• Anonym (Jullan)

    Kräva tillbaka pengar i affären flera dagar senare, vems ansvar?

    I början av veckan var min man och handlade. Han köpte då en grönsak som de slog in som en dyrare grönsak. Det upptäckte han först när han kom hem. Prisskillnaden blev 10 kronor.

    Nu ska jag gå och handla lite. Mannen tyckte då att jag skulle ta med kvittot och kräva tillbaka de tio kronorna. Jag vägrar. Jag är djupt obekväm med att göra så och tycker att om det är så viktigt för honom, får han lösa det själv. Jag kan påtala att de tog fel pris förra gången, så att de rätar upp det, men jag kan ju inte bevisa vilken färg vi köpte på paprikan för flera dagar sen. Den är ju uppäten. 

    Nu har vi hamnat i jättebråk kring detta. Mannen tycker att jag är jättefånig, att han minsann köper bindor till mig och att jag därför borde göra det här och att jag faktiskt får visa vad jag går för, utmana mig själv och sluta vara så jävla feg.

    Jag, å min sida, tycker att det är otroligt tramsigt att kräva tillbaka tio kronor, att han får stå för sina misstag (han kunde kontrollerat kvittot redan i butiken) och om det är så viktigt för honom så får han lösa det själv.

    Vem har rätt?

  • Svar på tråden Kräva tillbaka pengar i affären flera dagar senare, vems ansvar?
  • Anonym (Jullan)

    Saken är att jag inte på något vis är extremt konflikträdd. Jag tycker att det är lite jobbigt att knacka på hos grannen om denne stör, men jag gör det. Jag har flera gånger reklamerat varor i aktuell butik, utan problem. Men i det här fallet tycker jag inte ens att det är en konflikt att ta. Jag tycker inte att jag behöver bli modigare i sociala situationer. Jag tar de konflikter jag tycker är värda att ta. 

  • Anonym (q)

    För många kan de extra kronorna vara viktiga. Alla vågar inte heller ta upp det så även det är fel på några "få" kr kan jag ta upp det med personalen om jag orkar. Nu verkar 10 kr inte göra skillnad i TS ekonomi men attityden om att " det är pinsamt att bråka om småpengar" kan kännas för de som vänder varje krona. Jag har varit där... Vissa affärer är hopplösa och man får dubbelkolla kvittot för de lägger ofta in fel priser.

  • Anonym (A)

    Om jag upptäcker en sån sak i kassan - Ja. Upptäcker jag det hemma - Nej.
    Om varan dessutom är uppäten så får han stå sitt kast. 

  • Anonym (q)
    Anonym (Jullan) skrev 2021-04-08 10:59:20 följande:

    Saken är att jag inte på något vis är extremt konflikträdd. Jag tycker att det är lite jobbigt att knacka på hos grannen om denne stör, men jag gör det. Jag har flera gånger reklamerat varor i aktuell butik, utan problem. Men i det här fallet tycker jag inte ens att det är en konflikt att ta. Jag tycker inte att jag behöver bli modigare i sociala situationer. Jag tar de konflikter jag tycker är värda att ta. 


    Ja, det var ju inte ett erbjudande som var fel heller utan en kassör som slagit in fel färg. Så jag förstår att det inte är värt för dig att ta den fighten utan det får han göra själv.
  • Friger

    Tror inte butiken tjafsar om 10 kr givet att du inte kommer in dagligen och vill ha en tia... Detta oavsett vem som har rätt eller fel.

    Däremot beter sig din man fjantigt. Principer i all ära, Men det är en konst att släppa principerna ibland också.

  • Anonym (Lätt ordnat)

    Visst, tio kronor är inte mycket pengar och inget jag hade brytt mig om att göra något åt. Men jag begriper inte varför så många här använder ord som "kräva", "tjata" och "konflikt". En vänlig fråga brukar vara det enda som behövs för att man ska få sina pengar tillbaka.

  • Anonym (I)
    Anonym (Lätt ordnat) skrev 2021-04-08 11:21:20 följande:

    Visst, tio kronor är inte mycket pengar och inget jag hade brytt mig om att göra något åt. Men jag begriper inte varför så många här använder ord som "kräva", "tjata" och "konflikt". En vänlig fråga brukar vara det enda som behövs för att man ska få sina pengar tillbaka.


    Nja. det finns liksom inget bevis. De kan ha regler för att ge ut pengar till folk.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Jullan) skrev 2021-04-08 10:59:20 följande:

    Saken är att jag inte på något vis är extremt konflikträdd. Jag tycker att det är lite jobbigt att knacka på hos grannen om denne stör, men jag gör det. Jag har flera gånger reklamerat varor i aktuell butik, utan problem. Men i det här fallet tycker jag inte ens att det är en konflikt att ta. Jag tycker inte att jag behöver bli modigare i sociala situationer. Jag tar de konflikter jag tycker är värda att ta. 


    Fortfarande, låt mannen ta det om han tycker det är så viktigt. Sen behöver ni prata om vilket språk han använder gentemot dig, inte ok.
  • Anonym (q)
    Anonym (I) skrev 2021-04-08 11:23:37 följande:
    Nja. det finns liksom inget bevis. De kan ha regler för att ge ut pengar till folk.
    Det finns ingen vettig butik som riskerar att förlora eller upprörda en kund pga en sånt struntsak från deras sida. De vet hur lätt det är att slå in fel färg eller sort på vissa varor. Ingen skulle ens blinka om kunden kom med kvitto och sa att det råkade bli inslaget fel sort för några dagar sedan.
  • Drottningen1970

    Det stora problemet här är inte hans orimliga argument om att få tillbaks pengarna för en vara som är uppäten efter att Han slagit in fel vara. Det stora problemet är hur han behandlar dig. Han förminskar och förlöjligar dig. Försöker få dig att göra nåt orimligt som gör dig djupt olustigt. Detta känns som ett sätt att utöva makt över dig.

Svar på tråden Kräva tillbaka pengar i affären flera dagar senare, vems ansvar?