• Anonym (Julla­n)
    Thu 8 Apr 2021 09:56
    2083 visningar
    77 svar
    77
    2083

    Kräva tillbaka pengar i affären flera dagar senare, vems ansvar?

    I början av veckan var min man och handlade. Han köpte då en grönsak som de slog in som en dyrare grönsak. Det upptäckte han först när han kom hem. Prisskillnaden blev 10 kronor.

    Nu ska jag gå och handla lite. Mannen tyckte då att jag skulle ta med kvittot och kräva tillbaka de tio kronorna. Jag vägrar. Jag är djupt obekväm med att göra så och tycker att om det är så viktigt för honom, får han lösa det själv. Jag kan påtala att de tog fel pris förra gången, så att de rätar upp det, men jag kan ju inte bevisa vilken färg vi köpte på paprikan för flera dagar sen. Den är ju uppäten. 

    Nu har vi hamnat i jättebråk kring detta. Mannen tycker att jag är jättefånig, att han minsann köper bindor till mig och att jag därför borde göra det här och att jag faktiskt får visa vad jag går för, utmana mig själv och sluta vara så jävla feg.

    Jag, å min sida, tycker att det är otroligt tramsigt att kräva tillbaka tio kronor, att han får stå för sina misstag (han kunde kontrollerat kvittot redan i butiken) och om det är så viktigt för honom så får han lösa det själv.

    Vem har rätt?

  • Svar på tråden Kräva tillbaka pengar i affären flera dagar senare, vems ansvar?
  • Anonym (C)
    Thu 8 Apr 2021 21:16
    #51
    Steven01 skrev 2021-04-08 20:39:06 följande:

    Han har rätt. Det kan inte vara möjligt att en vuxen kvinna inte vågar konfrontera en butik som har gjort fel? Sen kommer det verkligen inte bli någon grej alls, dom kommer säga ursäkta och sen dra av 10 kronor.

    Nej skärp dig nu ts och tuffa till dig lite här,


    Mannens beteende kommenterar du inte alls. Varför?
  • Anonym (Trött­er)
    Thu 8 Apr 2021 21:28
    #52

    Dags att gå och begära pengarna tillbaka för den uppätna oxfilen. Den borde ha smakat lite bättre än vad den gjorde.

  • Glinda från Oz
    Thu 8 Apr 2021 21:41
    #53

    Jag har bara läst trådstarten. Vad har bindorna med det här att göra?

  • Anonym (Blomm­an)
    Thu 8 Apr 2021 22:11
    #54
    Steven01 skrev 2021-04-08 20:40:36 följande:

    Nej du har fel. Det är inte en chans att dom ens skulle börja fundera på att inte rätta till felet utan dom drar av 10 kronor direkt utan frågor.


    Precis, så är det. Behöver inte ha med varan.

    Dessutom får man i vissa affärer dubbla pengarna när det blivit fel:)
  • Thu 8 Apr 2021 22:49
    #55
    Anonym (Jullan) skrev 2021-04-08 09:56:57 följande:

    I början av veckan var min man och handlade. Han köpte då en grönsak som de slog in som en dyrare grönsak. Det upptäckte han först när han kom hem. Prisskillnaden blev 10 kronor.

    Nu ska jag gå och handla lite. Mannen tyckte då att jag skulle ta med kvittot och kräva tillbaka de tio kronorna. Jag vägrar. Jag är djupt obekväm med att göra så och tycker att om det är så viktigt för honom, får han lösa det själv. Jag kan påtala att de tog fel pris förra gången, så att de rätar upp det, men jag kan ju inte bevisa vilken färg vi köpte på paprikan för flera dagar sen. Den är ju uppäten. 

    Nu har vi hamnat i jättebråk kring detta. Mannen tycker att jag är jättefånig, att han minsann köper bindor till mig och att jag därför borde göra det här och att jag faktiskt får visa vad jag går för, utmana mig själv och sluta vara så jävla feg.

    Jag, å min sida, tycker att det är otroligt tramsigt att kräva tillbaka tio kronor, att han får stå för sina misstag (han kunde kontrollerat kvittot redan i butiken) och om det är så viktigt för honom så får han lösa det själv.

    Vem har rätt?


    Du har rätt. Är det så viktigt för honom så får han göra det själv. Tycker det är riktigt respektlöst av honom att försöka pressa dig till att göra något som du egentligen inte vill.

    Är ju extremt skämmigt att komma flera dagar efteråt och klaga för ynka 10 kronor, jag hade också vägrat. Din man verkar ju vara något av ett original, är han snål i övrigt?
  • Thu 8 Apr 2021 22:57
    #56
    Anonym (Blomman) skrev 2021-04-08 14:43:56 följande:

    Brukar alltid reklamera felslagningar i affären. Har nog varit nere på 4 kr också.

    Men är ju lite av en princip för mig.

    Det värsta var 50 kr diff.


    Är du smålänning?
  • Anonym (....)
    Fri 9 Apr 2021 06:32
    #57
    +1
    Anonym (hg) skrev 2021-04-08 12:19:08 följande:

    I butiken jag jobbar på kan en kund komma och reklamera färskvaror från en annan butik, vi tar emot och ger tillbaka pengar eller ny vara, allt för att göra kunden nöjd. så jag tror nog du kan få tillbaka pengarna utan problem om du verkligen ville.


    Varför ska ni ersätta andra butiker misstag?
  • Anonym (Hmm)
    Fri 9 Apr 2021 07:42
    #58

    Själva grejen att bry sig om 10 spänn för att ?rätt skall vara rätt? snuddar på sinnessjukt. En för för stor fokus på upplevda regler, känner man sig försmådd, att någon agerat fel mot en, eller vad är grejen?

    Mannen borde lära sig släppa sådana småsaker och njuta mer i stunden. Du bör såklart kunna hantera ett dylikt möte om det istället hade rört sig om något mer substansiellt men det är exemplet är bara löjligt.

  • Anonym (Blomm­an)
    Fri 9 Apr 2021 07:43
    #59
    Shameless skrev 2021-04-08 22:57:39 följande:

    Är du smålänning?


    Haha nej. Är mer en princip än om kronor
  • Anonym (F)
    Fri 9 Apr 2021 08:01
    #60
    Anonym (Blomman) skrev 2021-04-09 07:43:48 följande:

    Haha nej. Är mer en princip än om kronor


    Jag vill också ha tillbaka småsummor om jag ändå ska tillbaka till samma affär. Jag gillar inte att bli lurad.
Svar på tråden Kräva tillbaka pengar i affären flera dagar senare, vems ansvar?