• Anonym (FYI)
    Thu 8 Apr 2021 10:35
    2082 visningar
    77 svar
    77
    2082

    Kräva tillbaka pengar i affären flera dagar senare, vems ansvar?

    Tio kronor.... Jaja. Men ni har ju inget bevis för att kräva pengarna tillbaka, mannen skulle ha fixat det samma dag isf. Flera dagar senare funkar inte, kan vara en helt annan paprika, den ni köpte är dessutom uppäten. Han får släppa det. Sedan är det förbannat taskigt av honom att kalla dig feg.

    Jag är helt på din linje men hoppas att om det hade varit nåt viktigt att du hade kunnat ta med varan och kvittot när du ändå ska till affären, det blir konstigt och barnsligt om din man ska göra det pga nåt principskäl.

    För nyfikenhetens skull, fråga hur han hade tänkt att du skulle få pengar tillbaka genom att bara visa ett kvitto, utan ens att ha varan med dig.

  • Anonym (FYI)
    Thu 8 Apr 2021 10:40
    #9
    +2

    Sedan har jag ett tips både för dig ts och andra i tråden. Fundera på om det verkligen är värt att gå tillbaka till affären. Tid är pengar. Tid är faktiskt mer värdefullt än pengar. Och det kostar både fysisk och mental energi att reta upp sig på en sån sak, så i slutänden kan det vara värt att strunta i det helt.

    Jag brukar tänka mig en timpenning på 100:-. Om det ska vara värt för mig att bråka om 10:- så ska det alltså ta ca 6 minuter eller mindre att åtgärda, annars är det inte värt det. Bara att åka till en affär tar mer än 6 minuter oftast, så skit samma. Låt säga att man tar med varan när man ändå ska dit, samma sak där. Är det fortfarande värt att köa för att tjafsa om den där tian, kassörskan ska hålla på och knappa med kvitton och återköp och gud vet vad innan man fått tillbaka pengarna? För att inte tala om hur småsint man framstår för andra... Även om det inte ska spela roll så klart så säger det en del om ens mognadsnivå.

    Så nästa gång ni behöver göra en retur, fråga er själva om det ens är värt tidsinsatsen.

  • Anonym (FYI)
    Thu 8 Apr 2021 10:50
    #15
    Anonym (Jullan) skrev 2021-04-08 10:45:16 följande:
    Eftersom jag ändå ska handla, är det ingen extra insats. Men visst, jag hade inte gått dit enbart för en tia. Då ska det vara något större. 
    Nej precis, allt handlar om proportioner. Om det är en dyr sak åker man ju oavsett tycker jag, men även om man ska till affären så, ja ärligt skulle jag inte orka om det bara var en så liten summa.
  • Anonym (FYI)
    Thu 8 Apr 2021 11:25
    #28
    Anonym (Jullan) skrev 2021-04-08 10:59:20 följande:

    Saken är att jag inte på något vis är extremt konflikträdd. Jag tycker att det är lite jobbigt att knacka på hos grannen om denne stör, men jag gör det. Jag har flera gånger reklamerat varor i aktuell butik, utan problem. Men i det här fallet tycker jag inte ens att det är en konflikt att ta. Jag tycker inte att jag behöver bli modigare i sociala situationer. Jag tar de konflikter jag tycker är värda att ta. 


    Fortfarande, låt mannen ta det om han tycker det är så viktigt. Sen behöver ni prata om vilket språk han använder gentemot dig, inte ok.
Svar på tråden Kräva tillbaka pengar i affären flera dagar senare, vems ansvar?