• Anonym (Ledse­n dotter­)
    Wed 7 Apr 2021 16:56
    2038 visningar
    49 svar
    49
    2038

    Min mamma sa att hon inte känner det där bandet mellan oss som mor och dotter brukar känna, betyder det att hon inte älskar mig?

    Ja, som rubriken lyder, mamma sa till mig att hon inte känner något band mellan oss.. Jag är 28 år och har precis fött mitt första barn och det har uppstått konflikter då jag plötsligt insett hur hon behandlat mig under min barndom, dvs kärlekslöst och oengagerat. I samband med vår senaste konflikt när jag pressade henne på varför hon betett sig så och varför hon beter sig kallt även i vuxen ålder, så kläckte hon ur sig det.. Jag är mycket ledsen och vet inte hur jag ska hantera detta.. :(

    Någon som kan hjälpa mig att tänka klart?

  • Svar på tråden Min mamma sa att hon inte känner det där bandet mellan oss som mor och dotter brukar känna, betyder det att hon inte älskar mig?
  • Anonym (Ledse­n dotter­) Trådstartaren
    Wed 7 Apr 2021 21:55
    #21

    Tack att ni skriver och delar med er. Det hjälper mig både att vidga mina vyer, få andra perspektiv, distansera mig från det som hänt.. Tack för alla råd. Fäller en liten tår här, men det är som det är.

    Jag är så glad för min lilla solstråle, han gör mig lycklig, jag pussar honom varje dag, sjunger för honom och säger att jag älskar honom. Trots att han är en liten bebis tror jag att han känner min kärlek. Så det ska jag fokusera på, min son, min sambo, min lilla familj.

  • Gameof­throne­s
    Wed 7 Apr 2021 22:59
    #22
    Anonym (Ledsen dotter) skrev 2021-04-07 21:55:22 följande:

    Tack att ni skriver och delar med er. Det hjälper mig både att vidga mina vyer, få andra perspektiv, distansera mig från det som hänt.. Tack för alla råd. Fäller en liten tår här, men det är som det är.

    Jag är så glad för min lilla solstråle, han gör mig lycklig, jag pussar honom varje dag, sjunger för honom och säger att jag älskar honom. Trots att han är en liten bebis tror jag att han känner min kärlek. Så det ska jag fokusera på, min son, min sambo, min lilla familj.


    Det tycker jag att du ska göra, finns det tid och möjlighet,längre fram. Hör av dig på tråden igen. Vet ej hur länge tråden håller sig aktiv. Skulle vara kul och få en återkoppling. När det har gått en tid.

    Kul att du har en fin positivt inställning till livet. Oja, barn känner sådan det stärker självkänslan.

    <3 <3 <3

    Ha det bäst!
  • Anonym (3)
    Thu 8 Apr 2021 00:50
    #23
    Anonym (Ledsen dotter) skrev 2021-04-07 16:56:32 följande:

    Ja, som rubriken lyder, mamma sa till mig att hon inte känner något band mellan oss.. Jag är 28 år och har precis fött mitt första barn och det har uppstått konflikter då jag plötsligt insett hur hon behandlat mig under min barndom, dvs kärlekslöst och oengagerat. I samband med vår senaste konflikt när jag pressade henne på varför hon betett sig så och varför hon beter sig kallt även i vuxen ålder, så kläckte hon ur sig det.. Jag är mycket ledsen och vet inte hur jag ska hantera detta.. :(

    Någon som kan hjälpa mig att tänka klart?


    Beklagar vad du gått/går igenom. Det kan vara så som hon säger och att hon då saknar förmågan till genuin kärlek. Det kan vara en eller flera bakomliggande orsaker så som utmattning, depression, personlighetsstörning eller sjukdom. Det viktigaste är att du vet att du inte är orsaken, det är inte ditt fel att hon känner som hon gör! Det du tar upp som hon säger till dig om till exempel abort är inte hälsosamt och det är inget man säger till sitt barn även om man nu kände så. Hon saknar även insikt och förståelse för hur hennes beteende påverkar dig med tanke på att hon inte sökt hjälp. Man kan inte pressas till insikt eller förståelse så jag tror inte du kan resonera med henne. I din situation skulle jag tänka att hon helt enkelt saknar förutsättningarna att vara en kärleksfull förälder på grund av orsaker som ligger hos henne. Jag hade inte pressat henne för det kommer enbart vara sårande för dig, hon kan inte ge dig det du behöver på grund av att hon är begränsad.

    Vad du beskriver så kan du ha blivit känslomässigt försummad som barn. Det kan ge skador som dålig självkänsla. Mitt tips är att helt lägga din mamma åt sidan och fokusera enbart på dig själv. Om du känner att du har fått skador från uppväxten så försök läka dem så att du kan må bra. Även om din mamma saknar förmågan till genuin kärlek så är du ändå värd att älska!
  • Anonym (Lite samma)
    Thu 8 Apr 2021 10:18
    #24

    När mitt barn föddes blev det också så att jag plötsligt fick en annan bild av min uppväxt än vad jag hade haft tidigare. Jag började läsa på om anknytning och sånt och insåg plötsligt att mina föräldrar hade behandlat mig (och fortfarande gjorde det) väldigt respektlöst och nedtryckande. Min mamma har alltid kommit med pikar och haft åsikter om att man inte ska "tro att man är något". Pratat nedlåtande till mig inför andra mm.

    Jag har under åren som gått dragit fram allt i ljuset och krävt förändring. Pratat och skrivit brev. Gjort klart att jag inte är intresserad av att umgås om de inte slutar leva på gamla meriter och låter vår relation utvecklas till något nytt.

    Det har verkligen inte varit enkelt. Min mamma är något av en drama queen och har blivit "otroligt sårad och känt sig SÅ kränkt mm". Kört utfrysningsmetoden i perioder. Och hon talade om att hon minsann upplevde att jag aldrig älskade henne när jag var liten. (Hur kan man ens prata så om ett barn!? Vilket barn älskar inte sin mamma...villkorslöst. Jag tror snarare att det var hon som inte alls förstod sig på mig...och kanske hade svårt att älska mig på riktigt.)

    Men jag vägrade faktiskt ge med mig. Nu har det snart gått 15 år sedan jag började dra upp alla gammal skit. Och tro det eller ej, men hon lyssnar numera! Och har slutat bli kränkt. Och anstränger sig massor för att det ska fungera! Vi kommer nog aldrig få den där riktigt nära och förtroliga relationen som min dotter och jag har, men jag tycker faktiskt att den numera är riktigt fin!

    Mitt råd är: Kräv din rätt till att bli respektfullt och rättvist behandlad! Det är inte lätt med relationer, men om det ska vara värt måste det finnas intresse från båda håll att göra relationen bra. Man måste inte umgås med folk som behandlar en illa...även om personen råkar vara ens egna mamma. Fyll livet med kärleksfulla och varma relationer, och håll resten på lagom avstånd.

    Hoppas iaf att det löser sig för er på sikt!

  • Anonym (Mia)
    Thu 8 Apr 2021 19:39
    #25
    Anonym (Ledsen dotter) skrev 2021-04-07 16:56:32 följande:

    Ja, som rubriken lyder, mamma sa till mig att hon inte känner något band mellan oss.. Jag är 28 år och har precis fött mitt första barn och det har uppstått konflikter då jag plötsligt insett hur hon behandlat mig under min barndom, dvs kärlekslöst och oengagerat. I samband med vår senaste konflikt när jag pressade henne på varför hon betett sig så och varför hon beter sig kallt även i vuxen ålder, så kläckte hon ur sig det.. Jag är mycket ledsen och vet inte hur jag ska hantera detta.. :(

    Någon som kan hjälpa mig att tänka klart?


    det behöver absolut inte betyda att hon inte älskar dig. Kärlek kommer i många former. Läste en dikt en gång om olika sätt att säga jag älskar dig. Exempelvis, har du ätit, vill du ha en kopp te, ja rätt enkla grejer som visar på omtanke och kärlek. Jag är själv sladdbarn och min uppfattning är att min mamma tröttnat på vara mamma när jag kom och jag blev rätt ensam och uppfostrade mig själv eller av mina äldre syskon. När jag fick barn blev hon däremot en underbar mormor. Inte så att hon blev känslomässig och säger jag älskar dig, men hon ställer alltid upp som barnvakt, bakar bullar och säger aldrig nej till att spela ett spel med barnen typ. Sen pratar hon inget vidare och absolut inte om känslor. Jag resonerade som så att jag hellre har det jag får än försöker ändra på något som varit då jag är rätt säker på att det bara lett till att vi blivit osams.
  • Anonym (Ledse­n dotter­) Trådstartaren
    Thu 8 Apr 2021 20:33
    #26
    Anonym (Mia) skrev 2021-04-08 19:39:21 följande:

    det behöver absolut inte betyda att hon inte älskar dig. Kärlek kommer i många former. Läste en dikt en gång om olika sätt att säga jag älskar dig. Exempelvis, har du ätit, vill du ha en kopp te, ja rätt enkla grejer som visar på omtanke och kärlek. Jag är själv sladdbarn och min uppfattning är att min mamma tröttnat på vara mamma när jag kom och jag blev rätt ensam och uppfostrade mig själv eller av mina äldre syskon. När jag fick barn blev hon däremot en underbar mormor. Inte så att hon blev känslomässig och säger jag älskar dig, men hon ställer alltid upp som barnvakt, bakar bullar och säger aldrig nej till att spela ett spel med barnen typ. Sen pratar hon inget vidare och absolut inte om känslor. Jag resonerade som så att jag hellre har det jag får än försöker ändra på något som varit då jag är rätt säker på att det bara lett till att vi blivit osams.


    Det låter fint och jag är glad för din skull att du har försonats med din barndom.

    I mitt fall är det tyvärr mer komplicerat än så då min mamma har kritiserat mig i vuxen ålder, sagt nedvärderande kommentarer, skällt på mig. Så det är inte bara att hon är kall.. hon hörde inte av sig på ett halvår under min graviditet trots att det är hennes första barnbarn. Det säger nog rätt mycket..
  • Anonym (Ledse­n dotter­) Trådstartaren
    Thu 8 Apr 2021 20:55
    #27
    Anonym (3) skrev 2021-04-08 00:50:22 följande:

    Beklagar vad du gått/går igenom. Det kan vara så som hon säger och att hon då saknar förmågan till genuin kärlek. Det kan vara en eller flera bakomliggande orsaker så som utmattning, depression, personlighetsstörning eller sjukdom. Det viktigaste är att du vet att du inte är orsaken, det är inte ditt fel att hon känner som hon gör! Det du tar upp som hon säger till dig om till exempel abort är inte hälsosamt och det är inget man säger till sitt barn även om man nu kände så. Hon saknar även insikt och förståelse för hur hennes beteende påverkar dig med tanke på att hon inte sökt hjälp. Man kan inte pressas till insikt eller förståelse så jag tror inte du kan resonera med henne. I din situation skulle jag tänka att hon helt enkelt saknar förutsättningarna att vara en kärleksfull förälder på grund av orsaker som ligger hos henne. Jag hade inte pressat henne för det kommer enbart vara sårande för dig, hon kan inte ge dig det du behöver på grund av att hon är begränsad.

    Vad du beskriver så kan du ha blivit känslomässigt försummad som barn. Det kan ge skador som dålig självkänsla. Mitt tips är att helt lägga din mamma åt sidan och fokusera enbart på dig själv. Om du känner att du har fått skador från uppväxten så försök läka dem så att du kan må bra. Även om din mamma saknar förmågan till genuin kärlek så är du ändå värd att älska!


    Ja, självkänslan är skadad, framförallt när det gäller mina tankar kring hur jag uppfattas av andra människor.. jag ska försöka läka. Tack snälla.
  • Fri 9 Apr 2021 08:22
    #28

    Jag är dotter och kan inte på stå att jag någonsin känt mig älskad av mina föräldrar. Mer känt det som att jag varit i vägen och stört. Både som barn och vuxen. 
    Mina föräldrar har alltid haft mer fokus och engagemang i mina syskon och deras familjer och de barnbarnen än mig och mina barn.
    Jag har varit skötsam hela livet och klarat mig själv och mina barn är på inget vis ouppfostrade och jobbiga, så varför de inte älskar mig och mina barn vet jag inte.


    Deras brist på kärlek till mig har gjort att jag faktiskt inte känner att jag älskar dem. De är som vilka som helst i princip. Känner mer kärlek till min x-svärfar än vad jag någonsin gjort för mina egna föräldrar.
    Ringer min mamma plikttroget i bland, men får mest lust att vråla TYST! åt henne. Hon är inte ett dugg intresserad av vad som händer i mitt liv utan det är mer fokus på vad de handlat i mataffären, vad de ätit till middag, vad de ska bjuda sina vänner på för mat, hur många gånger de hjälpt mina syskon med olika saker, hur många gånger de fikat hos mina syskon, hur många gånger de umgåtts med mina syskons barn osv.

    Detta har gjort att jag är supernoga med att ta mig tid för mina barn. Tala om för dem att jag älskar dem, finns där för dem osv. Och jag vet att jag lyckats bättre på den punkten än vad mina föräldrar har gjort. 
    Mina tonårssöner säger själva att de vet att jag alltid finns där för dem och att de känner sig älskade. De har aldrig tvivlat på mig.
    Så lägg ditt fokus på att få ditt eget barn att känna sig älskat!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Elin)
    Fri 9 Apr 2021 08:52
    #29
    Mandel skrev 2021-04-09 08:22:07 följande:

    Jag är dotter och kan inte på stå att jag någonsin känt mig älskad av mina föräldrar. Mer känt det som att jag varit i vägen och stört. Både som barn och vuxen. 

    Mina föräldrar har alltid haft mer fokus och engagemang i mina syskon och deras familjer och de barnbarnen än mig och mina barn.

    Jag har varit skötsam hela livet och klarat mig själv och mina barn är på inget vis ouppfostrade och jobbiga, så varför de inte älskar mig och mina barn vet jag inte.

    Deras brist på kärlek till mig har gjort att jag faktiskt inte känner att jag älskar dem. De är som vilka som helst i princip. Känner mer kärlek till min x-svärfar än vad jag någonsin gjort för mina egna föräldrar.

    Ringer min mamma plikttroget i bland, men får mest lust att vråla TYST! åt henne. Hon är inte ett dugg intresserad av vad som händer i mitt liv utan det är mer fokus på vad de handlat i mataffären, vad de ätit till middag, vad de ska bjuda sina vänner på för mat, hur många gånger de hjälpt mina syskon med olika saker, hur många gånger de fikat hos mina syskon, hur många gånger de umgåtts med mina syskons barn osv.

    Detta har gjort att jag är supernoga med att ta mig tid för mina barn. Tala om för dem att jag älskar dem, finns där för dem osv. Och jag vet att jag lyckats bättre på den punkten än vad mina föräldrar har gjort. 

    Mina tonårssöner säger själva att de vet att jag alltid finns där för dem och att de känner sig älskade. De har aldrig tvivlat på mig.

    Så lägg ditt fokus på att få ditt eget barn att känna sig älskat!


    Gör ont att läsa detta! Måste du ens ha kontakt med dina föräldrar då? Tycker inte de verkar förtjäna det alls. <3
  • Miss Skywal­ker
    Fri 9 Apr 2021 09:47
    #30

    Ta det inte personligt. Det är hon som lider av en störning. En mamma som inte älskar sitt barn är inte mänsklig..

Svar på tråden Min mamma sa att hon inte känner det där bandet mellan oss som mor och dotter brukar känna, betyder det att hon inte älskar mig?