• Mon 5 Apr 2021 19:50
    1125 visningar
    19 svar
    -1
    19
    1125

    Aleksej?

    Vi funderar på namn till barn nr 2. Vi har en del fina tjejnamn på förslag men kan inte riktigt bestämma oss för kullnamn.

    Storebror heter Maksim.

    Vi funderar på namnet Aleksej då det uppfyller vissa kriterier vi har. Det ska va lätt att förstå uttalet, det ska va relativt ?internationellt?, men ändå spegla vår kultur.

    Andra namn vi funderar på är:

    Dimitrije

    Konstantin

    Vasilije

    Vi skulle uttala namnet All-eck-sej med betoning på ?all?.

    Jag är dock nyfiken på hur ni skulle uttala det? Jag har bott i Sverige sen födseln, men kan ändå inte uttala det på annat sätt än ursprungsuttalet på vårt hemspråk haha.

    Vad tycker ni för övrigt om namnet? Har ni kanske andra förlsag?

  • Svar på tråden Aleksej?
  • Mon 5 Apr 2021 20:36
    #5

    Tack för ert engagemang! Vad roligt med alla svar! Ni har nog rätt, sonens namn uttalas med betoning på första a, men här i sverige uttalas det med betoning på sista vokalen - i, precis som ni säger med Aleksej. Men det gör oss inte så mycket. Och det som är positivt med båda namnen är att de enkelt kan göras om till vedertagna svenska namn (maks/max, alex/aleks) i framtiden om barnens kompisar vill säga något enklare.

    Men roligt att ni tycker att det är fint. Är lite orolig att jag är färgad av vår kultur, man vill ju inte ge barnen krångliga namn bara ?för att?.

    Tack också för inputen kring övriga namn! Aleksej är ändå favoriten här hemma!

  • Tue 6 Apr 2021 12:00
    #8
    Anonym (Namntyckare) skrev 2021-04-06 01:15:04 följande:

    Aleksej fungerar utmärkt i Sverige! Det blir tydligt att barnet har ett annat påbrå än svenskt, men ingen kommer tycka det är ett konstigt eller svårt namn. Jag vill spontant uttala det a-LECK-säj men som många redan sagt, det är ju bara att rätta folk i barnets närhet så sätter det sig snart hur namnet ska betonas.

    Håller för övrigt med i resonemanget att ?vanliga? smeknamn är ett toppenalternativ om barnen, när de blir äldre, vill vara lite diskreta/inte vill utmärka sig av någon anledning. Det är alltid bra att kunna ta till ett lite vanligare namn när det riktiga namnet sticker ut. Vi överväger namnet Hjördis till nästa barn, med smeknamnet Disa av samma anledning!


    Det är inte så viktigt för oss att uttalet är på pricken som vi säger hemma. Bara det inte blir svårt eller konstigt i Sverige och det har ni nu övertygat mig om att det inte kommer att bli! Så glad för all fin respons :)

    Hjördis är ju jättefint! Vet ni att det blir en tjej?
  • Tue 6 Apr 2021 12:05
    #9
    Anonym (Fh) skrev 2021-04-06 06:32:16 följande:

    Aleksej är jättefint. Vasilije är är superfint men supersvåra att uttala (tycker jag som är svensk). Konstantin är helt ok. Dimitrije får mig att tänka på kriminella...

    Personligen har jag alltid tyckt om Nikolaj.


    Haha sant med Dimitrije och kriminella. Vi gillar också Nikolaj samt alla former av namnet men kusinen heter Nikola så det går tyvärr helt bort :/
  • Tue 6 Apr 2021 22:16
    #11
    fluu skrev 2021-04-06 19:26:00 följande:

    Det är ståtligt och fungerande i Sverige även om det kommer att betonas på lite olika sätt.


    Tack! Efter all respons här lutar det nog åt en liten Aleksej skulle det titta ut en pojk i juli :).
  • Wed 7 Apr 2021 21:50
    #13
    trollhona skrev 2021-04-07 21:40:05 följande:

    Jag skulle välja Konstantin av de namnen, främst för att jag tycker det är ståtligt och kejserligt, men också för att det inte behöver "göras om" utan fungerar i Sverige som det är. Samtidigt som det också är internationellt och fungerar överallt.

    Dimitrije blir för komplicerat med stavning, och kanske därmed också uttal.

    Vasilije kan uppfattas lite feminint och kan blandas med flicknamnet Silje om man bara ser det skrivet och inte vet ursprunget. (Personligen tänker jag på katedralen)

    Aleksej kommer bli Alex på svenska, precis som namn som Andrej blir Andre osv. Jag tror inte någon kommer ha problem med uttalet, men det är ju inte ett ovanligt namn.

    Jag gissar från inlägget att du är från östeuropa, tex serbien, moldavien, rumänien, ukraina?


    Mitt ursprung stämmer, pappan har också kopplingar till Ryssland. Konstantin är fint, men det är så långt och nåt ordentligt smeknamn finns ju inte riktigt. Till råga på det har vi ett konstigt långt utländskt efternamn haha. Därför kändes ett ?enkelt? förnamn som ett bättre alternativ. Men tack för din input! Har du några andra förslag kanske, något vi själva inte har nämnt :)?
  • Mon 12 Apr 2021 12:05
    #15
    trollhona skrev 2021-04-12 10:57:33 följande:

    Jag tänker att just Konstantin är intressant för att det inte har ett typiskt förknippat smeknamn. (Utan ett eventuellt smeknamn kommer komma av hans personlighet.) Och om du säger att ni har ett "konstigt utländskt" efternamn så tänker jag att just Konstantin passar för att det är enkelt att stava och uttala korrekt även för svenskar.

    Andra namnförslag, tja, korta namn kanske? Joakim, Matteo, Ivan, Boris, Igor, Luka, Mladen. Vet inte om de ligger rätt i tiden dock.


    Kul att du sa Mladen, gillar det namnet men det är som att ge ett svenskt barn namnet Lars-Göran typ, hade definitivt varit ensam om det i sin generation! Sambon säger dock nej, tyvärr. Vi gillar Anton också, men det känns lite ?för vanligt?. Bra förslag, MEN en kusin heter Mateo, barnets morbror heter Boris, Luka heter typ alla småkillar vi vet med ursprung från Balkan, Igor heter en annan morbror till barnet haha. Du hör ju, det är nästan omöjligt att komma fram till ett namn.
  • Fri 16 Apr 2021 06:26
    #17
    trollhona skrev 2021-04-15 12:39:42 följande:

    Haha, jag förstår. Jo det blir svårt då.  

    Anton är fint, men som du säger lite vanligt. Vad tror du om Niko eller Joakim? 


    Just Joakim faller inte mig i smaken. Niko har vi tänkt mkt på men sambon tycker att det blir för likt hans brorsbarns namn Nikola, det blir dessutom samma efternamn på de båda. I efterhand har jag börjat fundera i banorna att Niko typ inte är ett riktigt namn utan mer ett smeknamn. Vilket ju inte är sant men när man väl får en tanke är den svår att släppa. Novak har vi också tänkt på men jag är inte helt såld. Även Stefan.
Svar på tråden Aleksej?