Forum Allmänna - Medlemstrådar
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Tips på jobb så man kan bli hemmaarbetare

Tor 8 apr 12:29 Läst 0 gånger Totalt 6 svar
    Tor 8 apr 12:29

Hej!

Jag har nu varit arbetslös i en månad. Sa upp mig pga av ändrade arbetstider. Som småbarnsförälder så ville jag inte jobba kväll varannan dag när jag annars jobbade dagtid. Och jag var på väg in i väggen kände jag. Ständiga stressen lämna på förskolan och fritids, konstant stress på jobb utan möjlighet att ta lunch, jobbade som brevbärare och fick äta i bilen körandes, ingen möjlighet att gå på toa så man försökte undvika att dricka så man inte blev kissig. Standard med övertid och sen stressen att hämta ungarna och hem fixa mat, inte hinna umgås något innan det var dags att gå och lägga sig. Dagarna bara rulla på i vardagarna där allt handlade om att ta sig igenom dagarna i 190, där slutmålet var helgen då man kanske skulle få varva ner lite. Dåligt betalt också. D äet var helt enkelt inte värt det, varken att försaka mig själv och min familj. Jag har alltid jobbat med aktiva yrken och jag ger alltid 110 %, kvittar hur mycket jag vantrivs eller hur dåligt betalt det är. Har en oförmåga att inte göra mitt bästa. Även om det sliter på mig. Gjort allt från att städa, butiksarbete, servering, till industi och billackering. Men nu sedan pandemin så har jag blivit så avundsjuk på dom som kan jobba hemma. Jag är introvert så jag har inget behov av att umgås med kollegor. Umgicks knappt med kollegor ens när jag haft det. Utan gått in i min egen värld. Såg på min kompis hur hon varvade mer, från att ha rest världen runt i sitt jobb så blev hon satt hemma. Och hon fick mer tid till familjen och annat. Bara att slippa restiden på 2 1/2 timme och stressen var dag för att hämta och lämna barn samtidigt som man har en tid och passa på jobb hade varit guld värd. Kunna flexa och inte det blir sån problem för att man behöver åka på läkarbesök någon gång.

Så jag vill veta. Vad jobbar ni hemmajobbare med? Hur ser era dagar ut?

• Anonym (There­se)
    Visa endast
    Tor 8 apr 14:05 #1

Allt du kan tänka dig i form av administration och arbetsuppgifter som utgår ifrån dator eller telefon är ju mer eller mindre aktuellt.
    Om du tänker dig ett företag, oavsett verksamhet, och så tar du alla administrativa jobb. Dvs:
    Ekonomi
    Marknad
    IT
    Lön och personal
    Kundtjänst

Och så har du ingenjörer, systemvetare, arkitekter, jurister, allt du kan tänka dig i form av kontorsjobb.

Eftersom digitaliseringen har behövt skynda på och man har hittat kreativa lösningar för att möjliggöra att människor som kan - arbetar hemifrån, så är det nästan lättare att räkna upp vilka som inte kan. Dvs vård, skola och omsorg till stor del, byggarbetare och hantverkare, räddningstjänst och polis. Samt butik och den typen av verksamheter som bygger på direkt kundkontakt.

Ett tips är att klura på vilken bransch du skulle gilla att arbeta inom och sen gå en kortare utbildning riktad mot det. Yrkeshögskolan och andra sådana utbildningar med fokus på arbetsmarknad brukar vara en bra väg in.

• Tor 8 apr 20:47 #2

Tack för svar!

• Tor 8 apr 20:51 #3

Det är ju lite svårt att veta hur det blir på sikt. Många yrken med kontorsarbete jobbet hemifrån nu. Utredare, administratörer, kommunikatörer och alla möjliga handläggare men det betyder ju inte att det blir likadant efter pandemin. Där är det ju upp till varje arbetsplats att avgöra hur det ska bli i framtiden. Om du söker ett jobb är det läge att höra hur de ställer sig till hemarbete efter pandemin.

• Fre 9 apr 17:53 #4

Tack för svaret!

• Anonym (N)
    Visa endast
    I förrgår 06:18 #5

Arbetar inte själv med det, men kanske översättare skulle kunna vara något...?

• I förrgår 06:59 #6

Jag är projektledare. Har kunnat jobba hemifrån hela pandemin, men också väldigt mycket innan dess också. Jag läser och svarar på e-mails, läser och skriver rapporter, har möten på Zoom, deltar i online konfrenser och håller workshops och utbildningar. Tidigare reste jag mycket men det har ju inte hänt under pandemin. När pandemin är över kommer vi nog fortsätta jobba hemifrån till stor del men resor kommer det bli igen, kanske en gång i månaden.

En vanlig dag ser ut så här: Jag går upp vid 6 och kollar mailen, svarar på brådskande saker. Jobbar 1-1,5 timme tills barnet vaknar. Sen äter vi frukost tillsammans och jag tar honom till förskolan. Hemma vid 9. Sen jobbar jag vid datorn. Tar paus mitt på dan, lagar snsbb lunch och äter med min partner. Varannan dag hämtar min partner barnet vid fyra och jag jobbar vidare tills de kommer hem vid 17-18. Varannan dag hämtar jag vid 16, och sen får jag för det mesta jobba 1-2 timmar till på kvällen när barnet somnat.

En annan vanlig dag i pandemin ser ut så här: Barnet får lite snuva och kan inte gå till förskolan på minst en vecka. Morföräldrar kan självklart inte hjälpa till så jag och partnern får försöka få ihop det. Jag vabbar men det är deadlines eller ett möte på jobbet som inte kan ställas in. Partnern får avbryta sitt jobb för att jag ska kunna göra mina brådskande uppgifter. Partnern frår sen jobba hela kvällen istället. Nästa dag vabbar partnern istället. Jag stänger in mig i sovrummet för att försöka få jobb gjort. Barnet gråter vid dörren och vill komma in till mamma. En tag senare leker barnet högljutt och jag har svårt att hänga med i Zoom-möten. Sen måste partnern ta tag i saker på sitt jobb. Jag försöker få ut barnet så att partnern får lite arbetsro. På eftermiddagen är vi båda stressade och sätter på film för barnet för att kunna sitta i soffan med honom och försöka jobba så bra det går. Vi börjar jobva vid 6 och slutar vid 22-23 varje dag, ofta inklusive helgerna, för att få ihop båda jobb och barnomsorg hemma.

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll