Forum Hälsa: Hälsa - Kropp & själ
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Magsår i tolvfingertarm utan bakterie?

Ons 7 apr 12:53 Läst 0 gånger Totalt 9 svar
    Ons 7 apr 12:53

Hejsan

Har sedan flera månader haft ont i magen.

Värken / smärtan sitter på höger sida om magen.

Jag har inte helicobacter bakterien enl avföringsprover.

Jag har värk högt upp på höger sida och en bit ner nedanför revbenen.

Blir andfådd om jag sitter ner, böjer mig framåt, sitter framåt lutad, anstränger övre magmusklerna. Ibland känns det som att det värker i tarmarna på höger sida.

Trycker jag ungefär där tolvfingertarmen går så får jag en väldigt märklig och jobbig värk. Värken är där typ konstant men den blir värre om jag trycker på magen.

Lite som en väldigt ihållande gnagande värk.

Gör ont att gå lite halv fort också ., som Håll känsla.

Har haft fler besvär som blivit bättre med omeprazol, men tyvärr så har inte smärtan/värken på höger sida försvunnit.

Jag är under utredning så vill inte ha pekpinnar om att söka vård,

utan vill veta vad andra som haft magsår har haft för symtom.

Hade ni magsår utan bakterie?

Eller har ni haft dessa besvär och visst dig vara något annat?

Tacksam för svar ????????

• Ons 7 apr 13:18 #1

Ring 1177. Varför skriver du här? FL kan inte ge dig svar på hälsa.

Kolla upp om det kan vara blindtarmen. Ring istället.

• Ons 7 apr 13:21 #2

Läste du raden jag skrev om pekpinnar?

• Anonym (Mc)
    Visa endast
    Ons 7 apr 13:25 #3

Hej! Jag har tarmsjukdomen Morbus Crohn och känner igen dina symptom från när jag var inflammerad i tolvfingertarmen. Det är bra att du har sökt vård och är under utredning. Hoppas de kommer fram till vad som orsakar din smärta! Ett tips är att testa antiinflammatorisk kost medans du utreds. Bara googla på det så får du fram vad det innebär

• Anonym (?)
    Visa endast
    Ons 7 apr 13:34 #4

Utreder de gallan också? Jag antar att du skall göra en gastroskopi? Då kommer man i alla fall se om det är inflmmerat.

• Ons 7 apr 13:40 #5

Ja, har du haft ont länge så tycker jag med mitt första inlägg,

Du har levern, gallan och blindtarmen. Det kan vara inflammation i tolvfingertarmen. Men det är inget som vi kan sätta diagnos på. Blindtarmen kan man leva utan,gallan men levern är en viktig del. Den tar mkt "stryk" rensar din kropp mm.

• Ons 7 apr 13:55 #6

Som jag skrev * gameoffthrones (stavning) så är jag under utredning, har då självklart kontakt med vården. Därför skrev jag att jag inte ville ha pekpinnar/pekfingret! Utan andras berättelse utifrån deras ev samma symtom!

Ultraljud är gjord u.a

Upplys inte folk när dem tydligt markerat att dem inte vill det!

• Ons 7 apr 13:57 #7

(Anonym ? )

Ja gallan är kollad två ggr med Ultraljud.

Massa blodprover är tagna och inget fel hittat.

Enda att anmärka är aningen lågt hb 111 en dag och 116 låg det på ca en vecka senare.

• Ons 7 apr 14:08 #8

Precis, väntar på tid för gastroskopi :(

• Ons 7 apr 14:44 #9
    Angeline850127 skrev 2021-04-07 13:55:22 följande:
    Som jag skrev * gameoffthrones (stavning) så är jag under utredning, har då självklart kontakt med vården. Därför skrev jag att jag inte ville ha pekpinnar/pekfingret! Utan andras berättelse utifrån deras ev samma symtom!
    Ultraljud är gjord u.a
    Upplys inte folk när dem tydligt markerat att dem inte vill det!
    Var snäll nu! Detta är ett diskussionsforum och då får man räkna med att man kan få svar som man inte gillar eller vill ha.
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll