Inlägg från: Jag är bara jag |Visa alla inlägg
  • Jag är bara jag

    Testlagret graviditetstest.. spökstreck?

    Man kan inte öht få ett positivt gravtest så tidigt. Embryot fäster som tidigast 5 dagar efter äl, Det kan ta 7 dagar också. Först efter det börjar hcg bildas och det tar ytterligare en tid innan det ger utslag i urinen. Vänta en vecka till innan nästa test. Eller ännu längre för säkrare resultat.

  • Jag är bara jag
    JosHed skrev 2021-04-14 11:23:50 följande:

    Jag tänkte nog att man kan testa från 5 dagar innan mens med vissa test. Har man bara 12 dagar mellan ägglossning och mens så är ju 5 dagar innan mens ÄL+7. T.ex. :) Tänker att för vissa fäster ju ägget snabbt och för andra tar det längre tid. Läste att vissa kan testa positivt så tidigt typ (men är ovanligt såklart!)


    Men jag är verkligen ingen expert, detta var bara en tanke jag hade när jag läste. Att man borde kunna plussa tidigare eller senare beroende på hur många dagar man har mellan ÄL och mens? (Alltså snarare hur många dagar det tar för ägget att fästa eller inte). För ägget producerar ju HCG från att det fäster. 


    Alla embryon fäster mellan 5-7 dagar efter äl. Detta vet jag eftersom jag gjort många IVF med blastocyster och frågat läkarna. När embryot blivit en hatching blastocyst kan det fästa. Jag har haft såna vid insättning ibland. 
  • Jag är bara jag
    JosHed skrev 2021-04-15 15:59:07 följande:
    Ja alltså det förstår jag. Men om ägget fäster tidigare så måste man ju alltså kunna testa tidigare? Alltså som du skriver så kan ju ägget fästa olika tider för olika personer. Om man då har kort tid fram till att ägget fäster så borde man ju kunna testa närmre ÄL än för någon som har längre tid tills ägget fäster? Oavsett när mensen är? :) Alltså tiden mellan ägget släpps och fäster kan vara olika lång och därmed borde man kunna få plus olika nära ÄL? 
    Det skiljer absolut max 2 dagar när embryot fäster. Och det finns ingen logik i hur snabbt hcg stiger efter det. Jag har tagit många hcg-prov och haft som lägst 361- med första barnet hade jag nästan 1000. Samma dag alltså.
  • Jag är bara jag
    JosHed skrev 2021-04-16 07:50:01 följande:
    Ja okej! Men då borde ju ändå vissa kunna testa sjukt mycket tidigare och få plus än andra? 
    Inte så jättemycket tidigare. Och man vet aldrig vem. Det är därför man uppmanas att inte börja testa för tidigt- det är ganska bortkastat för det mesta.
Svar på tråden Testlagret graviditetstest.. spökstreck?