• Anonym (Julla­n)
    Thu 8 Apr 2021 09:56
    2054 visningar
    77 svar
    77
    2054

    Kräva tillbaka pengar i affären flera dagar senare, vems ansvar?

    I början av veckan var min man och handlade. Han köpte då en grönsak som de slog in som en dyrare grönsak. Det upptäckte han först när han kom hem. Prisskillnaden blev 10 kronor.

    Nu ska jag gå och handla lite. Mannen tyckte då att jag skulle ta med kvittot och kräva tillbaka de tio kronorna. Jag vägrar. Jag är djupt obekväm med att göra så och tycker att om det är så viktigt för honom, får han lösa det själv. Jag kan påtala att de tog fel pris förra gången, så att de rätar upp det, men jag kan ju inte bevisa vilken färg vi köpte på paprikan för flera dagar sen. Den är ju uppäten. 

    Nu har vi hamnat i jättebråk kring detta. Mannen tycker att jag är jättefånig, att han minsann köper bindor till mig och att jag därför borde göra det här och att jag faktiskt får visa vad jag går för, utmana mig själv och sluta vara så jävla feg.

    Jag, å min sida, tycker att det är otroligt tramsigt att kräva tillbaka tio kronor, att han får stå för sina misstag (han kunde kontrollerat kvittot redan i butiken) och om det är så viktigt för honom så får han lösa det själv.

    Vem har rätt?

  • Svar på tråden Kräva tillbaka pengar i affären flera dagar senare, vems ansvar?
  • Anonym (Julla­n) Trådstartaren
    Thu 8 Apr 2021 10:28
    #4
    Anonym (F) skrev 2021-04-08 10:13:16 följande:

    Vi upptäcker sällan fel i butiken, oftast hemma.

    Att gå tillbaka och begära rätt pris gör vi om det blir fel, om vi ändå ska till samma butik. Vi finner det inte obekvämt även om det är småpengar, man vill inte känna sig lurad. Har själv jobbat i kassa och folk kan vilja ha korrigeringar för väldigt små belopp.

    Att tjafsa om vems fel det är leder ingen vart. Han handlade väl åt er bägge och ni åt väl av paprikan bägge två? Kvittot räcker för att bevisa fel pris, själva paprikan behöver inte tas med.

    Om du generellt sett är konflikträdd (ingen aning om du är det) är det här bra träning :).


    Kvittot bevisar ingenting. Det står "röd paprika, 99 kr /kilo", fastän i köpte grön paprika för 59 kronor kilot. Jag har som sagt inga problem att påtala att de får vara noggrannare i fortsättningen, men jag tycker att det känns sjukt snålt att tjafsa om en tia som jag inte ens kan bevisa att jag har rätt till. 
  • Anonym (Julla­n) Trådstartaren
    Thu 8 Apr 2021 10:29
    #5
    Anonym (B) skrev 2021-04-08 10:18:50 följande:

    Jag håller med dig, det känns konstigt att kräva tillbaka pengarna efteråt. Hur ska dem i affären kunna veta att de slog in fel produkt? Jag kan inte ens tror att man får tillbaka pengarna när man gör såhär, för då skulle ju folk komma jämt och påstår att dem köpt något annt (billigare) än det som står på kvittot.


    Jag kontrollera alltid mina kvitton direkt efter jag handlade, dvs medan jag fortfarande är i affären, för då finns alla mina inköp där som bevis.


    Jag tycker även att det är konstigt att din man påpekar att han köper bindor åt dig. Vill han ha en medalj för det?


    Jag blev väldigt sur över det sista. Av flera skäl. Dels för att det är tramsigt, men också för att man inte kan komma i efterhand om kräva "kompensation". Tycker han att det är jobbigt har han haft tio år på sig att meddela det. 
  • Anonym (Julla­n) Trådstartaren
    Thu 8 Apr 2021 10:38
    #8
    Anonym (FYI) skrev 2021-04-08 10:35:39 följande:

    Tio kronor.... Jaja. Men ni har ju inget bevis för att kräva pengarna tillbaka, mannen skulle ha fixat det samma dag isf. Flera dagar senare funkar inte, kan vara en helt annan paprika, den ni köpte är dessutom uppäten. Han får släppa det. Sedan är det förbannat taskigt av honom att kalla dig feg.

    Jag är helt på din linje men hoppas att om det hade varit nåt viktigt att du hade kunnat ta med varan och kvittot när du ändå ska till affären, det blir konstigt och barnsligt om din man ska göra det pga nåt principskäl.

    För nyfikenhetens skull, fråga hur han hade tänkt att du skulle få pengar tillbaka genom att bara visa ett kvitto, utan ens att ha varan med dig.


    Jag har inga problem att reklamera saker. Nu senast köpte vi en kryddpåse som sprack. Eftersom jag gick till affären, tog jag med mig påsen och bad om en ny. Men det var ett uppenbart fel på varan, som lätt gick att bevisa. 

    Han tänker att de helt enkelt gör ett omköp på en grön paprika istället. Det funkar säkert, om jag tjatar tillräckligt, men jag är inte bekväm med att göra det. 
  • Anonym (Julla­n) Trådstartaren
    Thu 8 Apr 2021 10:45
    #11
    Anonym (FYI) skrev 2021-04-08 10:40:49 följande:

    Sedan har jag ett tips både för dig ts och andra i tråden. Fundera på om det verkligen är värt att gå tillbaka till affären. Tid är pengar. Tid är faktiskt mer värdefullt än pengar. Och det kostar både fysisk och mental energi att reta upp sig på en sån sak, så i slutänden kan det vara värt att strunta i det helt.

    Jag brukar tänka mig en timpenning på 100:-. Om det ska vara värt för mig att bråka om 10:- så ska det alltså ta ca 6 minuter eller mindre att åtgärda, annars är det inte värt det. Bara att åka till en affär tar mer än 6 minuter oftast, så skit samma. Låt säga att man tar med varan när man ändå ska dit, samma sak där. Är det fortfarande värt att köa för att tjafsa om den där tian, kassörskan ska hålla på och knappa med kvitton och återköp och gud vet vad innan man fått tillbaka pengarna? För att inte tala om hur småsint man framstår för andra... Även om det inte ska spela roll så klart så säger det en del om ens mognadsnivå.

    Så nästa gång ni behöver göra en retur, fråga er själva om det ens är värt tidsinsatsen.


    Eftersom jag ändå ska handla, är det ingen extra insats. Men visst, jag hade inte gått dit enbart för en tia. Då ska det vara något större. 
  • Anonym (Julla­n) Trådstartaren
    Thu 8 Apr 2021 10:48
    #13
    cosinus skrev 2021-04-08 10:47:10 följande:

    Jag hade ju glatt gått till affären, kommit hem och kastat en 10-krona på surgubben och sagt att det var löst. Fast det inte var det.

    Orka bråka med mannen om en sådan sak och orka argumentera med en stackars kassapersonal om en tia.


    Haha, hade jag inte varit en bråkstake hade det varit en bra lösning
  • Anonym (Julla­n) Trådstartaren
    Thu 8 Apr 2021 10:59
    #21
    +1

    Saken är att jag inte på något vis är extremt konflikträdd. Jag tycker att det är lite jobbigt att knacka på hos grannen om denne stör, men jag gör det. Jag har flera gånger reklamerat varor i aktuell butik, utan problem. Men i det här fallet tycker jag inte ens att det är en konflikt att ta. Jag tycker inte att jag behöver bli modigare i sociala situationer. Jag tar de konflikter jag tycker är värda att ta. 

Svar på tråden Kräva tillbaka pengar i affären flera dagar senare, vems ansvar?