• Anonym (Issa)

    Skiljas eller inte skiljas

    Hej alla!

    Jag har kommit till ett svårt beslut i mitt liv. Vet liksom knappt var jag ska ta mig till snart. Detta är en lång historia och jag vet knappt var jag ska börja. Men jag ska försöka få det kort.

    Jag lever i ett äktenskap sedan 2008. Vi har tre barn och hund. Vi kornig villa på landet. Vi har båda varsin heltidsjobb och är rätt vanliga ?Svenssons?. Jag har sedan 7 månader tillbaka varit sjukskriven för ptsd/ depression. Jag har en tuff uppväxt där jag har blivit både psykiskt och fysiskt misshandlad av min mamma sedan jag va liten. Vilket har idag har lämnat enorma spår i mig.

    Efter yngsta barnet började jag få problem med mitt underliv vilket har utvecklats till vestibulit.

    Det jag vill komma till att från att jag blev dålig, för ca; 7 månader sedan har jag fått kämpa för att bli lyssnad på, stöttat mig igenom detta. Inte bara min depression utan även min vestibulit. Han har från dag ett tjatat och krånglat kring vårt sexliv. Vestibuliten påverkar mig massor. Ibland räcker det med att han tittar på mig så börjar jag jaga upp mig och sedan har jag asont.

    Han anser att ett förhållande är 90% sex och 10% resten.

    Nu har vi kommit till en form av gräns där jag bara känner att jag vill skrika. Jag exploderar över allt.

    Jag har nog under våra år tillsammans skämt bort honom. Jag har alltid fixat allt. Allt med hemmet, städning, tvättning, inhandling av mat såväl presenter och kläder. Han brukar normalt kunna komma hem efter jobbet och luta sig tillbaka. Jag vabbar varje gång, eftersom jag enligt honom är hemma. Denna vår har barnen varit hemma konstant ifrån skola/ dagmamma.

    När jag ber om hjälp och avlastning gör han det på ett sätt så jag ska få dåligt samvete.

    Jag vet snart in eller ut. Är jag dum i huvudet?!? Varför förstår han inte? När jag säger något och jag reagerar så blir han sur och allt är mitt fel. Jag överreagerar eller hittar på.

    För att tillägga så har vi skrivit på de första papperna för att skiljas sommaren 2020.

    Jag har saker som påverkar mitt beslut och gör mig rädd. Exempelvis att jag är rädd om våra barn. Vill inte slita upp dem och förstöra deras trygghet. Bara tanken att berätta för dem får mig att få panik. Jag kommer svika dem! Hur kommer jag över den tanken?

    Hur hade du gjort i min situation?

  • Svar på tråden Skiljas eller inte skiljas
  • SweeneyToad

    Jag tycker det är bra att du ska skiljas, jag hade också skilt mig i din situation. 

  • Anonym (Usch)

    Usch jag fick ont i magen av ditt inlägg, jag hade nog valt att skilja mig.

  • feeeeeeeee

    Du borde skiljas.

    Förutom att han rent av utnyttjar dig i vardagen, med ansvar för ALLT som hör till hemmet och barnen verkar han vara fullkomligt obrydd i ditt mående och dina känslor, vilket ju antagligen har lett till din utbrändhet, han är ett reellt hot mot din hälsa. Samt allt runt det sexuella, skulle tippa på att du sluppit både din vestibulit och många av dina övriga problem med ditt underliv om han gett dig en chans att läka på riktigt fysiskt och psykiskt efter den senaste förlossningen. Nu utsätter han dig istället för tjatsex, som är ett brott och räknas som våldtäkt, även inom en relation. Och har MAGE att försöka ge dig dåligt samvete.

    FY FAN VAD ARG JAG BLIR

    Det eventuella trauma en separation skulle ge dina barn är INGENTING mot den enorma vinst de kommer att få igenom att få tillbaka sin mamma, äntligen livslustig och stark igen. För det är det du kommer bli! All kärlek till dig, syster <3 Skicka in dom där papperna nu!! Skriv pm om du vill ha pepp och support med vadsomhelst och ett tips är att följa @mansbebisar på insta om du inte redan gör det. Kramar!

  • Unhappy
    Anonym (Issa) skrev 2021-04-07 19:05:20 följande:

    Hej alla!

    Jag har kommit till ett svårt beslut i mitt liv. Vet liksom knappt var jag ska ta mig till snart. Detta är en lång historia och jag vet knappt var jag ska börja. Men jag ska försöka få det kort.

    Jag lever i ett äktenskap sedan 2008. Vi har tre barn och hund. Vi kornig villa på landet. Vi har båda varsin heltidsjobb och är rätt vanliga ?Svenssons?. Jag har sedan 7 månader tillbaka varit sjukskriven för ptsd/ depression. Jag har en tuff uppväxt där jag har blivit både psykiskt och fysiskt misshandlad av min mamma sedan jag va liten. Vilket har idag har lämnat enorma spår i mig.

    Efter yngsta barnet började jag få problem med mitt underliv vilket har utvecklats till vestibulit.

    Det jag vill komma till att från att jag blev dålig, för ca; 7 månader sedan har jag fått kämpa för att bli lyssnad på, stöttat mig igenom detta. Inte bara min depression utan även min vestibulit. Han har från dag ett tjatat och krånglat kring vårt sexliv. Vestibuliten påverkar mig massor. Ibland räcker det med att han tittar på mig så börjar jag jaga upp mig och sedan har jag asont.

    Han anser att ett förhållande är 90% sex och 10% resten.

    Nu har vi kommit till en form av gräns där jag bara känner att jag vill skrika. Jag exploderar över allt.

    Jag har nog under våra år tillsammans skämt bort honom. Jag har alltid fixat allt. Allt med hemmet, städning, tvättning, inhandling av mat såväl presenter och kläder. Han brukar normalt kunna komma hem efter jobbet och luta sig tillbaka. Jag vabbar varje gång, eftersom jag enligt honom är hemma. Denna vår har barnen varit hemma konstant ifrån skola/ dagmamma.

    När jag ber om hjälp och avlastning gör han det på ett sätt så jag ska få dåligt samvete.

    Jag vet snart in eller ut. Är jag dum i huvudet?!? Varför förstår han inte? När jag säger något och jag reagerar så blir han sur och allt är mitt fel. Jag överreagerar eller hittar på.

    För att tillägga så har vi skrivit på de första papperna för att skiljas sommaren 2020.

    Jag har saker som påverkar mitt beslut och gör mig rädd. Exempelvis att jag är rädd om våra barn. Vill inte slita upp dem och förstöra deras trygghet. Bara tanken att berätta för dem får mig att få panik. Jag kommer svika dem! Hur kommer jag över den tanken?

    Hur hade du gjort i min situation?


    Tråkig och sorglig läsning. Ja du bör skilja dig snarast möjligt!

    Med den synen han har på ett förhållande gör att jag skäms över att vara man. Att ett förhållande skull Han anser att ett förhållande till 90% är sex och 10% resten, bevisar vilken snedvriden syn han har. Jag förstår hur du tänker när det gäller barnen. Jag har pratat med ett flertal som gått isär och berättat samma sak. Barn läser sina föräldrar som en öppen bok och barn uppfattar och förstår mer än vi vuxna tror. Ställ dig själv frågan. Ser barnen hellre att dom har en lycklig och glad mamma och pappa eller en olycklig förälder som mår dåligt av förhållandet.
Svar på tråden Skiljas eller inte skiljas