nu när fler och fler konsument PCs har pekskärm och finns att välja i både 2i1 och rent surfplatteformat så tror jag inte alls att S-läger bör överges.. Snarare tvärtom..
Svar på tråden Nackdelar med gå ur Windows 10 S-läge? Och om man lämnar ska man då välja Home eller Pro?