• Anonym (repsköld)

    Inte överens om straff/konsekvens - barnen bröt sig in genom altandörren

    Påhittiga ungar som glömt sina nycklar kom på den briljanta idén att försöka öppna en altandörr utifrån, och lyckades. De lyckade ju också samtidig så klart halvt ha sönder handtaget på utsidan. De har fått en ordentlig uppsträckning om det hela.

    Nu är jag och deras pappa/min sambo inte riktigt överens om vad som bör hända utöver samtalet om vikten att komma ihåg sina nycklar och att inte ha sönder saker. Jag tycker att det räcker så och att vi byter ut altandörrarna mot bättre sådana. De som sitter i huset, tre stycken, är förmodligen lika gamla som själva huset och som synes inte så väldigt inbrottssäkra. Sambon anser att barnen ska betala en ny dörr med sina veckopengar och kanske extrajobb beroende på vad det kan kosta att byta dörr/lås, men han tycker inte vi ska byta de andra dörrarna med motivationen att om barnen gör samma sak igen får de igen betala en ny dörr/lås.

    Vad tänker ni?

  • Svar på tråden Inte överens om straff/konsekvens - barnen bröt sig in genom altandörren
  • Anonym (.)
    Anonym (Räcker) skrev 2021-04-08 14:00:05 följande:
    Men du missar ju poängen att barnen helt enkelt inte har det vuxna konsekvenstänket vid den åldern. Det har inte att göra med att vara idiot eller inte, det har med den naturliga utvecklingen att göra.

    Resonerar man som du skulle alla ju kunna straffas lika i juridisk mening också, barn som vuxna, och skillnaden vi har idag skulle inte finnas. Tycker du det vore en bra väg att gå?
    Nej, det är faktist du som missar poängen. Som jag sagt betyder faktum att hjärnutvecklungen inte är klart förran man är ungefär 20år och att barnen inte har samma konsekvenstänkande som vuxna inte har barnen inte har någon konsekvenstänkande alls.
    Ett barns hjärna vid 10år är tillräkligt utvecklat så att barnet klarar av att förstå sammanhanget mellan "Jag bryter upp dörren" och "Någonting gick sönder medan jag gjoirde det." Likaså är dem kapabla till att INNAN de gör något själv kommer fram till att det finns en möjlighet att någonting går sönder om man inte behandlar det varsamt.
    Anonym (Räcker) skrev 2021-04-08 14:02:54 följande:
    Dina logiska slutsatser är ju också bristfälliga om du tror att det hänger samman med direkt koppling.

    Är det bättre med ett samhälle där barnen är livrädda att göra fel för att då ryker månadspengen (och tillika barnets enda möjlighet att själv skaffa saker då de inte får ta ett jobb) om det de tänker blev galet? Det är ju ett ypperligt sätt att stoppa fantasi och eget tänk.

    Vad menar du med din första mening?


    Så du menar om det finns konsekvenser om barnen gör någonting som inte är okej blir barn livrädda? Att behöva bekosta en skada som man har orsakat är så himla hemskt att barnen blir livrädda? Så du menar att barnen ska kunna få göra allt dem vill, utan några konsekvenser, eftersom dem vet ju inte vad dem gör och för att dem blir rädda om en handling får konsekvenser? Vilken konstigt syn på uppfostran. Men som sagt, inte konstigt hur svenska barn och ungdomar uppför sig, med den attityden till ansvar.


    Och varför tror du att det stoppa eget tänk? Om barnen är tvungen att hantera konsekvenser av sitt beteende är det precis motsatsen som händer: dem lär sig att tänka sig för innan dem agera, att inte ager impulsivt, utan fundera på möjliga följder och sedan bestämma sig vad som är bäst. Om barnen inte lär sig att varja handling har en konsekvens, bryr dem sig oftas inte om följden av sin handling. För några barn räcker det välk med en tillsägelse, men för dem flesta är det inte fallet. Barnen är egoistiska i sig, det är helt normalt. Därför agera dem flesta barnen som dem vill, inte som dem ska, om deras agerande inte har någon konsekvens för dem. 


    Anonym (Biffen) skrev 2021-04-08 14:06:46 följande:
    Jag skrev inte att de inte vet bättre. Jag skrev att de har brister i sitt konsekvenstänkande. Det handlar inte om att inte bry sig om konsekvenserna utan oförmåga att inse att såna uppkommer.

    Tror du verkligen att barn stjäl, tar sönder saker etc för att de vill bli straffade?

    Ett 10årigt barn har förmågan att inse att ett lås eller en dörr kan går sönder om man bryter upp den.
    Nej, jag tror inte att barn stjäl, tar sönder osv. för att de vill bli straffade. Jag tror att dem gör det för att de vill och om detta agerande inte får en negativ konsekvens för dem kommer de inte att sluta med det. De vore dumt om de gjorde det - varför skulle dem sluta med någonting dem tycker är kul eller som har positiva följder för dem (tex. att ha mer choklad om dem stälj från sin syskon), om det inte finns några negativer konsekvenser alls?

  • Jemp
    Anonym (.) skrev 2021-04-08 14:36:15 följande:

    Nej, det är faktist du som missar poängen. Som jag sagt betyder faktum att hjärnutvecklungen inte är klart förran man är ungefär 20år och att barnen inte har samma konsekvenstänkande som vuxna inte har barnen inte har någon konsekvenstänkande alls.

    Ett barns hjärna vid 10år är tillräkligt utvecklat så att barnet klarar av att förstå sammanhanget mellan "Jag bryter upp dörren" och "Någonting gick sönder medan jag gjoirde det." Likaså är dem kapabla till att INNAN de gör något själv kommer fram till att det finns en möjlighet att någonting går sönder om man inte behandlar det varsamt.

    Vad menar du med din första mening?

    Så du menar om det finns konsekvenser om barnen gör någonting som inte är okej blir barn livrädda? Att behöva bekosta en skada som man har orsakat är så himla hemskt att barnen blir livrädda? Så du menar att barnen ska kunna få göra allt dem vill, utan några konsekvenser, eftersom dem vet ju inte vad dem gör och för att dem blir rädda om en handling får konsekvenser? Vilken konstigt syn på uppfostran. Men som sagt, inte konstigt hur svenska barn och ungdomar uppför sig, med den attityden till ansvar.

    Och varför tror du att det stoppa eget tänk? Om barnen är tvungen att hantera konsekvenser av sitt beteende är det precis motsatsen som händer: dem lär sig att tänka sig för innan dem agera, att inte ager impulsivt, utan fundera på möjliga följder och sedan bestämma sig vad som är bäst. Om barnen inte lär sig att varja handling har en konsekvens, bryr dem sig oftas inte om följden av sin handling. För några barn räcker det välk med en tillsägelse, men för dem flesta är det inte fallet. Barnen är egoistiska i sig, det är helt normalt. Därför agera dem flesta barnen som dem vill, inte som dem ska, om deras agerande inte har någon konsekvens för dem. 

    Ett 10årigt barn har förmågan att inse att ett lås eller en dörr kan går sönder om man bryter upp den.Nej, jag tror inte att barn stjäl, tar sönder osv. för att de vill bli straffade. Jag tror att dem gör det för att de vill och om detta agerande inte får en negativ konsekvens för dem kommer de inte att sluta med det. De vore dumt om de gjorde det - varför skulle dem sluta med någonting dem tycker är kul eller som har positiva följder för dem (tex. att ha mer choklad om dem stälj från sin syskon), om det inte finns några negativer konsekvenser alls?


    Har du själv ingen moralisk kompass heller? Eller är det bara barn du anser att de inte har det utan bara ser till egen vinning?

    För många är ett allvarligt samtal, eller bara att se den trasiga dörren, alldeles tillräckligt för att inse allvaret. Varför då straffa dem nåt år till? Vi har som vuxna ett ansvar att även acceptera misstag, förlåta och gå vidare.

    Som jag skrev tidigare, rör det återkommande problem där barnen har sönder saker och rycker på axlarna är det en annan sak, men så verkar ju inte vara fallet.
  • Anonym (Räcker)
    Anonym (.) skrev 2021-04-08 14:36:15 följande:

    Nej, det är faktist du som missar poängen. Som jag sagt betyder faktum att hjärnutvecklungen inte är klart förran man är ungefär 20år och att barnen inte har samma konsekvenstänkande som vuxna inte har barnen inte har någon konsekvenstänkande alls.

    Ett barns hjärna vid 10år är tillräkligt utvecklat så att barnet klarar av att förstå sammanhanget mellan "Jag bryter upp dörren" och "Någonting gick sönder medan jag gjoirde det." Likaså är dem kapabla till att INNAN de gör något själv kommer fram till att det finns en möjlighet att någonting går sönder om man inte behandlar det varsamt.

    Vad menar du med din första mening?

    Så du menar om det finns konsekvenser om barnen gör någonting som inte är okej blir barn livrädda? Att behöva bekosta en skada som man har orsakat är så himla hemskt att barnen blir livrädda? Så du menar att barnen ska kunna få göra allt dem vill, utan några konsekvenser, eftersom dem vet ju inte vad dem gör och för att dem blir rädda om en handling får konsekvenser? Vilken konstigt syn på uppfostran. Men som sagt, inte konstigt hur svenska barn och ungdomar uppför sig, med den attityden till ansvar.

    Och varför tror du att det stoppa eget tänk? Om barnen är tvungen att hantera konsekvenser av sitt beteende är det precis motsatsen som händer: dem lär sig att tänka sig för innan dem agera, att inte ager impulsivt, utan fundera på möjliga följder och sedan bestämma sig vad som är bäst. Om barnen inte lär sig att varja handling har en konsekvens, bryr dem sig oftas inte om följden av sin handling. För några barn räcker det välk med en tillsägelse, men för dem flesta är det inte fallet. Barnen är egoistiska i sig, det är helt normalt. Därför agera dem flesta barnen som dem vill, inte som dem ska, om deras agerande inte har någon konsekvens för dem. 

    Ett 10årigt barn har förmågan att inse att ett lås eller en dörr kan går sönder om man bryter upp den.Nej, jag tror inte att barn stjäl, tar sönder osv. för att de vill bli straffade. Jag tror att dem gör det för att de vill och om detta agerande inte får en negativ konsekvens för dem kommer de inte att sluta med det. De vore dumt om de gjorde det - varför skulle dem sluta med någonting dem tycker är kul eller som har positiva följder för dem (tex. att ha mer choklad om dem stälj från sin syskon), om det inte finns några negativer konsekvenser alls?


    Jag håller inte helt med dig, helt enkelt. En tioåring kan ha tyckt att hen haft världens bästa lösning där hen inte behövde störs någon, skulle komma in och kanske tom att mamma skulme vara imponerad att man löste problemet.

    Jag ser också helt enkelt bara inte varför ett samtal om varför lösningen blev fel och vad som det leder till nu inte skulle räcka för att barnet skulle lära sig att sitt misstag, utan stt det skulle bli bättre att man också tog pengar från barnet. Förutom att föräldern skulle känna att det är så straff funkar. Men jag det inte att det senare skulle ge barnet mer lärdomar - på riktigt. Att sitta ned med föräldrar och prata igenom vad som hänt är en rätt stor grej för barn allmänt - att känna att det här inte blev så bra direkt och mamma och pappa ska prata med mig om det. Det i sig ÄR en negativ konsekvens.

    Men här skiljer sig vårt sätt att se på det, du tror inte det räcker utan att barnen dessutom behöver få mer straff. Det gör inte jag, om man pratar med dem noggrannt.

    Har bara svårt att se hur extra monetära straff skulle ge mer väluppfostrade barn.
  • Anonym (.)
    Jemp skrev 2021-04-08 14:43:50 följande:
    Har du själv ingen moralisk kompass heller? Eller är det bara barn du anser att de inte har det utan bara ser till egen vinning?

    För många är ett allvarligt samtal, eller bara att se den trasiga dörren, alldeles tillräckligt för att inse allvaret. Varför då straffa dem nåt år till? Vi har som vuxna ett ansvar att även acceptera misstag, förlåta och gå vidare.

    Som jag skrev tidigare, rör det återkommande problem där barnen har sönder saker och rycker på axlarna är det en annan sak, men så verkar ju inte vara fallet.

    Moral är något som påverkas till en stor del av samhället man bor i, det är inte någonting som är medfött. Det utvecklas med tiden. Dessutom skulle jag inte ser att det har med moral att göra att ha respekt för saker.


    Resten av ditt inlägg besvarar jag nedåt, tillsammans med svaret till "Räcker".


    Anonym (Räcker) skrev 2021-04-08 14:51:32 följande:
    Jag håller inte helt med dig, helt enkelt. En tioåring kan ha tyckt att hen haft världens bästa lösning där hen inte behövde störs någon, skulle komma in och kanske tom att mamma skulme vara imponerad att man löste problemet.

    Jag ser också helt enkelt bara inte varför ett samtal om varför lösningen blev fel och vad som det leder till nu inte skulle räcka för att barnet skulle lära sig att sitt misstag, utan stt det skulle bli bättre att man också tog pengar från barnet. Förutom att föräldern skulle känna att det är så straff funkar. Men jag det inte att det senare skulle ge barnet mer lärdomar - på riktigt. Att sitta ned med föräldrar och prata igenom vad som hänt är en rätt stor grej för barn allmänt - att känna att det här inte blev så bra direkt och mamma och pappa ska prata med mig om det. Det i sig ÄR en negativ konsekvens.

    Men här skiljer sig vårt sätt att se på det, du tror inte det räcker utan att barnen dessutom behöver få mer straff. Det gör inte jag, om man pratar med dem noggrannt.

    Har bara svårt att se hur extra monetära straff skulle ge mer väluppfostrade barn.

    För det första så ser jag det inte som straff, utan som logisk konsekvens. Och jag lägger stor vikt på skilnaden.
    För det andra: visst, den kan nog vara så att det stämmer vad du skriver och att det räcker för TS barn att blir tillsagt. Jag känner ju inte TS barn och det kan ju såklart vara så att dem inte konstant hitter på sådana grejer, utan att det var ett undantag och att TS kan antar att något liknande inte kommer att hände igen.
    Sedan är det ju också relevant hur man bor - jag själv har för det mesta levt med lite pengar och det är viktigt för mig att allt som kostar pengar behandlas varsamt. Därför skulle jag vara väldigt sträng om barn agera på ett sätt som har till följd att man förlora pengar. 


    Men: Jag hänger inte upp mig på åsikter som tycker att det ska hanteras annorlunda än vad jag skulle göra. Vad jag hänger mig upp på är argumentet att barnen i den åldern inte klarar av att tänka sig för och inte är kapabel att resonera vilka följder deras agerande kan ha. Det är helt enkelt fel, de klarar av detta utmärkt. Att hjärnutvecklingen inte är klart betyder inte att hjärnan fungerar som en småbarns till dem fyller 20. Att konsekvenstenkande inte fungera som hos en vuxen betyder inte att den inte finns alls.

  • Anonym (Räcker)
    Anonym (.) skrev 2021-04-08 15:09:16 följande:

    Moral är något som påverkas till en stor del av samhället man bor i, det är inte någonting som är medfött. Det utvecklas med tiden. Dessutom skulle jag inte ser att det har med moral att göra att ha respekt för saker.

    Resten av ditt inlägg besvarar jag nedåt, tillsammans med svaret till "Räcker".

    För det första så ser jag det inte som straff, utan som logisk konsekvens. Och jag lägger stor vikt på skilnaden.För det andra: visst, den kan nog vara så att det stämmer vad du skriver och att det räcker för TS barn att blir tillsagt. Jag känner ju inte TS barn och det kan ju såklart vara så att dem inte konstant hitter på sådana grejer, utan att det var ett undantag och att TS kan antar att något liknande inte kommer att hände igen.

    Sedan är det ju också relevant hur man bor - jag själv har för det mesta levt med lite pengar och det är viktigt för mig att allt som kostar pengar behandlas varsamt. Därför skulle jag vara väldigt sträng om barn agera på ett sätt som har till följd att man förlora pengar. 

    Men: Jag hänger inte upp mig på åsikter som tycker att det ska hanteras annorlunda än vad jag skulle göra. Vad jag hänger mig upp på är argumentet att barnen i den åldern inte klarar av att tänka sig för och inte är kapabel att resonera vilka följder deras agerande kan ha. Det är helt enkelt fel, de klarar av detta utmärkt. Att hjärnutvecklingen inte är klart betyder inte att hjärnan fungerar som en småbarns till dem fyller 20. Att konsekvenstenkande inte fungera som hos en vuxen betyder inte att den inte finns alls.


    Jag har inte heller levt slösaktigt. Däremot med en förståelse för att barn någon gång under sin uppväxt kan komma att göra saker som blir fel och kostar pengar. För att de är barn och inte tänkte hela vägen.

    Vare sig du eller jag kan heller säga exakt hur konekvenstänksutvecklade alla 10-åringar är. Annars vore det ju fritt fram att straffa barn i 10-årsåldern för vissa brott med.
  • Jemp
    Anonym (.) skrev 2021-04-08 15:09:16 följande:

    Moral är något som påverkas till en stor del av samhället man bor i, det är inte någonting som är medfött. Det utvecklas med tiden. Dessutom skulle jag inte ser att det har med moral att göra att ha respekt för saker.

    Resten av ditt inlägg besvarar jag nedåt, tillsammans med svaret till "Räcker".

    För det första så ser jag det inte som straff, utan som logisk konsekvens. Och jag lägger stor vikt på skilnaden.För det andra: visst, den kan nog vara så att det stämmer vad du skriver och att det räcker för TS barn att blir tillsagt. Jag känner ju inte TS barn och det kan ju såklart vara så att dem inte konstant hitter på sådana grejer, utan att det var ett undantag och att TS kan antar att något liknande inte kommer att hände igen.

    Sedan är det ju också relevant hur man bor - jag själv har för det mesta levt med lite pengar och det är viktigt för mig att allt som kostar pengar behandlas varsamt. Därför skulle jag vara väldigt sträng om barn agera på ett sätt som har till följd att man förlora pengar. 

    Men: Jag hänger inte upp mig på åsikter som tycker att det ska hanteras annorlunda än vad jag skulle göra. Vad jag hänger mig upp på är argumentet att barnen i den åldern inte klarar av att tänka sig för och inte är kapabel att resonera vilka följder deras agerande kan ha. Det är helt enkelt fel, de klarar av detta utmärkt. Att hjärnutvecklingen inte är klart betyder inte att hjärnan fungerar som en småbarns till dem fyller 20. Att konsekvenstenkande inte fungera som hos en vuxen betyder inte att den inte finns alls.


    Målet bör ju inte vara att man låter bli pga risken att bli påkommen och straffad, utan för att man bryr sig om sakerna och andra.

    Klart inte konsekvenstänket plötsligt "sätts på" i 20årsåldern, det är inte svart ellet vitt. Men att kunna förstå att saker kan gå sönder om man tar hårt är inte samma sak som att stå emot impulsen, vrida och vända på idéerna och lyckas täcka in alla potentiella konsekvenser av en strategi som förmodligen kändes klok då.
  • Anonym (Z)
    Anonym (repsköld) skrev 2021-04-07 18:37:28 följande:

    Den ena hade glömt nycklarna på skivbordet hemma, den andra hade glömt hela skolväskan på fritids. Istället för att gå tillbaka till fritids, gå hem till farmor och farfar eller ringa dem eller oss så hade de bestämt sig för att försöka komma in hemma ändå.


    Ok, det var ju inte jättesmart gjort av barnen, men man får väga in barnens ringa ålder i ekvationen. Två nioåringar (som kanske triggar varann i att själva lösa situationen..?) gör kanske inte alltid briljanta val och har sällan djupare konsekvenstänk.

    Det som skulle gjort mig mest besviken är att de haft sönder dörren och framförallt att de tydligen inte förstod att det var risk att de skulle ha sönder dörren om man bräcker med ett typ kvastskaft?? Där skulle jag lägga fokus, alltså att prata allvar om hur viktigt det är att vara rädd om saker. Det ska en nioåring veta.
  • Anonym (Uppfostran)
    Anonym (K) skrev 2021-04-07 20:19:14 följande:

    Du kräver alltså att en blind ska läsa högt ur en vanlig bok (inte blindskrift.

    För det är exakt vad du skriver. Du försöker tvinga fram någonting som barnen saknar förutsättningar för.

    Du uppfostrar med andra ord ögontjänare. För det kommer att bli resultatet. De lär sig ljuga för att slippa från straff de tvingas på tack vare att du tvingar dem till någonting de saknar förutsättningar för.


    Sluta ha så låga tankar om barn. De är kapabla. Jag uppfostrar människor som kan stanna upp och se vart deras val leder. De lär sig att styra sina liv dit de vill.
  • Anonym (Biffen)
    Anonym (.) skrev 2021-04-08 14:36:15 följande:

    Ett 10årigt barn har förmågan att inse att ett lås eller en dörr kan går sönder om man bryter upp den.Nej, jag tror inte att barn stjäl, tar sönder osv. för att de vill bli straffade. Jag tror att dem gör det för att de vill och om detta agerande inte får en negativ konsekvens för dem kommer de inte att sluta med det. De vore dumt om de gjorde det - varför skulle dem sluta med någonting dem tycker är kul eller som har positiva följder för dem (tex. att ha mer choklad om dem stälj från sin syskon), om det inte finns några negativer konsekvenser alls?


    Ja, de har förmågan att förstå det, men, som sagt, är konsekvenstänkandet inte klart än. De lever och verkar _nu_ i mycket högre grad än vuxna. De kommer inte alltid ihåg att det finns ett sen som borde tänkas på.

    Jag har inte sagt att det inte ska bli negativa konsekvenser utan bara att de inte behöver straff eller betala böter. Att ens förälder blir besviken och sur eller inte hinner ta barnen till skateparken för att hen istället ska laga dörren är en tillräckligt tydlig negativ konsekvens för de flesta barn. För vissa behövs mer. Men då beror det ofta på att något är på tok på något sätt. Hur som helst verkar inte TS barn falla inom de kategorierna.
  • Anonym (Uppfostran)
    Anonym (K) skrev 2021-04-07 20:21:59 följande:

    Konsekvenstänk handlar om hur hjärnan fungerar. Det är fullt utvecklat först i 20-års åldern.

    Du har aldrig, någonsin, ever, funderat på varför tonåringar agerar så som att de är odödliga?

    Brist på konsekvenstänk. Pga att de inte har den förmågan pga att hjärnan inte är utvecklad.

    Föddes du med en vuxen hjärna?


    För en vuxen kommer, särskilt om det är en vana, konsekvenstänket naturligt. För ett barn är det något de får lära sig, de får göra det till en vana de aktivt ägnar sig åt. I början med hjälp av föräldrarna.

    Tonåringar är inte dumma i huvudet. De väljer möjligen att agera dumt. Klart att de vet att de inte får dricka alkohol, exempelvis. Ändå kan de göra det och dessutom behöva gå igenom flera steg för att kunna göra detta. Vid varje steg kan de stanna upp och ångra sig eller välja att köra på. Särskilt om de vet att de är herrar över sina egna val. Du talar med en före detta tonåring som var medveten om detta och därför VALDE att aldrig dricka. Det valet kunde bara jag göra.
Svar på tråden Inte överens om straff/konsekvens - barnen bröt sig in genom altandörren