• Anonym (VG)
    Mon 5 Apr 2021 22:02
    1223 visningar
    32 svar
    32
    1223

    Värt att sluta med sertralin inför graviditet

    Har du diskuterat detta med läkare? Många gånger rekommenderas att fortsätta med sertralinet då man ser risken för moderns mående (ex förlossningsdepression) som en större risk är risken för barnet

  • Anonym (VG)
    Tue 6 Apr 2021 06:03
    #3
    Anonym (Orolig) skrev 2021-04-05 23:34:25 följande:

    Nej det har jag inte. Känns inte riktigt som man kan söka för att prata om detta inför en graviditet. Det är ingen risk för mitt liv om vi nu säger så. Blir bara jobbigt för alla berörda att hantera. Inte varje dag men ibland.


    Självklart skall du söka innan du slutar med receptbelagd medicin som dessutom skall trappas ner innan man slutar.

    Kontakta sjukvården och diskutera detta
  • Anonym (VG)
    Tue 6 Apr 2021 09:26
    #5

    Läste din trådstart igen. Jag anatar att du vet om att sertralinwt går via bröstmjölken? Så om du skall amma (vilket du naturligtvis inte måste) så kommer du heller inte kunna börja förens du ammat klart (precis som vid graviditet gör man en bedömning om det är bättre att ta sertralin för att nyttan överväger nackdelarna).

    Uppenbarligen mår du ju inte helt bra utan sertralinet. Det finns heller inget som säger att du inte kommer börja på sämre.

    Jag skulle kontakta sjukvården om jag var du så att de kan hjälpa dig på annat sätt. Genom samtalet exempelvis.

    Risken är ju stor att du mår sämre efter en graviditet och förlossning tänker jag. Så jag skulle inte bara låta det vara och hoppas på det bästa.

    Du bör också informera mödravården, när du väl är gravid, om ditt månade

  • Anonym (VG)
    Tue 6 Apr 2021 13:54
    #12
    Anonym (Y) skrev 2021-04-06 13:40:58 följande:

    Vad snackar DU om?

    Jag har legat inlagd på psyk och har erfarenhet av den medicinen vid psykisk ohälsa och graviditet. Så jag vet precis vad jag talar om. Jisses! Sertralin är en av de mildaste psyk-medicinerna man kan äta! Och det är såå mkt värre att inte gå på medicin och må dåligt - DET om nåt är skadligt för barnet!

    Snälla, är sertralinet...no big deal alls.


    Nej alltså de effekter man ser av sertralin verkar inte särskilt allvarliga. Och man har heller inte kunnat vara säker på om det faktiskt beror på läkemedlet eller mammans mående i sig.

    Däremot så står det ju på FASS att det inte ska tas som gravid. Vilket ju är rimligt eftersom det kan finnas små risker. De kan naturligtvis inte göra annat än att skiva att det inte skall tas under graviditet. Vilket ju ger resultatet som man faktiskt vill ha. Att man gör en induviduell bedömning och låter dem som behöver fortsätta med medicineringen.

    Att sluta på det sätt ts gjort är naturligtvis inte att rekommendera
  • Anonym (VG)
    Tue 6 Apr 2021 14:13
    #15
    Anonym (Går bra) skrev 2021-04-06 13:55:19 följande:

    Nej psykisk ohälsa är inte bra för barnet men man måste som mamma göra ett val om att försöka bli bättre på ett annat sett än att eventuellt ta livet av sitt barn antidepressiva ökar risken för att barnet dör det är därför det körs till neo och man ska inte ta så lätt på medeciner som du gör och gå runt och säga att det är ofarligt när de finns risker... hälsningar någon som också vet pga erfarenhet :) jag som mamma blev frisk för mitt barn i magens skull, har varit deprimerad i större delen av livet men att skada mitt barn var otänkbart för mig därför slutade jag med medeciner


    Okej. Anledningen till neo är att barnet kan födas med vissa lätta andningssvårigheter. Finns ingen ökad dödlighet pga sertralin.

    Mer än så kommer jag inte diskutera detta med dig
  • Anonym (VG)
    Tue 6 Apr 2021 14:39
    #17
    Anonym (Går bra) skrev 2021-04-06 14:20:13 följande:

    Inte ökad av sertralinet men ökad dödlighet med andningssvårigheter hos ett spädbarn vilket i detta fall orsakades av medecinen


    Då vet jag inte hur du tänker. Om du tittar på dödligheten för andningssvårigheter generellt så handlar det inte om de lätta aningsssvårigheter ett barn kan få av sertralin
  • Anonym (VG)
    Tue 6 Apr 2021 16:09
    #19
    Anonym (T) skrev 2021-04-06 16:00:17 följande:

    Nu är det ju inte jag utan FASS som ?snackar?. Citatet gäller specifikt Seratilin och det handlar inte om några lätta andningssvårigheter utan:

    andnöd

    cyanos (blåaktig missfärgning av huden p.g.a. syrebrist i blodet)

    apné (andningsstillestånd)

    kramper

    instabil kroppstemperatur

    matningssvårigheter

    kräkningar

    hypoglykemi (allvarligt blodsockerfall)

    hypertoni (förhöjt blodtryck)

    hypotoni (för lågt blodtryck)

    hyperreflexi (spasmer)

    tremor (darrningar, muskelsammandragningar)

    skakningar

    irritabilitet

    letargi (onormal psykisk trötthet)

    konstant skrikande

    somnolens (sjukligt sömnbehov)

    sömnsvårigheter

    Ovanstående tillstånd som kan uppstå hos barnet inom 24 timmar efter förlossningen beror enligt FASS antingen på serotonerga effekter eller utsättningssymtom p.g.a. medicinen. Om modern tar SSRI under graviditeten finns även risk för kvardröjande högt blodtryck i lungornas pulsådror (PPHN) hos barnet. Omkring 15 procent av barnen som drabbas av det avlider. Även om just det enskilda tillståndet är ovanligt så finns också den risken.

    Att hävda att det inte är någon fara alls med att ta Seratilin under graviditeten är alltså direkt fel, oavsett om det gick bra i det egna fallet. Om man planerar att bli eller är gravid så är det avgörande att man får den informationen. Ingen tjänar på att man förminskar riskerna.


    Naturligtvis finns risker. Det är det väl ingen här som sagt att det inte gör. Men man gör ofta bedömningen att moderns mående är en större risk. Och har som sagt inte kunnat bevisa att komplikationerna på barnen faktiskt direkt beror på sertralinet.

    Naturligtvis måste tillverkaren speca alla eventuella risker som finns oavsett om de är minimala.

    Och naturligtvis måste man rådgöra med läkare gällande fortsatt medicinering eller inte.

    Det ts gör är att sluta helt utan att få någon annan form av hjälp eller behandling. Vilket inte är Särskilt smart
  • Anonym (VG)
    Wed 7 Apr 2021 21:45
    #25
    Anonym (Orolig) skrev 2021-04-07 20:52:32 följande:

    Fast jag tänker börja med medicinen igen direkt efter förlossningen. Så det kommer inte påverka bebisen efter förlossningen och jag vill inte att medicinen påverkar bebisen i magen.


    Anonym (Orolig) skrev 2021-04-07 20:51:01 följande:

    Ja det är just det. Dels vill vi inte hamna på neo men det ökar även risken för andra saker även om det är marginellt. Dock anser jag mig själv inte må så dåligt att jag är en fara för någon. Det är bara jobbigt dom dagarna när det är jobbigt om du förstår. Mår kanske dåligt 1 av 7 om man slår ut det. Ibland mindre


    Du vet om att ett barn i magen påverkas av att du är deprimerad? Att du ökar risken för förlossningsdepression? Det kan du få även om du börjar direkt efter förlossningen.

    Sedan skulle jag diskutera med läkare angående att börja med sertralin direkt efter förlossning.

    Jag tror knappast det är bra för barnet att chockas via det som kommer via bröstmjölken. Det kan vara skillnad på att fortsätta med sertralin som man tagit hela graviditeten (bebis har vant sig i magen) mot att börja efter att barnet är fött.

    Att laborera med antidepressiva skall man inte göra själv. Du behöver rådgöra med din läkare och dessutom diskutera det ur aspekten graviditet.

    Att väga vad som är sämst handlar inte om att du skall vara direkt skadlig för andra, utan hur det påverkar ditt mående och eventuell relation till det ofödda barnet.

    Jag förstår inte vad problemet är med att tådglra med läkaren? Boka en tid så att du får hjälp med detta och kan få hjälp i form av samtal eller annat om ni kommer fram till att du inte skall börja med sertralin igen
Svar på tråden Värt att sluta med sertralin inför graviditet