• Kaninbunny

Oetiskt med äggdonation

Hej FL. Jag skulle vilja starta den allmän debatt om det här med äggdonation.

Det är väldigt många som har svårt att få barn på egen hand och tar till ivf bland annat.

När det kommer till spermie-och/eller äggdonation får det mig att må väldigt dåligt. Som jag har förstått det har inte barnet ifråga alltid rätten på sin sida att få reda på sitt ursprung, alltså vem som är donator.

Känt är ju att adopterade barn ofta mår dåligt när de känner sig rotlösa och inte lyckas hitta sina rötter, även om de ser sina adoptivföräldrar som sina föräldrar naturligtvis. Det har gjort att de löper större risk för psykisk ohälsa.

Inte heller är det etiskt rätt att köpa njurar av folk, och jag förstår inte varför det skulle vara okej att köpa ägg eller sperma av folk då det dessutom går ut över ett oskyldig barn. Jag kan förstå att man vill ha barn, men kan inte förstå hur man kan vara beredd att gå över lik för detta. Hade personligen aldrig klarat av att köpa ägg eller sperma av en okänd person utomlands just av den anledningen. Varför gör man det? Hur kan man tycka att det är okej? Och vad har barnet för rättigheter i detta?

• Svar på tråden Oetiskt med äggdonation
  • NKmamma
    Embla twopointoh skrev 2021-04-12 07:51:06 följande:
    Nej det var inte vad jag frågade efter. Det jag ville veta var inte hur donation går till, utan varför epigenetik skulle vara viktigt i dessa sammanhang. Du uppmanar ju i något inlägg ovan att man ska läsa på lite om epigenetik. Varför då?
    Misstänkte att jag förstod frågan fel.

Vid donationen är det det jag skrev som man fokuserar på.
    Det är mina gener som påverkat vilka drag dottern fått. Man kan säga att mina gener överröstar donatorns gener, så kort sagt både jag och donatorn har påverkat dottern i magen.

Har jag fattat rätt nu då?

• NKmamma
    Löparnörden skrev 2021-04-12 10:25:13 följande:
    Brukar inte kommentera särskilt ofta men kan inte låta blir. Jag är mamma till en äggdonationstjej. Hon har tillkommit här i Sverige. Vi har inte betalat ett öre för att få henne (förutom läkarbesök), vår donator har heller inte fått betalt förutom en liten ersättning för inkomstbortfall, mediciner etc. Så att köpa sig ett barn handlar det verkligen inte om. I Sverige vill man också att donatorn ska ha egna barn innan de donerar så att de ska förstå den känslomässiga biten. Innan vi blev godkända för äggdonation hade vi ett obligatoriskt samtal med en kurator om hur vi såg på äggdonation, vårt eventuella barns ursprung. Att berätta för barnet om det samt om vårt kontaktnät och att berätta för dem. Så visst har vi blivit utredda om huruvida vi är lämpade som föräldrar. 

Vår dotter fyller 8 i år, det var en självklarhet för oss att berätta om snälla flicka vi fick bebisägg från så hon är fullständigt medveten om hur hon kom. Har berättat att hon kan få träffa snälla flickan/donatorn när hon blir vuxen, då tittar hon frågande på mig och frågar varför skulle jag vilja det, du är min mamma. Inser självklart att hon kan komma att ändra sig och kommer givetvis fortsätta prata med henne utifrån den ålder och livsfas hon befinner sig i. Våra närmast anhöriga och vänner är också insatta i hur hon kom till så det är absolut ingen hemlighet. Sedan är det inget jag diskuterar med kreti och pleti. 

Kan för mitt liv inte förstå hur någon annan än den man vuxit upp med kan vara ens förälder. Föräldraskap handlar om att finnas där i vått och tort, att ge barnet de bästa förutsättningarna i livet. Utan mig och min man hade hon inte funnits till, precis som ett barn som tillkommit på "vanligt sätt". Uppväxt, trygghet och miljö är det som utgör ens bakgrund, inte DNA och en person man aldrig träffat. 

Någon pratade om förväntningar på likheter hos barnet vilket jag tycker som stenålderstänk. Vår dotter är sin egen, med sina egna egenskaper, förmågor och intressen. Skulle aldrig drömma om att överföra min identitet på henne, hon ska bli den hon vill och leva sitt liv. Så tror jag varje sund förälder resonerar. 

Så med detta som bakgrund kan jag inte för mitt liv förstå vad som skulle vara oetiskt med äggdonation. 
    Som alltid kloka ord och fint skrivet.
  • NKmamma
    Bellmis skrev 2021-04-12 16:10:01 följande:
    Men är du på allvar när du skriver detta? Du talar alltså om en 8-årig flicka?? Och menar på fullaste allvar att du ställer krav på att hon ska förstå vad en äd innebär.
    För det första kan du inte garantera att hon inte kommer att undra senare när hon vet vad det innebär.
    För det andra är det väldigt osympatiskt av dig att helt totalt Ignorera det faktum att många människor lider av att inte känna till sitt biologiska ursprung. Många, många människor gör detta dagligen. Hos adopterade råder en stor psykisk ohälsa kring detta.
    De adopterade jag känner förstod inte riktigt vad detta innebär när de vad i din dotters ålder, det kom senare.
    Att förutsätta från början att det ÄR så att det skulle vara oviktigt för barnet innan barnet ens fötts är väldigt okunnigt och därmed oetiskt. För att du tycker att det är oviktigt helt enkelt. Vad får dig att tro att du har tolkningsföreträde i detta?
    Rötter kan man vilja söka upp oavsett hur bra relation man har med fosterföräldrar/icke-genetiska föräldrar. Det är två helt olika saker. Och att då när man känner till den här problematiken , aktivt sätta fler barn till världen som riskerar att hamna i samma problematik känns väldigt ologiskt.
    Att sedan jämföra ett kuratorsamtal med en ordentlig föräldrautredning är också sjukt. Du vet lika bra som jag att du inte får någon personlig påföljd om du nu skulle undanhålla detta för henne. Eloge till dig för att du varit ärlig mot henne i alla fall.
    Tror du har missförstått Löparnörden lite.

Man berättar om det på barnens nivå och ju äldre barnen blir desto mer förstår dem ju naturligtvis.
    Och jag är rätt säker på att om hennes dotter vill träffa donatorn så får hon göra det.
  • klyban
    Bellmis skrev 2021-04-12 16:15:37 följande:
    Men fortfarande PÅVERKAR DET ETT BARNS HELA framtid !!! Det handlar inte om ego vuxna - utan om barn som skapas enbart för att några vuxna ska bli nöjda. Barnets sorg skiter de fullständigt i

Låter som helt vanliga familjer, så ingen som helst skillnad för de som gör barn på konventionelltvis.

Kanske du växer upp en dag och inser att det inte ens handlar om vad du inbillar dig det gör.

Bellmis skrev 2021-04-12 16:17:35 följande:
    Vidare ska alltid dessa donerande kvinnor utmålas som helgon. Hela saken ska handla om de vuxna. Hon gör inte det blivande barnet en tjänst. Hon är ingen samarit på något minsta sätt. Dessutom får kvinnor utomlands betalt för att donera, sorgligt att ni inte vet detta (eller låtsas om?).

Som en barnlös familj så kan man se dessa donatorer som "helgon", då det är rätt otrevligt att donera ägg.
    Fantasier om tjänster är betydelselösa här.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Bellmis
    klyban skrev 2021-04-12 17:29:34 följande:

Låter som helt vanliga familjer, så ingen som helst skillnad för de som gör barn på konventionelltvis.

Kanske du växer upp en dag och inser att det inte ens handlar om vad du inbillar dig det gör.

Som en barnlös familj så kan man se dessa donatorer som "helgon", då det är rätt otrevligt att donera ägg.

Fantasier om tjänster är betydelselösa här.

Det kan du inbilla dig, att det inte är någon skillnad. För de vuxna kanske nej för barnet jo.

Det är ingenting jag inbillar mig, forskning visar på det och jag känner väldigt många som lever med icke biologiska föräldrar så vet vad jag pratar om. Det är tyvärr dessa vuxna som försöker förneka att problematiken ens existerar.

Jo men för vem är det ett helgon. Precis som du säger, de barnlösa, inte för barnet. På vilket sätt skulle det göra barnet en tjänst?

Mammorna får betalt dessutom i många länder
  • Embla twopointoh
    NKmamma skrev 2021-04-12 16:40:32 följande:

Det är mina gener som påverkat vilka drag dottern fått. Man kan säga att mina gener överröstar donatorns gener, så kort sagt både jag och donatorn har påverkat dottern i magen.

Ja, nu tror jag vi är på samma spår.

Men epigenetik handlar inte om att dina gener på något sätt skulle överrösta donatorns gener. Det är ju det epigenetik betyder, att det är förändringar i till exempel genuttryck som inte har med generna i sig att göra. Miljön påverkar alltid dessa uttryck, oavsett om det är i eller utanför livmodern. Men generna, de är desamma oavsett miljön, de kan du som biologisk mamma inte påverka det minsta. Det du som moder så att säga påverkar, det är miljön, och det är ju oavsett var någonstans denna påverkan början. Bär du ett donerat ägg, så börjar denna påverkan redan i fosterstadiet, om man adopterar börjar denna påverkan när man får hem barnet och så vidare. För dessa epigenetiska mekanismer, såsom metylering/demetylering är något som sker hela livet och som i alla fall delvis beror på miljön personen befinner sig i, alltså inte bara under fosterstadiet.

Så jag förstår fortfarande inte varför epigenetik lyfts fram som något viktigt i just donationssammanhang.
  • Bellmis
    NKmamma skrev 2021-04-12 17:04:12 följande:

Tror du har missförstått Löparnörden lite.

Man berättar om det på barnens nivå och ju äldre barnen blir desto mer förstår dem ju naturligtvis.

Och jag är rätt säker på att om hennes dotter vill träffa donatorn så får hon göra det.

Det kan ju inte vi veta. Det kan man bara spekulera i.

Jo men när hon säger att dottern svarar som hon gör så är det ju för att bevisa att dottern minsann inte vill det och därmed försöker dra en slutsats om att hon ens förstått vad det innebär det hon står och säger till barnet.
  • Bellmis
    NKmamma skrev 2021-04-12 16:40:32 följande:

Oh herregud, tror du detta? På riktigt? HUR ska dina gener nå ett barn som ej är ditt?? De finns från början . Vem har sagt så till dig?
  • Bellmis
    Sofia95 skrev 2021-04-12 07:10:28 följande:

Mår du bra av att vara elak? Din ståndpunkt har du klargjort, kan inte det räcka? Måste du fortsätta? När NKmammma nu fött en efterlängtad dotter och beskriver hur hon pratat med henne om donatorskapet redan i tidig ålder (vilket verkar vara det flera i den här tråden oroar sig för ska utebli) så släpp tjat om att vara icke-förälder. NKmamma är mamma juridiskt och biologiskt, enligt lag. Din åsikt ändrar inte på det och det räcker att uttrycka den en gång, vi hör dig.

Men det handlar väl för helskotta inte om hennes behov i detta? Det handlar om ett barn hon ej bör dra slutsatser åt då hon själv antagligen inte är ett donerat barn och således inte kan uttala sig i hur det kommer att kännas för henne. Elak? Det handlar om att inte sitta och låtsas att det är okej beteende av vuxna individer.
  • Bellmis
    Anonym (Maja) skrev 2021-04-12 05:37:06 följande:

Nej, du tycker inte gener är viktigt. Ditt barn kan förstås komma att de väldigt annorlunda på detta i sitt liv. Känna sig o-hel o.s.v Hon är ju just inte din dotter fullt ut... Hon bär inte dina gener. Du har skapat någon annans dotter.

Exakt! Men enligt vissa här så trollas de generna bort och helt plötsligt på något magiskt sätt blir de deras biologiska barn. Undrar om de driver?
Svar på tråden Oetiskt med äggdonation