• Anonym (less)
    Wed 7 Apr 2021 21:39
    497 visningar
    2 svar
    2
    497

    Se hit ni med rosacea eller dylikt

    Hej! Jag har sen ett år tillbaka drabbats av jobbiga hudproblem i ansiktet. Efter en period av intensivt användande av starka hudkrämer mot förstorade porer i ansiktet så började hyn plötsligt flusha och bli varm. Jag googlade och såg att det kunde vara rosacea. Gick då till en hudläkare men han kunde inte säga vad det var mer än att det inte var någon inflammation i huden. Lite senare fick jag röda utslag/fläckar i ansiktet och gick tillbaka till läkaren, han kunde fortfarande inte sätta någon diagnos men fick pröva financea. 

    Mina röda prickar/fläckar i ansiktet sitter bara på kinderna och är nu mer eller mindre permanenta dock syns dom i olika grad, ibland knappt alls. Det varierar nästan alltid under en dag till att vara intensivt rött till ljusrosa till nästan ingenting. 

    Vad som talar emot rosacea är att det ofta blir bättre av solljus och på sommaren, då har jag betydligt mindre besvär. När jag går ut blir också besvären bättre, oavsett årstid. Märker heller ingen skillnad när jag äter stark mat eller liknande.

    Men, så fort jag kommer in i våran lägenhet så blossar det upp och utslagen blir sådär röda igen. Hur kan det komma sig? Såg idag på min sambo att han också har lite röda utslag och rodnader uppe vid pannan och när min lilla systerdotter var här blev hon också röd runt kinderna dock kanske det bara berodde på att det var varmt inomhus. Eller vad skulle det kunna vara, finns det någon som har nån idé? 

  • Svar på tråden Se hit ni med rosacea eller dylikt
  • Wed 7 Apr 2021 23:29
    #1

    Låter inte som klassisk rosacea nej. Har du var i dina utslag eller är det bara rött? Kan vara allergi mot kvalster. Prova att byta sängkläder oftare än vanligt och gärna byta örngott och handdukar flera gånger i veckan. Du kan också prova krämen Soolantra som är en rosaceakräm mot kvalster, men den är nog receptbelagd.

    Annars har receptfri Essex hudkräm med svavel hjälpt mig från rosacea till jättefin hy. Fråga efter den på apoteket.

  • Anonym (less) Trådstartaren
    Thu 8 Apr 2021 12:14
    #2
    Seven Costanza skrev 2021-04-07 23:29:14 följande:

    Låter inte som klassisk rosacea nej. Har du var i dina utslag eller är det bara rött? Kan vara allergi mot kvalster. Prova att byta sängkläder oftare än vanligt och gärna byta örngott och handdukar flera gånger i veckan. Du kan också prova krämen Soolantra som är en rosaceakräm mot kvalster, men den är nog receptbelagd.

    Annars har receptfri Essex hudkräm med svavel hjälpt mig från rosacea till jättefin hy. Fråga efter den på apoteket.


    Det är bara rött och inte var. Man känner knappt utslagen med fingret ibland kan dom stå ut lite. Ett utslag eller två har en svart prick i sig. Har också tänkt på kvalster men gjorde ett allergitest hos en hudläkare som visade att jag inte hade några allergier, undrar om kvalster ingick där. Tvättar sängkläder med "Neutral" tvättmedel cirka en gång i veckan men ska börja byta oftare. 

    Har precis beställt Essex med svavel, tack för tipset! 
Svar på tråden Se hit ni med rosacea eller dylikt