• Nmg
    Wed 7 Apr 2021 12:31
    3418 visningar
    16 svar
    16
    3418

    Bo kvar i Lgh eller flytta till hus?

    Jag har lite beslutsångest här. Vi bor i en stor Lgh på nästan 100kvm och är 3 personer hemma.

    För 1,5 år sen började vi leta hus för vi könde att vi saknar en uteplats och för sonens skull så han får en trädgård. Efter långt letande har vi nu hittat ett hus som uppfyller många av de kraven vi har haft. Vi har dessutom fått möjlighet att köpa den före visning. Nu kommer min panik här, vill vi verkligen bo i hus? Är vi så kallade husmänniskor som vill pyssla och renovera ett hus och sköta en stor trädgård? Ja det är såklart trevligt med en altan och uteplats och det ser så härligt ut när jag går förbi hus och man ser hur fint de har de. Men samtidigt så vet jag också att innan vi fick barn för 4 år sen så teste vi väldigt mycket både utomlands och inrikes. Efter barnet kom har vi rest men inte lika mycket. Jag tror också att vi är

    Påverkade av Corona att det är

    Såååå tråkigt eftersom vi inte kan göra nånting på samma sätt som tidigare. Men när Corona är över så känner jag att vi kommer vilja åka iväg på våra weekendresor och våra utlandsresor och se världen. Vill vi så hålla på ett hus? Tyvörr har vi inte ekonomin att båda köpa hus för

    Föera miljoner och sen resa iväg hit och dit också. Har inte tiden för det heller.

    Jag vet att det är skönt med hus och man kan släppa ut barnet i trädgård tex men hade inte varit för barn hade vi nog inte ens tänkt på att bo i hus då vi verkligen trivs i vår Lgh. Det är inget betong område vi bor o utan fint villaområde men några få Lgh som ser ut som hus. Vi har dock balkong och ingen altan.

    Är det så illa egentligen för barnet att bo här? När hen börjar bli nåt år äldre så kommer det gå lättare att cykla iväg till kompisar eller att de kommit hit, ca 5 min cykling.

    Får typ ångest när jag inte vet hur vi vill ha det.

  • Svar på tråden Bo kvar i Lgh eller flytta till hus?
  • Nmg
    Wed 7 Apr 2021 18:07
    #2
    Fjäril kär skrev 2021-04-07 18:04:28 följande:

    Varför inte kompromissa då och leta lägenhet med uteplats?

    Varför måste det vara hus bara för att ni vill ha möjlighet att öppna dörren och gå ut?

    Med lägenheten och uteplatsen har ni full frihet att resa så mycket ni vill och slippa allt jobb med snöskottning, byta vindskivor och utgifter som inte syns men måste kosta..


    Ja det är absolut ett alternativ får hålla utkik

    Här i området om det dyker upp något sånt. Var en till salu för nån vecka sen men den uteplatsen är så extremt varm på sommaren så vi valde att avstå vi hade inte kunnat sitta där ändå.

    Det är sol hela dagen på den
  • Nmg
    Thu 8 Apr 2021 07:08
    #5
    Seven Costanza skrev 2021-04-08 00:13:54 följande:

    Ha inte så bråttom! Det är ju ett jättestort beslut som inte ska tas utan att det känns helt rätt, både vad gäller att ha tid och råd med hus. Köp inte något om det bara känns sådär bra i magen. Själva bor vi i en rymlig bostadsrättstrea med två bra sovrum och vi trodde först att vi definitivt skulle ha hus men det är så dyrt här så vi skulle inte få ens i närheten av det läge eller standard som vi har i lägenheten. Har en femåring som aldrig klagat på hur vi bor - är visserligen ofta på helgerna hemma hos våra föräldrar som har tomt och badkar vilket är det vi mest skulle vilja ha med hus. Vi har ganska stor balkong men det är inte ofta vi är på den sett på hela året, men vi tycker om att titta på blomlådorna inifrån .

    För oss är det en stor fördel att vi bor lättstädat och hyfsat billigt. Nu väntar vi andra barnet och kommer nog inte att flytta till större förrän det barnet blir ca tre år. Prioriterar att jobba så lite som möjligt när barnen är små och med hus eller större lägenhet skulle vi behöva dra in mycket mer pengar.


    Hur är området där ni bor ? Är det många barn där? Det är småtråkigt för det finns inga barn här hos oss, dock bor vi ju väldigt nära området som vi ändå hade tänkt köpa huset på där sonens kompisar ändå är, så just nu får vi ordna med lekdejter, hade känns enklare om vi haft en trädgård att bara säga kom över till oss och lek så kan vi fika också. Nu blir det mer som ett projekt att också med sig saker ta sig till nånstans osv. Utöver det så är det inte speciellt mycket som lockar egentligen. När det är höst/vinter saknar jag aldrig ett hus då älskar jag vår Lgh. Nu när det blir vår och sommar så kan jagbtycka synd om sonen och att han alltid ska hänga med oss föräldrar än att han haft en studsmatta och så leka med andra barn men det är ju mest ens egna dåliga samvete så håller på. Tror inte ju att han egentligen får en sämre barndom för det.
  • Nmg
    Thu 8 Apr 2021 07:16
    #6
    fjanten skrev 2021-04-07 20:14:38 följande:

    Jag avskyr att bo i hus, ärligt talat. Det visste jag redan när jag gick med på att sälja lägenheten och köpa huset. Men jag tänkte att nu har vi barn, så vi behöver säkert ha en trädgård också!

    Resultat - barnen leker aldrig på tomten, så det blir ändå att vi ger oss iväg till div. lekparker. Som när vi bodde i lägenhet... Den stora fördelen är ju att man inte behöver oroa sig för att barnen skulle störa grannar, men jag har faktiskt himla lugna barn, så det har som inte en SÅ bärande fördel i vårt fall.

    Nackdelarna däremot. Herre gud. Trädgården ska tas omhand, och jag tycker det är fruktansvärt tråkigt. Uppfarten ska skottas på vintern. Garaget, som maken skulle mecka i, används två gånger per år - när han byter däck. Det är också alltid någonting med hus... I en BR har du insidan som ansvar, med huset tillkommer ALLT - tak, ventilation, fasad, fönster, blaha blaha. Nu har vi hursomhelst sålt huset! Vi ska flytta till en enorm sekelskifteslägenhet med en hyfsat stor uteplats. Känns absolut lagom för oss! Om några år kanske vi tänker om, men med fyra småbarn har vi verkligen noll och ingen ork eller lust att ha hand om hus och tomt.

    Det absolut ENDA jag är ledsen över med flytten, är att dottern på 4 år flyttar ifrån sin bästis.


    Åhh min dröm är

    Också en sekelskifteslögenhet men finns inga sånna där vi bor, så nu funderar vi på att rusta vår br lgh till lite mer sekelskiftestil

    Ja tack för att du berättar en del av verkligenheten, man ser aldrig de delarna när man tittar på instagram

    Och pinterest där man bara ser bilder på fina bord som är dukade med vackert porslin under ett päronträd med glada barn som springer och plockar blommor i trädgården. Hahaha det finns säkert de som har det så härligt också men jag är

    Ändå tillräckligt gammal och har flyttat så många ggr senaste åren så man vet ju hur man är som person. Troligtvis skulle jag tycka det vore superkul att inreda inomhus men måla hus, hålla på med trädgård som jag har noll intresse av är inget som lockar. Dock att kunna sitta i en trädgård är ju trevligt haha.

    Vi

    Tänkte hyra stuga i sommar och se om det passar oss, kanske fortsätter vi hyra eller köpa oss en egen stuga nån gång.

    Vi har också bara 1 (små)barn och en tonåring vilket stressar mig ibland att alltid försöka ordna så gab har kompisar att leka med. Tänker ibland att det hade varit lättare om man haft 2 barn i samma ålder som leker med varann men har ingen aning om hur det egentligen skulle vara heller då jag haft så stor ålderskillnad mellan barnen och vet inte hur det ens är.
  • Nmg
    Thu 8 Apr 2021 17:46
    #10

    Nej är faktiskt inte alls intresserad av sånt trädgårdsarbete. Skulle också kunna tänka mig ett nybyggt hus med en liten liten tomt med vara gräsmatta.

    Känns som vi gör rätt i att bo kvar


    momjanet skrev 2021-04-08 08:34:49 följande:

    Jag tycker du tänker fel.

    För det första lär corona-pandemin hålla på några år till och den kommer att återkomma. (Läs om tex spanska sjukan och det mönstret).

    Men förutom det, hur lång tid i era liv är dessa år? Just nu kan man inte resa. Just nu kan man inte umgås ohämmat. Vem vet hur det ser ut om 1 år eller 4?

    Jag tycker inte ni ska planera era liv efter en pandemi som är högst tillfällig utan ni ska planera era liv efter det sätt ni mår bäst på idag, i morgon, om 2 år om 15 och alla år däremellan.

    Hus kan verka vara charmigt, och det är det. Om man tycker om att jobba fysiskt på sin fritid.

    För det är alltid något som måste fixas och ordnas. Om det inte är reparationer så är det rabatter som måste fixas. För det finns en stor skillnad mellan lägenhet och hus, det finns ett rätt rejält socialt tryck som husägare - du kan inte låta tomten vara hur skruttig som helst.

    Så fundera istället i de banorna. Gillar ni att gräva, plantera, snickra, fixa och dona?

    Jag tycker att det är fantastiskt underbart att gräva rabatter, skyffla singel, köra kompostkvarnen tills grannarna blir tokiga. Jag porrsurfar frökataloger på vintern och ritar planskisser över trädgården. Det är ett sätt att leva som ger ganska lite tid till övriga intressen.

    Sen såklart måste man inte gå all in, det funkar med robotgräsklippare och noll rabatter också. Men varför liksom? Det kräver fortfarande en hel del arbetsinsatser och det slipper man med lägenhet.


  • Nmg
    Thu 8 Apr 2021 17:46
    #11
    fjanten skrev 2021-04-08 08:24:16 följande:

    Verkligen... Det där jäkla päronträdet fäller ju päron in i förbannelse också. Jag är inte särskilt "husmoderlig" heller så att det blir massa kompotter, pajer o.s.v. med all jäkla frukt Nej fy fasiken. Tid jag hellre hade lagt på lek och bus med barnen, som istället blir trädgårdsarbete. Mina barn har förstås lekkompis i varann - så det är väl skillnaden här. Finns ingen kompis att leka med, leker de med varann. Dit vi flyttar finns en ENORM lekpark precis i närheten också (vi pratar ca 40 meter från byggnaden vi kommer bo i), som det jämt är fullproppat med barn i, så jag tänker att det är en plats man kan träffas med andra och barnen kan leka.

    Kan också tänka mig att en stuga skulle kunna vara trevligt!


    Det låter ju riktigt härligt med så många barn i en lekpark! Önskar våran lekpark också vore så haha
  • Nmg
    Thu 8 Apr 2021 17:47
    #12

    Ja så är det ju, vi bodde i radhus tidigare (friköpt) och kommer ihåg att vi höll på en del där också även om det inte ens är k närheten av vad ett hus kräver och speciellt ett gammalt trähus då som det var i vårt fall


    Fjäril kär skrev 2021-04-08 09:36:09 följande:

    Jag har bott i hus i 15 år och det man ska ha klart för sig är att tiden man måste lägga ner på fix/pill/jobb är ju tid du måste ta av någon annan aktivitet. Det tar tid att ha hus. Visst kan du stänga huset och åka två veckor till Thailand men det innebär att två veckors pill/stök/jobb måste tas igen på något sätt. Det hinner hända mycket i en stenrabatt på två veckor och två veckors hård vinter är en annan historia..


  • Nmg
    Fri 9 Apr 2021 06:52
    #16
    Seven Costanza skrev 2021-04-08 23:28:14 följande:

    Nej, alltså vi bor mitt i stan så det är inte så att vårt barn leker med andra barn som bor här så som man kanske gör i ett villaområde där alla går på samma förskola/skola. Vi har dessutom valt en fristående förskola så barnen bor inte i samma område utan ganska utspritt över stan, så det blir ju absolut inte som att kunna springa mellan husen i ett villaområde där alla går på samma förskola/skola. Det visste vi ju när vi valde förskolan utifrån just den specifika profilen så det är också något som gör att vi inte är sugna på radhus/hus eftersom vi nog ändå inte skulle välja den närmsta skolan istället för den han går på, så då kommer ju ändå de andra barnen i villaområdet känna varandra från förskolan men inte vårt barn.

    Om vi skulle köpa hus skulle det nog vara för att vi plötsligt fått MYCKET mer pengar så att vi ändå kan köpa något i stan med bra läge, bra standard och framförallt att vi skulle ha råd trots deltidsjobb, för om vi ska dra på oss fler arbetsuppgifter med hus så får det ju vara att vi (jag) antingen gör det själva och jobbar mindre, eller att vi prioriterar att leja bort städning etc som ju skulle ta mycket mer tid i ett stort hus. Jag jobbar 80% nu och skulle tycka att det vore skönt att jobba ännu mindre mot att lägga mer tid på hushållsuppgifter istället för att betala för städhjälp etc eftersom det skulle kännas mindre kravfyllt än motsvarande tid på mitt jobb (lärare), men det är ju sällan man både kan ha lägre inkomster och mer utgifter haha. Vår son är snart 5,5 och han har som sagt aldrig klagat på att han inte har trädgård hemma eller att det inte finns kompisar här att bara springa till, men han vet nog inte ens att det kan vara så på andra ställen så han lider ju av det utan är hur nöjd som helst. En stor fördel tycker jag är att han har fått en väldigt nära relation till våra föräldrar med tanke på att vi ofta är i deras hus, minst varannan var tredje helg hos någon av dem, vilket vi nog inte hade varit alls lika ofta om vi haft ett eget hus att fixa med.


    Kloka synpunkter! Vi ville flytta till huset i ett specifikt område så att sonen skulle kunna gå på den skolan, tillsammans med sina förskolekompisar eftersom många där kommer gå på den skolan. Nu har vi fortfarande chans att få in honom på

    Skolan men hade varit större chans om

    Vi bott där borta. Vi har också anmält på friskola utifall det inte blir den skolan och det är som du skriver så kommer det bli väldigt utspritt då de barnen bor lite överallt och inte ett visst område.

    Där

    Vi bor nu betalar vi ca 7500kr i månaden. Det huset vi

    Tänkte köpa skulle kosta oss ca 12-13.000 kr/mån. Skulle vi vilja jobba mindre så skulle vi ha betydligt mindre pengar kvar i månaden. Nu skulle vi ha råd att

    Gå ner i tid båda två om

    Vi vill och dessutom ändå ha en helt okej ekonomi. Vill inte heller känna att jag är fast i ekorrhjulet och aldrig har tid med nånting. Sen finns det ju de som både kan köpa hus för flera miljoner och ändå jobba deltid men där är inte vi.
Svar på tråden Bo kvar i Lgh eller flytta till hus?